Utrusta båten för trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrusta båten för trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrusta båten för trolling

Jag har blivit intresserad av trollingsfisket och har en båt i lysekilsområdet som jag tänkte utrusta lite för ändamålet. Vad behöver man för typ av utrustning och vad ska det vara för dimensioner etc.

Till att börja med blir det ganska enkelt. Båten är en crescent v20 (entre?) med sidopulpet och tål nog inte det värsta sjöovädret. Så blir nog paravaner istället för djuprigg till att börja med. Men det är klart tillåter vädret så hade det inte varit fel om man kunde ge sig ut en bit.

Vad trollar man mest efter på västkusten. Lax läste jag var på gång att bli populärt och havsöring är väl vanligt. Men kan man få torsk eller måste man ner djupare då?

vad ska man ha för spön och rullar? Linkapacitet osv. Jag vill ju inte lägga en förmögenhet men vill ju ändå att det ska hålla så inte det dyraste men inte det billigaste heller kanske?

Så till spöhållare, nåt att tänka på? Har tittat på scotty rocket launcher tror jag dom hette. Ser smidiga ut men har inte hittat pris och kanske är dom bara till lättare insjötrollning osv. Det är mycket sånt jag är osäker på.

Paravaner osv. Vad behöver man till att börja med?

Om det är något annat ni tycker att jag bör veta så tveka inte att undervisa mig!

Edit: Glömde skriva att jag har ekolod i båten.
    Senast ändrad av bogren; 2011-06-04, 19:08.

Kanske var lite rörigt skrivet. Men såhär långt har jag kommit:

Kommer nog bli en variant på denna trollingbar som jag hittade vid sökning på google.
    Click image for larger version

Name:	pict2483_1191164219_8824345.jpg
Views:	1
Size:	65,4 KB
ID:	1760574
    Här är en skiss jag slängde ihop.

Name:	skiss.jpg
Size:	45,6 KB
ID:	1760575
    Blir som sagt till att köra med sido- och blyparavaner till en början för att prova på fisket innan man lägger för mkt pengar. Tänker mig big white och dipsy diver? Är det bra tänkt eller är det krångligt som nybörjare? Kollat lite på videos och tycker inte det verkar för jobbigt att applicera i alla fall.

Hittade lite olika spöhållare till spöna i bak. Finns bland annat i abs plast på biltema men funderar på kvaliteten på dom? Är det värt pengarna att lägga 200 per st för att få dom i rostfritt stål? Biltemas kostar ju bara 50 kr

Till sidohållare är jag inne på LMP aluminiumhållare.

Spön har jag en polare som är med och fiskar som har, så det är bara rulle och lina som återstår på den fronten. Förutom beten då. Har tittat på Okuma Magda Pro MA 30DX och tycker den verkar passa ändamålet. Inte så dyr heller. Lina kör man på 0.40 nylon? När jag fiskat HÖ med bombard o fluga så har jag kört med flourcarbontafs. Ska man fortfarande göra det eller är det bara onödigt? Tänker isåfall att man har FC mellan paravan och bete.

vad för slags beten är passande? Wobbler skedar blänken osv.? Vilka modellar färger etc.

Största kruxet blir väl att fästa trollingbaren på ett smidigt sätt, helst så att man kan ta bort den vid behov då båten tillhör familjen som vill använda båten till bad och andra aktiviteter.

Men angående vad för fisk man kan få på kroken. Är det bara havsöring som gäller eller kan man få lax på den här utrustningen? Jag har inte hittat nästan någonting om vad för fisk som trollas på västkusten.

fortsättning följer...

Kommentera

Ursprungligen postat av bogren Visa inlägg
      Kanske var lite rörigt skrivet. Men såhär långt har jag kommit:

Kommer nog bli en variant på denna trollingbar som jag hittade vid sökning på google.
      [ATTACH=CONFIG]31258[/ATTACH]
      Här är en skiss jag slängde ihop.
      [ATTACH=CONFIG]31259[/ATTACH]
      Blir som sagt till att köra med sido- och blyparavaner till en början för att prova på fisket innan man lägger för mkt pengar. Tänker mig big white och dipsy diver? Är det bra tänkt eller är det krångligt som nybörjare? Kollat lite på videos och tycker inte det verkar för jobbigt att applicera i alla fall.

Hittade lite olika spöhållare till spöna i bak. Finns bland annat i abs plast på biltema men funderar på kvaliteten på dom? Är det värt pengarna att lägga 200 per st för att få dom i rostfritt stål? Biltemas kostar ju bara 50 kr

Till sidohållare är jag inne på LMP aluminiumhållare.

