få tag på mört under vintern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

få tag på mört under vintern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• få tag på mört under vintern?

hur får man lättas tag på mört under vintern om man inte ska vara tvungen att åka och köpa mört varje gång man ska ut? kan man använda mörtstuga? isf vart lägger man ner dom?

Det går bra med mörtstuga.. Det går bra med nästan vilken bur som helst..
    Det brukar vara bra att lägga buren/arna på ett djup från 3-6 meter...
    Du kan ju ta å testa lägga buren utanför en vass med ett djup på en 3-4 meter...
    Sen degen är ju inte heller nåt jobbigt.. ta bara mjöl å vatten å sen när du sänkt ner buren i vattnet. så kan du ta å strö över havregryn på vattnet så att det sakta sjunker ner mot buren.

Bara några tips.. Brukar funka bra... Lycka till... Fina gäddor.

Kommentera

Utlopp till reningsverk eller strömmande vatten över lag är ett säkert kort!

Kommentera

när jag lägger i mörtstugor brukar jag lägga där jag har båten på sommaren där det är mycket näckrosor.
        degen är gjord av havregryn,vatten,honung och anis

Kommentera

annars kan man meta upp dem med lite maggot och ett mormyskapö (osäker på hur de stavas)

Kommentera

Jag la i stugan från en brygga innan det blev is där jag vet att det finns mycket fisk under resten av året. Nära vass brukar va bra, min ligger på drygt två meters djup o levererade ungefär 70 mört o björkna sist jag tog upp den. Degen är gjord av vatten, havregryn, vaniljsocker och honung.
            -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

jag la i mina stugor från båten förra söndagen,på ca 3 meters djup utnför en vass med ett utlopp,degen består av: 5dl vatten,10 dl havregryn,1 dl strösocker,1 matsked curry,1 matsked kardemumma,lite vitlökspulver,koka upp riktigt hårt så du kan göra riktigt hårda bollar,lägg en boll i varje ingång istugan+en boll översta våningen i stugan så mörtarna har nåt att äta om dom få vara länge i stugan.,jag tar ca 100 mört/vecka/stuga,men det e självklart beroende på sjö.lycka till,

Kommentera

mörtstuga...

la i min mörtstuga idag, på ca 2 meters djup i en grund göl utanför en liten vassrugg, jag la bara in lite bröd i buren, det är första gången jag sätter den (köpte den nyss), men ska ut och ta första isfiskepasset imon så då får jag se om de har blivit någon över natten, annars får man vell köra med döda gamla infrysta mörtar se i sommras

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                2 svar
                245 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                2 svar
                343 visningar
                0 gillar