elmotortill flipper 510ht? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

elmotortill flipper 510ht?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• elmotortill flipper 510ht?

Hej,
    har precis köpt mig en Flipper 510HT som d ska läggas många trollingtimmar i..
    Sitter en 65hk suzuki på nu o ja antar att den inte är varken ekonomisk eller lätt att få ner till rätt trolling fart..

Så nu till min fråga: vilken elmotor och hur stort batteri till respektive motor ska ja ha?
    Kommer att ha den monterad i aktern.

Har tittat lite på en watersnake 54lbs vettigt pris på den, 2100:-
    men vill ha lite tips o synpunkter på olika motorer..

Watersnake 54 lbs är perfekt för din båt och är en utmärkt motor. om batterierna kommer att hittar du här en hel den av åsikter. föredragen varumärke, andra föredrar en gelbatterie enligt min mening alla dessa är mycket dyra och har samma risk för defekta. Jag har två batterier 110 amp from Biltema att ansluta parallellt. Under två år hade inga problem och jag fiska med dem hela dagen med inga bekymmer, vill klargöra att jag laddas den i båten, släpa inte hela tiden återvända till hem.

Kommentera

Den är en stor skillnad på biltema batterier och kvalité Optima batterierna på 50ampere håller längre än biltema 115ampere. Och sattsa på front monterat om du ska trolla
      Daniel Granholm
      Tävlingsansvarig Svenska Gäddklubben

Kommentera

Ursprungligen postat av SirHecktor Visa inlägg
        Hej,
        har precis köpt mig en Flipper 510HT som d ska läggas många trollingtimmar i..
        Sitter en 65hk suzuki på nu o ja antar att den inte är varken ekonomisk eller lätt att få ner till rätt trolling fart..

Så nu till min fråga: vilken elmotor och hur stort batteri till respektive motor ska ja ha?
        Kommer att ha den monterad i aktern.

Har tittat lite på en watersnake 54lbs vettigt pris på den, 2100:-
        men vill ha lite tips o synpunkter på olika motorer..
        Hej Mikael Hecktor;

Om du ska använda din Flipper 510 HT (Hard Top) till trolling och driva den med en elektrisk fiskemotor klarar du dig bra med en Minn Kota Endura 50 eller Endura 55.

På bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm har du min gamla Flipper 510 som min vän Kjell Lagergren år 1982 byggde om till en fiskemaskin för spinnfiske och gösjiggning. Hade vi tänkt oss att använda Flipper-båten för trolling hade vi givetvis valt en aktermonterad Minn Kota elmotor. Den frontmonterade elmotorn är främst avsedd för positionsfiske i skyddade vatten och inte i lite grövre sjöhävning.

Två parallellkopplade Tudor Nautica 80 Ah marinbatterier räcker bra till för en dags trolling efter Gös och Gädda med en 12 volts akterspegelsmonterad elmotor som Endura 50 eller 55.

Welcome to the Silent World... a World of Electric Fishing Motors!

Old Firehand
        www.trumman.com - http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2012-02-19, 12:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av MälarGösen Visa inlägg
          Den är en stor skillnad på biltema batterier och kvalité Optima batterierna på 50ampere håller längre än biltema 115ampere. Och sattsa på front monterat om du ska trolla
          Hej Daniel Granholm;

Om du har en elektrisk fiskemotor som vid hastighetsläge 4 drar 25 ampere vid 12 volts spänning kan du köra 2 timmar på ditt Optima batteri på 50 Ah. På ett Biltema marinbatteri på 115 Ampertimmar kan du köra 4,6 timmar. I båda fallen har ingen hänsyn tagits till batteriernas spänningskurvor utan jämförelsen har endast gjorts med hänsyn till de båda batteriernas kapacitans.

Old Firehand

Kommentera

Med mina två frittibatterier 110 amp from biltema parallellkopplade (220amp) har en sträckgräns av ca 8 timmar och betalas av både 1800 kr, ett batteri av 50 amp prestanda är exakt 50 amp om en timme. Om förbrukningen av motorn är 25 amp skall göra 2 timmar, om 50 amp 1 timmar, om 10 amp 5 timmar. Många strävar efter att hitta förklaringar att koppla varumärken och prestanda utan beaktande av elektricitet är matematik och inget annat. En annan sak är hur många år performance har ett batteri varumärke mot en av Biltemas. Jag skulle naturligtvis satsa med ett batteri varumärke men lika det finns en risk av dålig kvalitet. Jag väljer ett lägre pris och år av garanti tillhandahålla Biltema.

Kommentera

Jag kan inte hålla med där. Har kört biltemas till trolling och flera andra. Och det är stor skillnad på dom även om dom har samma ampere. Det är fakta
              Daniel Granholm

Kommentera

Ursprungligen postat av J.Hedman Visa inlägg
                Med mina två frittibatterier 110 amp from biltema parallellkopplade (220amp) har en sträckgräns av ca 8 timmar och betalas av både 1800 kr, ett batteri av 50 amp prestanda är exakt 50 amp om en timme. Om förbrukningen av motorn är 25 amp skall göra 2 timmar, om 50 amp 1 timmar, om 10 amp 5 timmar. Många strävar efter att hitta förklaringar att koppla varumärken och prestanda utan beaktande av elektricitet är matematik och inget annat. En annan sak är hur många år performance har ett batteri varumärke mot en av Biltemas. Jag skulle naturligtvis satsa med ett batteri varumärke men lika det finns en risk av dålig kvalitet. Jag väljer ett lägre pris och år av garanti tillhandahålla Biltema.

Hej Julio Hedman;

Själv försöker jag undvika rent svammel! När jag nämnde Tudor Nautica 80 Ah marinbatterier beror detta på att jag använt Tudors marinbatterier sedan de år 1974 presenterades för första gången på båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö. De allra första Tudor Marin 4260 på 75 Ah jag köpte höll i sex år innan de var slut och jag behövde köpa nya. 1998 köpte jag två nya Tudor Marin till min Buster Magnum. Dessa två Tudor Marin höll under hela elva säsonger tills de tog slut i oktober 2008 och jag köpte två Tudor Nautica 80 Ah till min Buster Magnum.

Sedan får du ha vilka "luddiga" åsikter du vill, men jag vet vad jag skriver om, eftersom jag använt Tudors Marinbatterier i snart 40 år och Minn Kota elektriska fiskemotorer ännu längre.

Vill du matematisk räkna ut hur hur många timmar ett 12 volts marinbatteri räcker är det bara att dividera batteriets kapacitans i ampertimmar med en 12 volts elmotorns strömförbrukning i amper vid respektive hastighetsläge. Svårare än så är det inte!

Old Firehand

Kommentera

Jag är säker på att ett batteri Tudor är extremt överlägsna ännu en Biltemas baterier och är säker att ska ha många fler år varaktighet men deras prestanda som en funktion av amp/timmar är densamma i två batterier 80 amp oavsett märke. och med tanke på att ett batteri Tudor nautica 80 Ah priset är 1700 kr föredrar batteriet från Biltema och med att pengar köper i korthet 220Ah/Timmar.

Kommentera

Min far har jobbat med batterier. Citat: ett billigare batteri på 100 amper har verkningsgrad på 65% medans ett kvalitets batteri har 95%. Så är det i 99 fall av 100. Så det kan du hälsa dina fiskar polare
                    Daniel Granholm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    892 visningar
                    0 gillar