isfiske röding tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

isfiske röding tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• isfiske röding tips

Hej! Jag har börjat intressera mig för isfiske efter röding och öring nåt så in i bänke! Jag kör med vanliga rödingblänken och blinkpirk och agnar med maggot! Djupen i de sjöar/tjärnar jag fiskat i är upp till ca 5 meter! Visa dagar får jag bra med fisk och ibland är det helt "dött" i samma sjö och jag undrar nu vad det är som gör det. Jag tänkte nu även testa i en djupare sjö och har följade frågor:

1) Vad är det som gör att den är på "hugget" visa dagar och andra inte. Vad kan man tänka på gällande vind, temperatur, sol, molnighet, snö, månad, tid på dygnet osv!

2) Vad kan man testa och göra när de inte hugger på ovan beskrivna fiskeredskap, jag brukar fiska ca 0,5 m ovanför botten?

3) hur länge ska man fiska i ett hål innan man byter, har de en rutt so de går runt eller simmar de bara runt i sjön helt på måfå?

4) Det skall finnas riktigt stor röding i de vattnen jag är men mina fångster varierar mellan ca 400-700 g, vad kan man göra för och lura de större?

Tacksam för svar!

Mvh

Får inte upp den ur hålet!

När dom är riktigt tröga kan en mormyska vara rätta medicinen!!

Kommentera

Tjenare!
      Rödingen kan vara riktigt lurig ibland... har fått lärt mig att rödingen ibland kan gå i stimm & runt &runt ett område precis som att dem söker av sjön efter betesfisk! Detta tror jag kan bero på hugg perioderna & ibland helt stendött! & som ovan säger så brukar en liten mormyska funka kanon när fisket är trögt!! & därför rekomenderar jag att sitta i samma hål minst 20 min iaf pga av de "simmar runt väldigt mycket" borra hålen skapligt närma varandra. Djupet dom befinner sig på varierar!

Skitfiske!

Kommentera

Tack för svaren! Hade hoppats att någon kunde bidra med sina erfarenheter gällande väder!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
        2 svar
        247 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg ArvillaKovacek  
        Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
        2 svar
        353 visningar
        0 gillar