Gäddtrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddtrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddtrolling

Är det någon här som kan ge mig ett tips på en djupgående wobbler .
    Ser på lodet att gäddorna går på ca 10m djup nu i sommarvattnet i sjön Skattungen..
    Finns det någon wobbler som går så djupt?

Hej Per Andersson;

Du ska helst trolla med wobblerna 0,5 - 1,5 meter ovanför Gäddorna. Gäddan ser framåt och snett uppåt när hon jagar....aldrig neråt. BOMBER B26A går ner på 6,5 - 8,5 meters djup vid trolling med 25 meter 0,40 mm vanlig nylonlina. CISCO KID 1800 går vid trolling ner på 7,5 - 8,5 meters djup. Har du 30 grams päronsänke eller Catrinesänke några meter framför wobblern går den 1,5 meter djupare.

Här kan du läsa några av mina bästa trollingtips efter Stora Sommargäddor:

28. Sommargädda är trollinggädda.

Sommartid, den årstid gäddan växer och omsätter mest energi, hittas den stora gäddan ute i sjön på djupare vatten och inte på grunt vatten inne vid stränderna som under höst och vår.

Trolling är sannolikt den bästa gäddfiskemetoden under sommarmånaderna juli och augusti. Det är inte bara det att sommargäddan föredrar ett byte som rör sig snabbt i det uppvärmda vattnet, utan den verkligt stora fördelen med trolling är att betet alltid fiskar i nya vatten. Ju snabbare man trollar, desto mera vatten hinner man fiska av. Det går att trolla gädda vid 1,2 - 1,7 knop under höst och vår, men sommartid tycks gäddorna hugga bättre vid 1,8 - 2,8 knops fart.

29. Stopp och Kör-metoden.

Den konstanta trollinghastigheten ger sällan de bästa fångstresultaten, utan en ständigt ökande och minskande hastighet ger de flesta huggen. En effektiv metod vid trolling är att låta wobblern eller draget sjunka ner till botten innan båten sätts i rörelse. Starta sedan motorn och trolla ett stycke. Stoppa båten på nytt och låt betet sjunka ner mot botten igen. Denna "Stopp och Kör-metod" är mycket effektiv vid gäddtrolling i djupa och medeldjupa sjöar. Fiskemetoden är ovanligt fångstgivande under sommarmånaderna juli och augusti, när ytvattnet är varmt och gäddan befinner sig i djupare, kallare och syrerikare vatten.

30. Trigga gäddan till hugg.

När jag själv körde avancerad flerspötrolling med magnumwobbler över "heta" områden för stora gäddor, trollade jag ofta med fyra eller sex spön och parvis varierande linlängder. Innan jag började djuptrolla efter gädda och gös med leadcorelinor och djupriggar för att få ner wobblerna på önskade djup, använde jag 100 - 300 grams bananformade, egentillverkade blysänken med öglor av rostfri cykeleker i båda ändarna. Tack vare relativt korta linlängder och tunga sänken kunde jag provocera stora efterföljande Gäddor till att hugga wobblerna genom att hålla i spöt och dra spötoppen långt föröver och sedan blixtsnabbt föra spöt bakåt, så att det tunga sänket 1,2 - 1,5 meter framför wobblern dök och snabbt drog ner wobblern nedanför gäddans synperiferi. Ofta dök gäddan direkt efter och tog det flyende bytet, wobblern. Testa själv och du har lärt dig ett nytt knep att trigga monsterstora gäddor till snabba, våldsamma hugg!

Fler av mina Gäddfisketips kan du läsa här http://www.trumman.com/fisketips.htm .

Go for the Monster Northerns!

Old Firehand

Kommentera

Tack för tipsen.
      Här i Skattungsjön går fisken ute på djupet nu, är 60m på djupaste stället i sjön men de flesta gäddorna går på 8-10 meters nivån ute på frivattnet.
      De följer tydligen nors o siklöjestimmen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
      8 svar
      717 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg dhaglund  
      Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
      8 svar
      472 visningar
      0 gillar