Skärgårdsborrar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skärgårdsborrar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skärgårdsborrar

    Hej, är ganska nyinflyttat till huvudstaden men tänkte nu testa aboorfisket i skärgården, några allmänna tips på djup, strömmar, botten, typ av pirk mm? vill gärna fiske efter lite grövre abborre, förstått från forumet att balanspirkar är populära för skärgårsgborrarna, vad säger ni som vet?

    Vore även tacksam om någon har tips för fisket runt tyresö (erstaviken/kalvfjärden). Provade vid trinntorp förra helgen, ett napp på 3 timmar på mormyshka, en riktigt fin borre som tyvärr inte kom upp mer än med huvet då 0,10 linan gick av... knuten var antagligen taskig.

  • #2
    Ursprungligen postat av Libbsticka
    Hej, är ganska nyinflyttat till huvudstaden men tänkte nu testa aboorfisket i skärgården, några allmänna tips på djup, strömmar, botten, typ av pirk mm? vill gärna fiske efter lite grövre abborre, förstått från forumet att balanspirkar är populära för skärgårsgborrarna, vad säger ni som vet?

    Vore även tacksam om någon har tips för fisket runt tyresö (erstaviken/kalvfjärden). Provade vid trinntorp förra helgen, ett napp på 3 timmar på mormyshka, en riktigt fin borre som tyvärr inte kom upp mer än med huvet då 0,10 linan gick av... knuten var antagligen taskig.
    Jag skulle testat grunda fjärdar där aborren går in för att lek, där kan man köra med en lätt pirk runt vassar/uddar. Annars är det väl grynnor/flader med en stor tung pirk som snabbt går ner till borren. Är du ute efter riktigt grov aborre ska du som sagt andvända balansare, riktigt kul fiske är det också...

    Kommentera


    • #3
      Ok, tack. Någon favoritfärg på balansare, naturfärgat eller mer färgglatt som i de insjöar jag fiskar i. Hur djupt går abborren i skärgården? Spanat in ett grund där botten går från 15 till 0 m med en liten platå... enligt sjökort iaf. Ska nog provas i helgen.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Libbsticka
        Ok, tack. Någon favoritfärg på balansare, naturfärgat eller mer färgglatt som i de insjöar jag fiskar i. Hur djupt går abborren i skärgården? Spanat in ett grund där botten går från 15 till 0 m med en liten platå... enligt sjökort iaf. Ska nog provas i helgen.
        Jag gillar blåvit med lite rött på balansaren. Vet inte varför men den har mitt förtroende

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Libbsticka
          Ok, tack. Någon favoritfärg på balansare, naturfärgat eller mer färgglatt som i de insjöar jag fiskar i. Hur djupt går abborren i skärgården? Spanat in ett grund där botten går från 15 till 0 m med en liten platå... enligt sjökort iaf. Ska nog provas i helgen.
          Papegjoan är en favvis hos många...
          sigpic

          Kommentera


          • #6
            Erstaviken och Kalvfjärden är ju inte precis dom lättaste vatten. Överhuvudtaget är det svårt att lokalisera stora borrar i skärgården idag. Skillnad för runt 10 år sen. Har man tur kan man dyka på nån fläck med grov borre. Sedan är ju skärgårdsisen inte mycket att hurra för just nu. Crissig som fan. Satsa hellre på sjöarna runt där du bor. Du har ju massor med bra sjöar bara inpå knutarna.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

            Kommentera


            • #7
              Tack för tipsen, mest fiskat i värmländska sjöar tidigare och vill testa nåt nytt, drevviken och magelungen är fina pimpelsjöar har jag förstått men ganska lika andra mellansvenska sjöar, eller? är det ok att äta fisken därifrån? inget fel alls men känner att det är något speciellt med skärgården, måste ut där och ta någon fin aborre, tog min första havsöring i höstas och har fått ett nytt uppdrag nu

              men lite nojigt om skärgårdsisen är knappt 10 cm och snöblandad med vatten och blötsnö på ytan... vad menas med Crissig?..

              Kommentera


              • #8
                Ska väl menas skrissig. Lite lömsk helt enkelt. Fisken från Magelungen, Dreviken och alla sjöar i det sjösystemet har bättre fisk än i havet. Enda säkra isar är dom inne i grunda vikar. Och där är det inte mycket fetborre. Småpinnar finns det ju alltid.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                Kommentera


                • #9
                  Isen på erstaviken var rätt ok idag där jag var, snön hade smält och frusit under veckan, var totalt ca 20 cm is, undre 10 cm var tjärnis och övre frusen snösörja. Fick ett par fina matborrar i en djupbrant och en hornsimpa på 25 cm, skum fisk som vibrerade när den släpptes tillbaks... vanligt att få sånna?

                  Kommentera


                  • #10
                    0,10!!! och du letar storborrar, då är det nog bäst du har mjuk spötopp och armbågar vid drillningen gott råd öka till 0,18 åtminstone!
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    102 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X