Marcum LX-i/Polar Vision - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Marcum LX-i/Polar Vision

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Marcum LX-i/Polar Vision

Ni som har något av dessa ekolod, hur anser ni att deras förmåga är att hitta stim av betesfisk?

Oftast har jag bra koll på djupet där jag isfiskar, det jag däremot har svårt att veta är vart betesfisken befinner sig för dagen. Därför funderar jag på ngt av dessa lod.

Men är det bara djup de är tillförlitliga på är det inte lika intressant.

/Martin

Om du ska leta efter betesfisk så glöm dessa lod, dom visar endast djup i siffror. Har själv ett Marcum-lod och är helnöjd med det (bra prestanda!). Men jag letar endast variantioner av djup, hitta kanter/grundtoppar etc. Du ska nog hitta ett litet och billigt, vanligt lod. Lowrance X-51 t ex.

Kommentera

OK, tackar för infon. Har "vanligt" lod redan, men vill slippa släpa med mig hela det paketet.

Enligt produktinfon ska de ju kunna indikera fisk, men misstänkte att det inte var så tillförlitligt. Kör oftast pelagiskt fiske, därför är djupinfo inte så intressant.

/Martin

Kommentera

Pelagiskt ismete? Det låter riktigt intressant. Törs du ge en hint om taktiken till en vanlig vassraggare? Kanter eller mitt i soppan?

Kommentera

Ursprungligen postat av Handinheart
          Pelagiskt ismete? Det låter riktigt intressant. Törs du ge en hint om taktiken till en vanlig vassraggare? Kanter eller mitt i soppan?
          Där betesfisken finns! Därav mitt behov av ekolodet

Kan vara mitt ute på sjön, men även vid djupbranter. Viktigast är att betesfisken finns där. Hittar man bara ett ställe med siklöja/nors är det bara att vänta. Gädda som jagar pelagiskt är rörlig och hittar dina beten till slut, ingen större idé att flytta runt dina spön om inte betesfisken försvinner.

/Martin

Kommentera

Ska du ha en tillförlitlig info om betesfisk är nog ett vanligt lod klart tillförlitligast. Skulle jag bedriva pelagiskt fiske skulle jag helt klart släpa med mig mitt X-51. Lod+blyacc och en sugkoppsgivare blir inte alltför klumpigt att ha med sig :-)

Kommentera

INstämmer med m@, de é heller inte speciell omständigt att släpa runt ett vanligt lod i pulkan heller. De långa sladdarna är bara å bunta ihop och en sugkoppsgivare eller som jag har min givare på en lång pinne som jag kan "tvinga" fast på akterspegeln eller doppa ner i hålet.....men visst ett litet handlod är ju mumma å bara ha i fickan. M@s är grymt bra, skjuter genom "alla" svenska isar.
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

hoppas det går bra att jag lånar tråden lite..

m@ hur tjocka isar har du skjutit igenom? har precis beställt ett Marcum LX-i. Isarna brukar kunna bli 50-60 cm här hemma, så kan den skjuta igenom det så vore det kanon

MVH/ Tobbe

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobbe86

m@ hur tjocka isar har du skjutit igenom? har precis beställt ett Marcum LX-i. Isarna brukar kunna bli 50-60 cm här hemma, så kan den skjuta igenom det så vore det kanon

MVH/ Tobbe
                  Det måste vara blött när du lodar djupet. Skrapa fram isen eller, i värsta fall, borra ett hål. Men tror att dom klarar runt 20-30 cm.
                  Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobbe86

MVH/ Tobbe
                    80 cm is klarar den inte i alla fall. Tror att det är problem med 50-60 också, beroende på hur klar isen är förstås. Helt klart ett bra lod i alla fall.

Angående att ha blött på isen, så fungerar det med t ex locket på termosen (med vatten i) stående mot isen.

/D

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X