Spön har jag en polare som är med och fiskar som har, så det är bara rulle och lina som återstår på den fronten. Förutom beten då. Har tittat på Okuma Magda Pro MA 30DX och tycker den verkar passa ändamålet. Inte så dyr heller. Lina kör man på 0.40 nylon? När jag fiskat HÖ med bombard o fluga så har jag kört med flourcarbontafs. Ska man fortfarande göra det eller är det bara onödigt? Tänker isåfall att man har FC mellan paravan och bete.

vad för slags beten är passande? Wobbler skedar blänken osv.? Vilka modellar färger etc.

Största kruxet blir väl att fästa trollingbaren på ett smidigt sätt, helst så att man kan ta bort den vid behov då båten tillhör familjen som vill använda båten till bad och andra aktiviteter.

Men angående vad för fisk man kan få på kroken. Är det bara havsöring som gäller eller kan man få lax på den här utrustningen? Jag har inte hittat nästan någonting om vad för fisk som trollas på västkusten.

fortsättning följer...

Du måste koncentrera dig, du har napp på alla fem spöna på teckningen!
      Regel nr1:
      Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Kan säga vilken uppsättning jag själv har, som är ganska grön på trolling också.

1. Rullar har jag faktiskt tagit vad jag har haft... Och har man fiskat ett tag så samlar man på sig... Ismetesrullar, jerkrullar osv, det funkar utmärkt även till detta... Det jag primärt är ute efter är linkapacitet. Så jag har 2 pro rockets, 3 C3, 1 calcutta TE och 2 baitrunners. Det enda jag tagit hänsyn till är att de rymmer åtminstone runt 200 meter lina

2. Jag har investerat i två djupriggar från andra sidan pölen. hittar man rätt säljare så kan frakten bli hyfsat billig och du spar då MASSA jämfört med sverige(hittar du inte nån med bra frakt sparar du bara mycket).

3. jag har köpt ett räkneverk att montera på spöet. det kostar under 100:- och visst det kanske är lite stökigare men det slår att behöva lägga ut 800 x 8 + lina bara för att man ska ha räkneverk på rullen.

4. Jag har 4 sidoparavaner - alltså två på vadera sida.

5. Trollingspön köpte jag 6st billiga Ron Thompson, visst det är inte det roligaste men det funkar. Dessutom använder jag 2st 3lbs karpspön (min båt ser ut som en insekt när de sticker ut från sidorna!)

6. Spöhållare är en från clas ohlson tänkt för att sätta i årtullarna men modifierad så den kan sitta på taket på båten istället (tidigare ägaren som gjort detta, jag hade löst det annorlunda själv, liknande det som du skissat och visat bild på)

7. allt mitt fiske sker med flätlinor, av den enkla orsaken att alla rullarna egentligen är till något annat. I änden på linan så skarvar jag på ungefär 3 meter flourocarbon med en något modifierad dubbel grinner.

Thats about it. Jag valde bort att köra med dipsydivers eftersom det blir betydligt mycket mer stök tillsammans med sidoparavaner. Dipsys går inte så rakt ner i vattenmassorna som en djuprigg och därför är risken för trassel större om det skulle nappa på en sidoparavan.

Till dina andra frågor.

1. På västkusten trollas både lax och havsöring - havsöringen borde gå smidigt för dig men laxen däremot är frågan om jag skulle försökt det med din båt och utan ordentliga djupriggar - men det går säkert.

2. Scotty rocketlauncher har jag själv varit inne på och det ska nog inte vara någon fara att använda dem, de finns för runt $20 +frakt för den som bara är i plast... sen finns det en modell som är mantlad med rostfritt och den kostar runt $30 +frakt så antagligen 300 i sverige för den i plast och 400 för den med rostfritt.

3. infästning av trollingbar:

Om jag inte missminner mig har V20 rail hela vägen bak va?

Gimme a moment så ska jag klottra ner något till dej.
        Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Discharged Visa inlägg
          Kan säga vilken uppsättning jag själv har, som är ganska grön på trolling också.

1. Rullar har jag faktiskt tagit vad jag har haft... Och har man fiskat ett tag så samlar man på sig... Ismetesrullar, jerkrullar osv, det funkar utmärkt även till detta... Det jag primärt är ute efter är linkapacitet. Så jag har 2 pro rockets, 3 C3, 1 calcutta TE och 2 baitrunners. Det enda jag tagit hänsyn till är att de rymmer åtminstone runt 200 meter lina

2. Jag har investerat i två djupriggar från andra sidan pölen. hittar man rätt säljare så kan frakten bli hyfsat billig och du spar då MASSA jämfört med sverige(hittar du inte nån med bra frakt sparar du bara mycket).

