Flötestrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flötestrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flötestrolling

Tja! Ni som flötestrollar med stor mört, 4-6hg, vill ni dela med er av era kunskaper och erfarenheter när det gäller:
    1) Hur stort flöte har ni?
    2) Hur stor tyngd har ni för att hålla nere mörten?
    3) Hur ser ert tackel ut? (Antal krokar, typ av krokar, storlek, om ni använder en sista löst hängande krok).
    4) Hur länge väntar ni med mothugget?
    Slabang

Jag använder mig utav Fow inline troller flöten på 25g och 35g. Den stora modellen använder jag när jag fiskar med beten upp mot 7-8hg.

Vad gäller tyngd så beror det på flötet, betet och djupet du vill fiska på. Men runt 25-35g passar bra till 35g flötet.

Min tafs är gjord av Proleader 25kg. 75cm lång med två trekrokar i storlek 4 eller 6. Främre kroken i överläppen på fisken och den bakre kroken i ryggen eller sidan av fisken.
    Om det är stora, långa betesfiskar så använder jag en tafs av fluorcarbon 0,90 som är 120cm lång med tre stycken trekrokar i storlek 4 eller 2.

Första fisken gör jag mothugg på direkt. När jag ser hur den sitter krokad så ändrar jag mig till nästa fisk. Har den svalt betet så får man göra snabbare mothugg. sitter den dåligt krokad långt ut i munnen så väntar jag längre till nästa mothugg.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
    19 svar
    908 visningar
    0 gillar