Pimpelfunderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpelfunderingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ok! Men med pirkarna, kör du med tafs eller med krok direkt på pirken?
    Och varför just trekrok, och inte enkelkrok?

Får ta och köpa en uppsättning pirkar och myshkor iaf, det finns dock inte mycket av dem i butikerna.
    Senast ändrad av Syn; 2005-09-16, 21:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
      Hmm, du säger att de hugger bra utan maggots, betyder det att det ibland är effektivare utan maggots eller att de ibland bara inte behövs?
      Nappar det bra så går det fortare att pimpla utan maggots och fisken sväljer inte så mycket.

Köp på dig 5-10 spön och tackla dom lite olika några med färgkrok några med balans osv. så är det lättare att testa sig fram.

Kommentera

Ursprungligen postat av savbrink
        Nappar det bra så går det fortare att pimpla utan maggots och fisken sväljer inte så mycket.

Köp på dig 5-10 spön och tackla dom lite olika några med färgkrok några med balans osv. så är det lättare att testa sig fram.
        Okej, det är ju smart iofs.

Det är en sak jag undrar bara, ska man använda tafs eller inte på pirken?
        Alltså knyta en dec tafs under priken där man knyter kroken, eller ha kroken direkt på pirken? Hur gör ni?

Kommentera

Det är lite olika beroende på väder och vind och abborrens villighet. Ibland behövs "ingenting"... de hugger på "allt"... och ibland är det inte alls så.

Jag har sex spön, två för myskor, två för balansare och två för vertikalpirkar. Skapa lite olika konstellationer på pimplarna så kan du snabbt testa dig fram till vad som passar för dagen. Det här fisket är väl lite tävlingsinriktat så vill du ha STORA borrar får du fråga Gunnar även om det händer att en och annan stor kliver på... men det är inte ett resultat av skicklighet utan snarare tur.

Kommentera

Med lite tur kanske någon välutrustad och pimpelkunnig person vill lägga upp ett antal bilder på grundutrustning för de vanligaste pimpelvarianterna med allt från pimpelkrok till lämpligt spö.

Det är ju som sagt en värld för sig och klä den i begripliga ord är inte möjligt men med instruktiva blider blir det lättare att begripa.

Sen bör man inte vara så fundamentalistisk att man sorterar detaljerna i rätt och fel. Ibland tar man vad man haver och med den vetskapen i bakhuvet kan man få ett kul fiske ändå. Det viktiga är att våga börja någonstans. Sen kommer kunskapen om vad som verkligen behövs och vad som närmast är överkurs efter hand.
            Senast ändrad av BeBest; 2005-09-17, 12:09.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tja, så farligt är det inte, jag tar bara reda på andras tycken och tankar.
              Men jag har väll fått alla svaren nu, det är bara en sak som återstår, och det är pirkens tafs eller icke.
              Är det en smaksak att ha kroktafs eller inte under pirken? Isåfall, vad har fungerat bäst för er?

Kommentera

fiskar hällst båge med ismete spöt är riktigt skönt att drilla fisken på och ett ganska effektivt sätt verkar det som. sätter spöt i en hållare på ryggsäcken så att linan från spöt går rätt ner i hålet, fiskar kanske ½-1m över botten och ställer in slirbromsen så att den precis löper ut när man drar mycket i linan. När det hugger brukar fisken kroka sig själv och man ser spö toppen buga sig mot hålet, då är det bara att kuta
                Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ok, det ska jag testa!
                  Men är spöt ditt styvt som ett gäddspö?

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
                    Tja, så farligt är det inte, jag tar bara reda på andras tycken och tankar.
                    Men jag har väll fått alla svaren nu, det är bara en sak som återstår, och det är pirkens tafs eller icke.
                    Är det en smaksak att ha kroktafs eller inte under pirken? Isåfall, vad har fungerat bäst för er?
                    Det är ju som med allt annat det beror på.. Testa med en lite längre och några kortare en liten kedja på ett kanske och 5 cm nylon på ett osv. Finns en riktigt bra bok som heter "Så vinterfiskar du abbore" Kjell-Erik Pettersson ganska gammal men kanske fortvarande går att beställa från Fritidsfiskarna.

Kommentera

Ok, det skall bli. Men då undrar jag om den egentliga meningen med pirken, är det för att de ska hugga själva pirken, eller är det bara för att locka fram abborrarna för att sedan få dem att hugga på den färgade kroken?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      449 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lyly19
                      av lyly19

Arbetar...
                      X