Tackel för ismete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tackel för ismete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tackel för ismete?

Har sökt men inte hittat någon riktigt bra förklaring.

Var ute och ismetade i helgen med nya prylar. Gjorde egna taffsar med krok längst ut, sen 1 krok ca 5 cm in.
    Hade bara tillgång till död mört. Hade en krok i ryggen, 1 i munnen på mörten.
    4 hugg den första halvtimmen, men inte en ända krokad fisk

Ändrade om krokarna och satte den från munnen i buken på mörten istället. Efter det så funkade allt perfekt med några landade gäddor.

Nästa helg ska jag fiska med levande bete... men hur tacklar ni med levande? En krok i buken på mörten kan ju inte vara någon höjdare, lär ju dö ganska snart...
    www.pikewallis.se

Brukar köra en i ryggen och en i läppen, inte för stora krokar, har funkat ok.
    Har nu på senare tid dock börjar köra med en trekrok istället, en lite större jag sätter i ryggen. Flera gånger när fisket vart trögt har jag upplevt att huggen kommit på spöna tacklade på detta viset, tycker även det har vart lite lättare att kroka dem i mothugget.
    http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Används mindre krokar för att dom syns mindre eller finns det någon anledning?
      Jag har haft 2or på mina spö i helgen, kanske alledels för stort egentligen? Men gäddorna verkade iofs inte bry sig, hade 11 kontakter med fisk igår förmiddag varav 4 upp. Kanske krokarnas storlek som gjorde det... Iofs sedan jag bytade krokarna o satte en i buken så tappade jag bara 1 fisk.

Får prova mig fram... jäkligt roligt med ismete i vilket fall, har bara anglat gädda tidigare med angelkrokar, det här var MKT roligare.

Fick en gädda på 3.9 kg, fet o fin med stora bitmärke över hela sidan. Gäddan som gjort dessa märken vill jag fånga nästa helg
      www.pikewallis.se

Kommentera

Kör med 2 stycken storlek 6 istället, eller en krok storlek 6-4. Det funkar ypperligt, och bör inte trötta eller tynga ned ett levande bete i onödan. Vad är tanken bakom stora krokar?
        www.hellfish.se

Kommentera

Finns ingen tanke alls angående krokarna. Blev stressigt i fredagskväll när jag gjorde taffsarna, hade bara sådana krokar hemma, därav storleken.
          Börjar bli förrvirrad nu när jag sitter och tänker på det, tycker inte dessa krokarna är speciellt stora... Likadana krokar som sitter på typ en rappalawobbler som är 12-15 cm är det jag använt, wmc-krokar.
          Senast ändrad av Manhood; 2006-01-30, 12:28.
          www.pikewallis.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood
            Finns ingen tanke alls angående krokarna. Blev stressigt i fredagskväll när jag gjorde taffsarna, hade bara sådana krokar hemma, därav storleken.
            Börjar bli förrvirrad nu när jag sitter och tänker på det, tycker inte dessa krokarna är speciellt stora... Likadana krokar som sitter på typ en rappalawobbler som är 12-15 cm är det jag använt, wmc-krokar.
            Jo, de är inte så stora för en wobbler. Men en mört kommer att tröttas och dö fortare med tunga, stora krokar. Sedan anser jag att man bör tackla precis så lätt som situationen och metoden medger, så fisken får mindre anledning att misstänka något. Men visst, testa. Själv kör jag uteslutande med Owner i storlek 6, för det mesta en enda, men om betesfisken är stor; två stycken.
            www.hellfish.se

Kommentera

Använder enbart Owner i st.6 själv också. Är av åsikten att endast de vassaste krokarna är tillräckligt bra. Gamakatsu duger lika bra, men jag tycker att Ownern krokar lite bättre. Vad gäller spöval, har jag efter några misslyckade försök varit ganska nöjd med Wigglers strong. Spöt har redan lite ryggrad för att fästa krokarna ifall man fiskar med monofil, och så har man bättre koll över större fiskar under fajten.

Mitt tackel utgår på att använda en 70 cm lång tafs av pro-leader eller fortress 12 kg. Sedan har jag två trekrokar, varav den övre fästs i ryggen på betesfisken, och den nedre bakom sidofenan (där finns ett mjukt ställe där du kan lätt fästa kroken i utan att skada betet eller dess rörelse i vattnet).
              Så brukar jag alltid köra med minst 15 cm:s betesfiskar, helst 20+ för att kunna lite selektivt välja bort mindre fiskar.
              Stort bete = stor gädda (åtminstone oftast).

BTW: dött bete är inte alls lika bra som levande. Visserligen tog vi en gädda på dryga 9 kilo vid årsskiftet med dött bete (vilket också blev dagens ända fisk), men annars föredrar jag levande bete.

Kommentera

själv så använder jag endast kamasans b990 tubflugkrok till mina tafsar. nån bättre krok har jag aldrig använt har provat både owner och gamakatsu och drennas ( kommer inte håg vad den heter). Men kamasan är den kroken som funkat bäst för mig tillsammans med tunn tafs.

Kommentera

Brukar...

...använda Gamakatsu som köps in på AB. Det funkar bra!
                  Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Ursprungligen postat av salomon85
                    själv så använder jag endast kamasans b990 tubflugkrok till mina tafsar. nån bättre krok har jag aldrig använt har provat både owner och gamakatsu och drennas ( kommer inte håg vad den heter). Men kamasan är den kroken som funkat bäst för mig tillsammans med tunn tafs.
                    Du måste skoja?

Det paketet jag pillade på var ju inte ens i närheten av Owners eller Gamakatzus skärpa
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    495 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lyly19
                    av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                    2 svar
                    348 visningar