Rödingpimpel i Värmland. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rödingpimpel i Värmland.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rödingpimpel i Värmland.

    Är en nybörjare på isfiske men har hört att det skall finnas röding i norra Värmland, skulle behöva tips om utrustning och fiskeplatser. Hoppas någon vill ge lite tips -tack. :

  • #2
    Det är fjällröding du tänker på antar jag? Vet inte hur bestånden är nu men det finns iaf vild fjällröding i Norra o Södra Örsjön väster om Arvika, om de inte dött ut Hör med Böjda Spön i Arvika, de lär veta hur det ligger till. Sen finns det vild fjällröding i Rödvattnet (västra), ligger syd om Stora Gla. Har ingen koll på hur starkt beståndet är nu, har för mig att sjön tillhör Hillringsberg FVO. Det är iaf en av de vackraste sjöar man kan fiska i. Jag har fångat röding där för några år sedan.

    Mina erfarenheter av rödingpimpel är inte de mest gedigna men ett vanligt pimpelspö med blänke och en kort tafs, enkelkrok agnad med räka, maggots är en klassiker och fungerar. Mormyska är en annan melodi och det är vad jag föredrog då det begav sig.

    Kommentera


    • #3
      Som Pierre säger finns det röding i de sjöarna. Lägger till Ängsjön i Gräsmark också. Men varnar kraftigt för dåliga isar just nu!
      Det kom tyvärr flera decimeter snö på isarna innan de hann frysa till ordentligt så kvaliteten på isarna skiftar väldigt.
      Men de här sjöarna ligger i västra Värmland.
      Det finns garanterat röding i norra Värmland också men här får nog nån mer kunnig om den delen av landet träda in.
      //Micke

      Kommentera


      • #4
        Lite OT men åh Gräsmark är så fint! Har ett par bekanta där och vart och fiskat runt om där. På samma kväll tog jag mitt pb på abborre 0,9kg och tappade en meterlång gädda Fina öringtjärnar runt där och.
        Instagram: Zenfisherman

        Kommentera


        • #5
          lite nordväst om Torsby mot norska gränsen finns många sjöar med röding att testa, matlöpen runnsjön tillhör lekvattnet fvo, stora gransjön hotlamm hällsjön å nyckelvattnet finns också röding, Nyckelvattnets fvo, dit åker jag ganska ofta. hällsjön är också isen skaplig på då det blev ca 25 cm kärnis innan all snö kom. på norska sidan ligger kyrksjön och kallsjön som delar vatten med nyckelvattnet. kallsjön är nog den bättre av dom två.
          På Ängen som nämndes högre upp är isen för dålig. dom sjöar med bra is frös tidigt och i princip alla vatten i norra Värmland har dålig is pga all snö.

          Kommentera


          • #6
            Tack för tips ! Nu har jag något att gå på :-).

            Kommentera


            • #7
              är det nåt du undrar om sjöarna jag nämnt så släng iväg ett pm till mig. jag har fiskat på dom alla och känner till en del av dom skapligt

              Kommentera


              • #8
                Hej Andreas - försöker få till ett personligt meddelande till dig (pm ?) Men det verkar inte fungera ? Eller ??
                Ursprungligen postat av andreas_j_80 Visa inlägg
                är det nåt du undrar om sjöarna jag nämnt så släng iväg ett pm till mig. jag har fiskat på dom alla och känner till en del av dom skapligt

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                0 svar
                145 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Najad
                av Najad
                 
                Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                1 svar
                102 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Moddifier  
                Arbetar...
                X