vindavdrift ryds 535 big fish - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vindavdrift ryds 535 big fish

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vindavdrift ryds 535 big fish

Hejsan

har som rubriken säger en ryds 535 den är ganska ny o förra året var första året vi hade den när jag var ute o ränndörjde med den så var vindavdriften fruktansvärd det gick knappt att fiska med den men det blåste väldigt mycke då så jag trodde det var det de berodde på men nu i helgen har jag varit ute och trollat lite i en insjö och där blåste det inte farligt mycke men så fort man inte körde rakt möt vinden så började båten vända sig på tvären :/

hur ska man göra? vi ska köpa driv ankare för att få ner farten, stabiliserar de båten också?

hälsningar kjellman

För att få bättre stabilitet när du kör mot vind eller snett mot vind osv måste du få ner fören i vattnet ordentligt, antingen genom att man sitter långt fram i båten eller genom att tynga ner båten i fören. 30 - 50 kilo gör ofta stor skillnad.

drivankare kommer nog inte göra situationen bättre, för även om drivankaret tack vare ökat vattenmotstånd gör det svårare att flytta båten i sidled så gör det samtidigt det lättare också eftersom båten går långsammare.
    Senast ändrad av Discharged; 2011-05-15, 22:14.
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

okej det låter ju logiskt! men vafan kan man ha som tyngd då? båten används även till weakboard o då vill man ju inte ha för mycke tyngd i den så det får vara något man kan flytta lätt...

Kommentera

är detta allt jag behöver veta eller finns det ytterligare tips?!

Kommentera

Ryds 535 Big Fish, sämsta kursstabiliteten jag upplevt i någon båt.. Det är för lite som griper tag under vattnet, för höga fribord som fångar vinden.. Byt båt!
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

haha jo märkt att dem e dålig får gå o klaga hos pappa se om vi kan byta upp oss

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
            19 svar
            894 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman
            av anteman