Pimpelfunderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpelfunderingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimpelfunderingar

Ja, har några funderingar vad gäller pimpel.

Vid pimpling, är rätt sorts spö mycket viktigt? Kan man tex använda ett gammalt OK-spö till abborre som regnbåge? Eller måste man specialera spöt?

Sedan undrar jag vad ni tycker är allra bäst till abborre och regnbåge, alltså blänken, pirkar, beten osv

Är det vanligaste att hänga en pirk i linan, och sedan dra en tafs på någon dec till en agnad krok? Isf vilka pirkar är det som gäller? Eller ska man köra balansare? Vad är bäst?

Till regnbågen, är det myshka som gäller då? Hur pimplar ni båge?

Vilka beten? Räka/maggot?

Kan man använda en upphängarfluga någon dec över pirken till abborre/regnbåge? Eller gör det bara fångsten sämre?

Jag har pimplat lite abborre med någon pirk samt maggot, utan några bättre fångster.

Prova sig fram själv.

Oj vad massa frågor. Bästa för dig vore att gå med i en klubb. Där dom flesta pimpelfiskar. Att besvara dina frågor är nästan omöjligt. Alla är vi saliga i vår tro på fiskegrejor. Läs min artikel i Fiskejournalen från i vintras om pimpel efter storabborre. Där är det en del matnyttigt. Sedan måste man prova sig fram själv. Man blir inte bilmekaniker genom att bara läsa. Praktik är det vi alla får kämpa oss fram med. Det är ju nästan vitsen med allt fiske. Prova sig fram till det som passar för en själv. Och sedan plocka godbitar av andras tekniker och fiskeprylar. Läs gärna äldre fisketidningar. Eller köp dom från nätet eller låna. Har en massa tidningar själv. Är som ett bibliotek att forska i. Om man vill återuppväcka nått fisketips igen.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jojo, men man behöver grunder att gå på
      Att gå med i någon klubb för att få lite info på är nog, hehe, lite desperat.
      Jag vet heller inte vart det finns någon, har aldrig hört talas om heller.

En FJ från i vintras är nog inte det lättaste att få tag på?

Självklart måste man ju prova sig fram, men att ha några handledningar om utrustningar och riggar osv är ju alltid bra, så man kan starta någonstans. Jag kan inte mycket om pimpling dvs.

Alla tycker ju olika och har olika erfarenheter, det är ju dessa åsikter jag vill ha.

Så, kläm fram lite info nu Gurra, hehe.

Kommentera

För att försöka besvara några frågor kan jag säga att till pimpel abborre kör jag lätta känsliga wiggler spön och pirk (pipa, VG) är två pilkar jag gillar och till det en färgkrok också kallad lyskrok, maggot använder jag också men abborrarna brukar hugga bra ändå när man hittat dom. Ang regnbåge kör jag kraftigare pimpelspö och mormyska eller blänke med räka men oftast använder jag mig av ett kortare spö med haspelrulle på och agnar med räka å powerbait!
        Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85
          För att försöka besvara några frågor kan jag säga att till pimpel abborre kör jag lätta känsliga wiggler spön och pirk (pipa, VG) är två pilkar jag gillar och till det en färgkrok också kallad lyskrok, maggot använder jag också men abborrarna brukar hugga bra ändå när man hittat dom. Ang regnbåge kör jag kraftigare pimpelspö och mormyska eller blänke med räka men oftast använder jag mig av ett kortare spö med haspelrulle på och agnar med räka å powerbait!
          Ah. Ska testa båtpimpla med lyskrok och pirk så jag får kläm på det..
          Hmm, du säger att de hugger bra utan maggots, betyder det att det ibland är effektivare utan maggots eller att de ibland bara inte behövs?

Och ditt kortare spö med haspelrulle, pimplar du med det eller är det ismete då? Har du köpt spöt eller byggt själv?
          Och blir alltså ett pimpelspö till abborre för vekt till regnbågen? Hur kommer det sig egentligen, man har väll ungefär samma vikt på "tacklet"?

Kommentera

Borrul; Var bor du nånstans? Fiskeklubbar finns överallt. Vinterns FJ är det bara att gå till biblioteket för att läsa. Det som Elanen antagligen menar (jag håller med) är att det är svårt att lära sig allt över nätet. Om någon visar så går det mycket snabbare och man undviker mängder med missförstånd.