3. jag har köpt ett räkneverk att montera på spöet. det kostar under 100:- och visst det kanske är lite stökigare men det slår att behöva lägga ut 800 x 8 + lina bara för att man ska ha räkneverk på rullen.

4. Jag har 4 sidoparavaner - alltså två på vadera sida.

5. Trollingspön köpte jag 6st billiga Ron Thompson, visst det är inte det roligaste men det funkar. Dessutom använder jag 2st 3lbs karpspön (min båt ser ut som en insekt när de sticker ut från sidorna!)

6. Spöhållare är en från clas ohlson tänkt för att sätta i årtullarna men modifierad så den kan sitta på taket på båten istället (tidigare ägaren som gjort detta, jag hade löst det annorlunda själv, liknande det som du skissat och visat bild på)

7. allt mitt fiske sker med flätlinor, av den enkla orsaken att alla rullarna egentligen är till något annat. I änden på linan så skarvar jag på ungefär 3 meter flourocarbon med en något modifierad dubbel grinner.

Thats about it. Jag valde bort att köra med dipsydivers eftersom det blir betydligt mycket mer stök tillsammans med sidoparavaner. Dipsys går inte så rakt ner i vattenmassorna som en djuprigg och därför är risken för trassel större om det skulle nappa på en sidoparavan.

Till dina andra frågor.

1. På västkusten trollas både lax och havsöring - havsöringen borde gå smidigt för dig men laxen däremot är frågan om jag skulle försökt det med din båt och utan ordentliga djupriggar - men det går säkert.

2. Scotty rocketlauncher har jag själv varit inne på och det ska nog inte vara någon fara att använda dem, de finns för runt $20 +frakt för den som bara är i plast... sen finns det en modell som är mantlad med rostfritt och den kostar runt $30 +frakt så antagligen 300 i sverige för den i plast och 400 för den med rostfritt.

3. infästning av trollingbar:

Om jag inte missminner mig har V20 rail hela vägen bak va?

Gimme a moment så ska jag klottra ner något till dej.
          Tack för infon! Det beror på hur du menar med hela vägen, det är ju en 10-20 cm kortare än relingen om jag inte minns fel.

Kommentera

Name:	IMAG0047.jpg
Size:	567,1 KB
ID:	1760585

Sådär nånting...

Två bitar U-balk svetsat ihop som i ett "L" och två bitar plattjärn svetsas på dessa. I plattjärnen fäster du 2xavgasklämmor. U-balken klär du invändigt med något som inte repar relingen, som till exempel bilmatta eller liknande. avgasklämmorna drar du en slang av lämplig diameter över, även detta för att inte repa relingen.

Mellan dessa fästen så sätter du till exempel en bit rostfritt rör och använder spöhållare designade för att fästas på en reling. Eller så använder du en rektangulär profil och borrar hål för montering av spöhållarfästen.

Enda nackdelen är att min konstruktion utgår från att du har tillgång till en svets som klarar rostfritt och det är ju tyvärr inte något alla har direkt (ganska få till och med).

Men det går att lösa på andra sätt än med rostfritt såklart och ska du göra den i trä så skulle jag göra precis likadant, fast annorlunda. :-)

Om du gör i trä, skippa hela fästanordningen men ha kvar idén med avgasklämmor, de är smidiga som tusan att göra just sånt här med.

Då tar du helt enkelt en planka som är tillräckligt lång för att nå mellan relingarna på båten, sen filar du en inåtbuktning där relingen är på varje sida av plankan. borrar hål och klämmer fast den med en avgasklämma. Nu kan biten inte röra sig i sidled, men den kan fortfarande åka bakåt om du har otur, med följden att alla dina spön tippas ut i vattnet. Därför sätter du en bit till som går ner där relingen tar slut och klämmer med en avgasklämma till, precis som den ritningen jag gjorde ovan. jag orkar inte rita igen så jag hoppas du förstår ändå.

Kommentera

Kom precis på verson 2.0 :-) eller möjligtvis beta 2..

Det finns ju för tusan skålade lister som du kan använda på precis samma sätt som U-balken!

Kommentera

skålade? Det där var ju jävligt smart. Att man inte tänkt på det. Får se till att det kommer bakom ryggstöden bara. Stort tack för ditt engagemang!!

Kommentera

det var så lite, hoppas det löser sig bra för dig, och uppdatera gärna med bilder när du börjar snickra :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                  5 svar
                  425 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg dhaglund  
                  Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01