Behöver tips om att pimpla öring/röding - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver tips om att pimpla öring/röding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Behöver tips om att pimpla öring/röding

    Till påsk så blir det en tur upp till Särna. Jag brukar bara pimpla en gång om året, och det är just vid påsken som jag tillbringar där. De senaste åren har det varit underbart väder, och skönt att sitta där på isen. Bara en sak är fel: Det blir nästan aldrig någon fisk. Nu gör ju inte det så himla mycket när solen skiner och det är hyfsad temperatur. Jag minns det där året då en snubbe knatade omkring på isen i shorts och stövlar.

    Fast jag tänkte ändå göra ett lite seriösare försök att få fisk i år. Ska söka lite mer aktivt på olika djup och så. Och så tänkte jag köpa lite nya prylar för att kunna variera fisket mer. Jag vill gärna ha lite tips om det.

    Vi har alltid kört med rätt stora blänken, 10-15 cm tafs och maggot på kroken. Hur är det med andra beten, som mormyskor och balanspirkar? Ska man alltid agna dem också med något gott, som maggot eller räkor? Eller kan/ska man köra någon av dem utan agn? Andra bra beten eller metoder?

    Jag såg i någon diskussion om regnbåge här ett tips om att mäska med räkhuvuden och majs. Kan det vara något även för öring och röding?

    Tips om allt annat möjligt (som jag inte har tänkt på att fråga om) tas också emot tacksamt.

    Skitfiske på er!

  • #2
    du kan prova med att sätta en mormyska under en vanlig abborrpirk
    ca 20 cm tafs beta med maggot eller mask

    Kommentera


    • #3
      Hej!

      Det går nog att prova det mesta i fiskeväg när det gäller öring och röding. Jag brukar använda ganska stora blänken med en tafs på 10-15cm och en krok med maggot eller räka. Funkar inte det tar jag till abborrpirk ca 10cm tafs och rätt stor mormyska med maggot. Funkar inte det heller går jag över till en liten balansare agnad med maggot. Sista jag provar är enbart en liten mormyska med en maggot på. Funkar inte det heller så är det bara att prova nått nytt...

      Visst funkar det bra att mäska med räkor ibland, men det är ju fusk

      Skitfiske på dig!

      Kommentera


      • #4
        Tackar för synpunkterna.

        Visst skulle det kännas lite som fusk att mäska när man fiskar ädelfisk, men vad sjutton,, nu har jag försökt på den där sjön i fyra-fem år, och bara fått en enda öring och några abborrar.

        Och det är nog inte sjön det är fel på, den sägs bjuda på bra vinterfiske.

        Jag tror att det var påsken för två år sedan som både jag och morsan hade rejäla hugg. Då verkade fisken vara på gång, och på samma plats som vi. Tyvärr hade linorna legat några säsonger, och höll inte. Synd både för oss och för fisken.

        Men i år ska jag ta dem.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
        0 svar
        145 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Najad
        av Najad
         
        Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
        1 svar
        102 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Moddifier  
        Arbetar...
        X