Förrädiska isar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förrädiska isar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förrädiska isar

Tänkte varna för dåliga isar nu,

tydligen drunknade 3pers igår :/

Det är på plats med en ALLMÄN VARNING. de sista 2 dygnen har tärt oerhört hårt på istäcket här i Västsverige. I dagsläget är det att spela roulett med livet som insatts att beträda de flesta isar. Åkte nyss förbi Aspen o Mjörn bägge såg livsfarliga ut

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inlägg
      Det är på plats med en ALLMÄN VARNING. de sista 2 dygnen har tärt oerhört hårt på istäcket här i Västsverige. I dagsläget är det att spela roulett med livet som insatts att beträda de flesta isar. Åkte nyss förbi Aspen o Mjörn bägge såg livsfarliga ut
      Såg precis räddningstjänsten köra utanför Borås i full fat och med sin båt efteråt. För mig är issäsongen slut inte värt att chansa.

Kommentera

min isfiskesäsong har varit slut i någon månad, har ej fått tag i någon mört...

har redan varit ute och fiskat gädda i båt, inte lång tid kvar nu tills alla sjöar e öppna här i söder, särskilt inte med vädret som förhoppningsvis kommer in.

Kommentera

En död i helgen efter isen brast på mjörn. En person gick igenom Öresjön i Kinna men överlevde.

Kommentera

Oavsett när man ger sig ut på isarna ska man ha tänkt igenom vad man gör om det händer. Få har knappt dubbar med sig och ännu färre har nånsin upplevt hur det är att bada i en vak under perfekta förhållanden. Vet att jag gnällt om det innan men bara för att det är is man går på istället för att sitta i en båt så är det inte säkert snarare tvärtom.

Det är nästan omöjligt att hålla sig flytande med stora vattendränkta stövlar om man inte har flytväst eller flytoverall.

Efter 1-2 minuter för en frisk person så börjar man snabbt att tappa kordinationsförmåga och då även möjligheten att själv ta sig upp ur vaken. Många har även problem att få till andningen eftersom man aldrig upplevt det tidigare och kombinationen av panikkänsla snabbt hyperventilerar och förlorar kraften i kroppen.

Nu blev det ett gnällinlägg till men det är så enkelt att undvika mycket av de olyckor som sker.

Tack hand om er!

Kommentera

Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
              Oavsett när man ger sig ut på isarna ska man ha tänkt igenom vad man gör om det händer. Få har knappt dubbar med sig och ännu färre har nånsin upplevt hur det är att bada i en vak under perfekta förhållanden. Vet att jag gnällt om det innan men bara för att det är is man går på istället för att sitta i en båt så är det inte säkert snarare tvärtom.

Det är nästan omöjligt att hålla sig flytande med stora vattendränkta stövlar om man inte har flytväst eller flytoverall.

Efter 1-2 minuter för en frisk person så börjar man snabbt att tappa kordinationsförmåga och då även möjligheten att själv ta sig upp ur vaken. Många har även problem att få till andningen eftersom man aldrig upplevt det tidigare och kombinationen av panikkänsla snabbt hyperventilerar och förlorar kraften i kroppen.

Nu blev det ett gnällinlägg till men det är så enkelt att undvika mycket av de olyckor som sker.

Tack hand om er!

Jag tillhörde kategorin slarviga isfiskare fram till förra året då jag gick igenom. Som tur var på grunt vatten, ca 80cm, och nära land. Men JÄDRAR vad kallt och fort allting går när det brister. Dagen efter köpte jag all tänkbar skyddsutrustning man kan tänkas behöva. Sedan hjälpte det inte det upp denna säsong då jag istället snavade och bröt handleden..

Kommentera

det verkar som att alla som läser detta borde dela på olika sidor för att informera era nära.

Har badat i isvak med lätta kläder och det är ingen skön upplevelse. det var undr kontrollerade förhållanden och vi skulle säga persnummer och namn innan vi försökte komma upp.

råkade bada med vadare förra veckan, inte mycket vatten kom in i vadarna, men det var jävligt svårt att komma upp på fötter igen.

Kommentera

Inte mest spännande filmen men värt att ses iaf:

Kommentera

Hemskt när dessa olyckor händer varje år. Dock måste jag säga att jag blir förvånad över att det ofta är äldre personer som drabbas, borde inte de ha hunnit lära sig att vara försiktiga på isen. Och att vårisarna kan skifta mycket i tjocklek och bärighet på en sjö.
                    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                    2 svar
                    365 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X