Kommentera

Borrul, det finns massor av olika delar av pimpelfiske. Storabborrepimpel, tävlingspimpel som just Kenta 85 beskrivit lite, göspimpel, regnbågspimpel, harrpimpel, öringpimpel, ja listan kan göras lång. Att göra utlägg på allt det skulle ta halva kvällen i anspråk. Det är mer vad man skall satsa på själv. Mitt gebit och favoritfiske genom åren är just dom stora abborrna. Vad har du för vatten där du bor. Det är ju ett kriterie. Och var i landet bor du. Finns kanske inga abbissar. För långt upp i landet är det ju abborrfritt och gösfritt. Har du bra sjöar. Och nåt rykte om stora borrar är det ju lätt. Ett Delfinspö, där man byter ut klingan mot ett genomgjuten glasfiberklinga. Man lägger i epoxi i hålet efter förra klingan. Och håller den nya klingan kapad till rätt längd och styvhet i hålet för limmet tills det stelnat i rätt läge. Toppöglan skall ha ett stort hål. Då kan inte det frysa igen så fort. Man kan om man vill förlänga handtaget lite. Sticka in nån del av ett gammalt korkspöhandtag. Och sen linda det med eltejp. Du kan titta på mina bilder som jag lagt upp. Där är ett av mina spön med. Lina Fireline gul, 0,17-0,20 är bra för balans och stor pirk. Nils Master papegoja är alltid gångbar och även Bergmanpirkar. Isborr med dimension på 150 mm. För att klara dom stora borrarna. Tävlingsfiske är nåt helt annat. Om man då menar generellt småabborrtävlande. Har som sagt tävlat i det mesta. Men jakt på grov fisk har varit roligast. Specimentävlande ger mer kunskap än nåt annat av det mesta fiske. Du blir tvungen att utvecklas till att jaga dom mest svårfångade bjässarna. Ju större fisk, ju mer erfarenhet. Det är ju därför dom blivit stora. Småfisk kan en tomte fånga, både stum, blind och döv. MVH Gunnar J.

Kommentera

ibland hugger det så mycket att pilla på en maggot varje gång är helt onödigt men ibland nödvändigt för att få hugg överhuvudtaget. Men det är som gurra säger att det är skillnad på tävlingspimpel (som jag beskrivit ) och på storabborre pimpel som jag tror gurra är med haj på än jag! Ang det kortare spöt så är det en god vän till mig som gjort åt mig och det används som ismetespö då det fästes i en hållare på ryggsäcken men funkar även att pimpla med förstås!
                Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Kenta: Ok, men vad föredrar du, ismete eller pimpel efter regnbågen?
                  Hur riggar du spöt vid ismetet? Vilken nappindikation osv?

Elanen: Abborrevatten finns men jag kan inte säga att man får stort där. Även om de över kilot och mer säkert finns, så är största iår på 9hg. Det är jag dock nöjd med. Detta är alltså på isfria fisket, pimpel har jag aldrig testat i någon sjö jag känner.
                  Men får jag en 4-5hgs på en tur så blir jag nöjd. Dvs. inget storabborrfiske direkt. Då pratar vi flötmete.

Men om vi pratar pimpel blir jag väll nöjd för en abborre på 3-4 hekto, bara för att jag är så novis inom pimpling, och jag inte har några pangvatten direkt.
                  Så det är vad jag siktar på, småskits-fiske alltså hehe.. Har det klarnat något nu?
                  Är pirk bättre än balansare vad gäller mindre abborre? En pirk på en tre cm, är det något att ha?
                  Sedan undrar jag om det är någon ide att ha krok på själva pirken, ifall något skulle hugga på den?
                  Och sista frågan, en fluga någon dec över pirken, upphängare alltså, är det något att ha?

Tack för alla svar förresten!
                  Senast ändrad av Syn; 2005-09-16, 20:44.

Kommentera

Bor du långt upp i landet är ju små pirkar och mormyska det enda vettiga på tidiga isar. På senare delen av vintern kan man köra lite större pirk eller balans. Och då efter större. Småborre är ju småpirk och pyttebalans eller mormyska en variant. Bor du ner åt landet är det ju snällare att komma till tals med abborren tidigare. Eftersom vattnet längre upp i landet har så kort ljusperiod. Och får ju inte heller mindre varmgrader att tala om. Små beten oftast små fisk, men inte alltid. Maggott är bra på mindre och även trög borre. På större har det ingen funktion direkt. Beror på att dom stora är fiskjagande eller kräftätare. Då skiter dom i en liten pyttemaggot. Små pirkar är bra på alla vatten. Med en liten supervass och bra trekrok med lite garn på. Fast är det riktigt trögt är ju mormyskan ett säkert kort. Kan även fastna stora. Men blir då värre att landa. Ja som sagt det är en väldig flora av just bara pimpelfiske. Det är därför man aldrig blir fullärd inte ens om isfiske. Man behöver nog bli 200 år om man skall hinna med allt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    251 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    377 visningar
                    0 gillar