När vågar man sig ut? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När vågar man sig ut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • När vågar man sig ut?

    Har spinnfiskat massor efter gädda vår/sommar/höst och nu tänkte vi testa ismete efter gädda

    Men dom andra är livrädda för att gå genom isen , så tänkte kolla när tror ni att man kan våga sig ut?
    Hur kan man veta hur tjock isen är?

  • #2
    Vill man veta hur isen ser ut så får man bege sig ut på den och borra

    Ha alltid isdubbar, och gärna en kastlina om ni är fler.

    Om du är osäker på isens tjocklek så kan du börja några meter från land, ser allt okej ut där så kan du fortsätta, var lite extra försiktigt vid strömsatta platser. Om du vet att isen är tunn men ändå bärande kan du ha en ispik med dig, använd den med några meters mellanrum.

    En hemsida med mycket bra information om is och issäkerhet http://www.issakerhet.se/

    Kommentera


    • #3
      Jag var på sjön idag o pimpla regnbåge, en liten grund sjö. Har vart rejält med minusgrader nån vecka nu men trots det var det inte mer än 5-7cm is. Det räcker gott och väl men gäller att vara försiktig endå, gå gärna i gamla fotspår så är du safe....isdubbar och flytoverall! provborra dig fram är inte helt fel. Men bästa rådet är att ha med dig en kamrat och gärna livlina.

      Kommentera


      • #4
        Saxat från UNT:

        På lördagen avled en man efter att ha gått igenom isen vid Fyrväpplingen i Knutbytrakten.

        Isarna i Uppland är ojämna och tunna, varnar Friluftsfrämjandet och Uppsala brandförsvar.

        http://www.unt.se/uppsala/ga-inte-ut...a-2806009.aspx

        Var försiktiga, så blir det fler Fiskedagar!

        Kommentera


        • #5
          Det finns bara ett riktigt bra sätt och det är att köpa en isbill eller ispik och använda och slå så långt framför dig du kan och ofta!

          Ett borr borrar du inte med varje meter och du når dessutom längre framför dig med en ispik än med ett borr.
          sigpic

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Monster Visa inlägg
            Har spinnfiskat massor efter gädda vår/sommar/höst och nu tänkte vi testa ismete efter gädda

            Men dom andra är livrädda för att gå genom isen , så tänkte kolla när tror ni att man kan våga sig ut?
            Hur kan man veta hur tjock isen är?
            Redig ispik och hugga med jämna mellanrum samt att ta hål och mät isen en bit ut så vet du hur tjock den är.

            Men den absolut bästa säkerhetsdetaljen heter kunskap, du ska absolut INTE förlita dig på andras tips utan enbart på din egen kunskap. Att känna till hur is bildas och vilka faktorer som försvagar den. Olika typer av is och att kunna läsa av detta. Strömhål, sund, grynnor, bottengas är kända faktorer som ger svag is. Var dessa finns ser man antingen genom lokalkännedom eller hur isen lägger sig. Svaga områden bildas senare. Är man familjär med alla faktorer så brukar det ge tillräckligt att studera sjökortet. Där framgår hur allt ser ut, sund mm men även undervattensgrynnor som är farliga punkter.

            Dom flesta klubbar för långfärdsskridskor har kurser och kvällsaktiviteter i ämnet säker is. Kolla med någon lokal sådan.

            Måste lägga till: Men den absolut största säkerhetsåtgärden av dom alla ! Det är att känna till hur man ska agera den dagen någon går genom isen. Problemet är att dom korkade står alltid i grupp och ramlar således genom isen samtidigt. Hålla distans är viktigt så kan man hjälpa varandra. Men som sagt allt detta finns det dom som kan hjälpa er med.
            Senast ändrad av Exxet; 2014-01-20, 20:39.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #7
              Saxat från FishEco och GP:

              http://www.fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=5278

              Livsfara på de tunna isarna

              Här utsätter sig två fiskare för livsfara när de går ut på den nattfärska isen på Härlanda tjärn på tisdagen.

              http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....e-tunna-isarna


              Var för siktiga, så blir det fler fiskedagar!

              Kommentera


              • #8
                Tjena! Både jag o kompisen gick igen isen 14 jan, en jävligt omtumlande upplevelse!! Osäker på isen använd ispik o prova dig fram, o framför allt isdubbar (mina låg i skryllan). Har STÖRSTA respekt för isar eft den dagen. Micke

                Kommentera


                • #9
                  Är du osäker på om isen håller, gå inte ut där det är djupt. Inte ens jag gör det. Evt. ändrar fiskevanorna för stunden och kikpimpla på sik eller harr som står grunt på vintern så om du går genom isen får du max en förkylning på köpet! Även här i Umeå vågar jag inte annat nu för tiden än att hålla mig på grunda vattenområden på grund av många dagar med plusgrader. Vid älvens strömmande sträckor ser man att om vädret fortsätter är det en fråga om tid innan isen går. Just nu håller jag mig uppe på land med promenader istället för fiske eller kikpimplar på grund vatten efter harr eller sik Dock har jag läst att gäddan för att omsätta minst möjliga energi kan hålla sig rätt grunt på vintern men om det stämmer kan jeg inte bekräfta då jag endast har (och när jag köpte endast hade råd med) ett 125 mm borr och därför ismetar jag inte gädda. Dock tvivlar jag på 30-50 cm vatten mellan is och botten som med harren och siken så om jag vore dig skulle jag inte gå ut på isen alls! Dessutom är våren på väg

                  Kommentera


                  • #10
                    Läs igenom detta innan du ger dig ut på isarna:


                    Saxat från Fiskejournalen:

                    Det är korkat att inte bära isdubbar!

                    http://fiskejournalen.se/det-ar-kork...bara-isdubbar/

                    eller

                    ALLT OM ISSÄKERHET

                    http://www.issakerhet.se/

                    så ses vi igen till våren!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X