Spänna vippan med öppen bygel/lätt slirbroms? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spänna vippan med öppen bygel/lätt slirbroms?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spänna vippan med öppen bygel/lätt slirbroms?

    Hade mitt första ismete-pass någonsin förra helgen.
    Det funkade väl hyffsat bra, förutom att jag hade ett bekymmer, som jag hoppas någon med mer erfarenhet kan hjälpa mig med!

    Ja, nu till problemet:
    Hur får man vippan att spännas i den fina bågen man vill ha, utan att ha slirbromsen är ganska hårt ställd?

    Man vill ju ha bygeln helt öppen, alternativt en väldigt lätt ställd slirbroms, men jag fick alltså inte det att funka utan att vippan ställde sig rätt opp i det blå.
    Vad gör jag för fel?

    Utrustning jag har använt mig av:
    * Ismetespö med haspelrulle
    * Limklämma med vippa monterad på klämman med buntband.

    Tackar på förhand!
    / Jiggalow

  • #2
    På din tafs/lina så måste du fästa någon form av tyngd, tex ett kulbly eller päronsänke.
    10-15gr brukar göra så att man får en skön båge på vippan.

    / HenkeW

    Kommentera


    • #3
      Mer bly,större betesfisk ,reglera vart limklämman är på spöt . Så har du böj
      Våga kasta i nya vatten

      Kommentera


      • #4
        Sätter du fast linan i vippan ordentligt så den inte glider? Finns nån speciell ögleknut till det där som går upp av sig själv vid napp. Själv kör jag med hemmagjorda vippor av julgranskulor som jag trär ett gummiband över och klämmer fast linan i.

        Kommentera


        • #5
          Rätt längd och rätt material på vippan är viktigt.
          Vippan ska ha en lagom böj, kunna visa betesfiskens rörelser både uppåt och nedåt samt ändå vara spänstig nog att fjädra upp och tydligt visa ett napp.
          Vilken slags vippa använder du?

          På antingen huvudlinan eller tafsen används kulbly i varierande vikt. Storlek på betesfisk, hur djupt den går och hur mycket rörelser den ska få, är saker som avgör blyets vikt.
          Hur ser dina tackel ut? Levande eller dött bete?

          Till sist ett bra knep:
          Ibland vill man blya betet lätt för att få det så rörligt som möjligt. Då kan böjen på vippan bli för dålig och i blåst kan den t.o.m slå över åt fel håll. Då kan man blya själva vippan.
          Har alltid några krokodilklämmor med mig ute på sjön och i dessa hängs vanliga päronsänken fast i önskad storlek för att få till den perfekta böjen på vippan. Det funkar bra!

          Kommentera


          • #6
            Det låter som att du har haft vippan vänd åt fel håll om du måste ha hård slirbroms för att vippan ska hålla sig böjd. Vippan ska vara i änden av spöt och böjd över hålet. Det är sänket och betesfisken som ska hålla ner vippan, inte linan som kommer från rullen så att säga.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
            0 svar
            145 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Najad
            av Najad
             
            Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
            1 svar
            100 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Moddifier  
            Arbetar...
            X