Har spinnfiskat massor efter gädda vår/sommar/höst och nu tänkte vi testa ismete efter gädda
Men dom andra är livrädda för att gå genom isen , så tänkte kolla när tror ni att man kan våga sig ut?
Hur kan man veta hur tjock isen är?
Mina ISVAKSRÅD nedan är alltid lika aktuella och viktiga varje vinter....
ISMANNENS BÄSTA ISVAKSRÅD:
1. Ge dig aldrig ut ensam på isen!
2. Svaga punkter på isen är vid vassar, råkar, bryggor, broar, uddar, avlopp, inlopp, utlopp, sund och grund. Tänk på att vindar och strömmar ger ojämn tillfrysning!
3. Ha alltid lättillgängliga isdubbar högt under hakan!
4. Tag alltid med ispik, livlina och visselpipa!
5. Bär ryggsäck med torrt ombyte i vattentäta plastpåsar!
6. Om du går igenom isen, behåll lugnet! Panik är livsfarligt! Hugg med isdubbarna en i taget. Sparka i vattnet så att du kommer upp vågrätt. Tag dig alltid upp på samma sida som du föll i!
7. Ser du någon som gått igenom isen, använd i första hand livboj eller livlina. Använd annars en trädgren, skida, ispik eller en stege om sådan finns i närheten. Åla försiktigt ut på isen till den nödställde. Bilda kedja om ni är fler och sträck fram grenen till den nödställde.
Som de 2 viktigaste råden av de som "Old Firehand" räknade upp anser jag vara 1. Bär ALLTID ISDUBBAR lättåtkomligt 2. Behåll lugnet, drabbas du av panik klarar du inte att handla rationellt. Ett annat råd som jag kan bidra med är att bär aldrig magväska, en kompis höll på att bli kvar i en vak eftersom magväskan hamnade mot iskanten och hindrade honom från att dra sig upp. Sedan är det definitivt inte fel att prova skarpt läge under säkra förhållanden. Hoppa i en vak och träna på att ta er upp men ha för allt i världen 100%-ig backup på säker is.
kom ihåg att isdubbarna ska sitta "tajt" runt halsen så dom inte kan flyta av om man går igenom isen, har sett det hända och paniken det ger när personen greppar efter dubbarna och dom inte är där man tror!!
Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!
Kommentera