Vinkel på djupriggarna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinkel på djupriggarna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vinkel på djupriggarna?

Tja

Köpt ny båt, ska montera 2 djupriggar och undrar vilken vinkel jag ska ha på dom. Fästet sitter fast, går alltså inte ändra vinkel på djupriggen när man skruvat fast det tyvärr. Men iaf, ska själva armen peka rätt bak eller snett bak eller rätt åt sidan av båten om ni fattar va jag menar..? Vilket är mest optimalt? För-och nackdelar för den som orkar

Tack ska ni ha =D

MVH Micke
    Fan va kasst väder... BRA, då drar vi å fiskar!
    Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[FONT=Impact]http://teamflink.blogspot.com/
    [/FONT]

Skaffa en swivel base så att djupriggarna går att ändra vinkel på är nog det bästa

Kommentera

Möjligt men vet inte om det går. Jag har såna som man skjuver in i fästet och låser med en bricka och en skruvknopp... ja iaf så tror jag inte en sån swivel base hjälper, får inte fast djupriggen på den helt enkelt. Dessutom var det inte svar på min fråga..

Men också; varför ska man kunna ändra vinkel på riggarna för? Vid vilka olika situationer gör man det?
      Trolling i vänern + sjöarna runt omkring. Gädda, lax, öring, gös. Lägg till min blogg

[/FONT]

Kommentera

En swivelbase sätter du mellan djupriggsfästet och båten, så den inverkar inte på djupriggens infästning till fästet. Det finns säkerligen ett swivelfäste som passar till dina djupriggar, kolla där du köpte djupriggarna.
        Tumlaren

trolling är livet

Kommentera

ok ok ok köper kanske en sån, men VILKEN VINKEL ska man ha om jag INTE köper en sån? Eller om jag köper en sån och kan ändra vinkel, VILKEN VINKEL ska jag ha på djupriggarna?

[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av mcfoevva Visa inlägg
            ok ok ok köper kanske en sån, men VILKEN VINKEL ska man ha om jag INTE köper en sån? Eller om jag köper en sån och kan ändra vinkel, VILKEN VINKEL ska jag ha på djupriggarna?
            Det finns bara en som kan svara på detta och det är du själv.
            Vill du ta bort djupriggarna varje gång du förflyttar båten så sätter du dem vinkelrätt mot båten utan swiverbase, vill du ha dem kvar alltid på båten skall de sitta rätt bak. Det finns ingen regel hur de skall sitta utan det är var och en som får bestämma hur stor vinkeln skall vara, det beror lite på hur starkt fästet är på båten om det håller för vinkelrätt fäste. Det blir ju rätt så så belastning på fästet när man kör med tunga lod och djupt. Den enda regel som jag känner till är att djupriggarna skall sitta så långt bak som möjligt för att slippa trassel vid svängar.
            Tumlaren
            trolling är livet

Kommentera

Det blir omöjligt att svara på om vi inte vet vilka( djupriggar+båt+monteringsplats )
              Men någon typ av Swivel base bör du ha för att slippa problem riggarna bör även gå att plocka bort från båten för att inte skadas dom vid transport och när du lägger till vid båtplats

Kommentera

Dom bör sitta 90 grader ut från båten då är det lättast att komma åt wiern när du ska tackla ut. Men det bästa är att ha en snurrplatta så får man undan riggarna snabbt om det skulle behövas vid håvning eller när man lägger till vid bryggan.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Har en ryds camping -76 med en tryckad 2 tum 6 i bak som fästena ska sitta på, ni som vet hur båten ser ut vet var den sitter, finns inte så många ställen. Djupriggarna är cannon, vet inte modellen, men lite äldre iaf. Men man skjuver in riggen i fästet som har 2 st "kanter" som gör att riggplattan fastnar under dessa, så skruvar man fast det med en skruv och bricka typ. Jag är värdelös på förklaringar som ni kanske märker men... så man kan ta av riggarna lätt men fästena sitter alltid kvar vilka man knappt märker.

Anledning att jag undrade om vinkeln mest är att jag var orolig om vajern kunde fastna i motorn under vissa vinklar, t ex rätt bakåt, men då måste man väl svänga ganska skarpt för att det ska inträffa..?

Men jag tror nog jag kör dom rätt ut på sidorna, får väl köpa såna dära swivel bases men inte just nu, båten e nyinköpt så plånboken är tunnare än vanligt :P

Tack för svaren iaf

MVH Micke

[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                  8 svar
                  704 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg dhaglund  
                  Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                  8 svar
                  467 visningar
                  0 gillar