Mothugg angling lika som ismete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mothugg angling lika som ismete?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mothugg angling lika som ismete?

    Jag har en fundering inför anglingfisket i vinter, jag tänker byta ut angelkrokarna mot trekrokar. Jag undrar gör man lika hårt mothugg i linan på anglingen som man ser på ismetet för att kroka gäddorna?

  • #2
    Nu har jag iofs aldrigt varken anglat eller använt angelkrok så jag vet inte hur man gör mothuggen där. Har du tänkt fortsätta använda angeldonen eller kommer du byta ut dem mot ismetespön? Ismetar man med ismetespön så behöver inte mothuggen vara så himla våldsamma. Lagom är bäst.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

    Kommentera


    • #3
      Jag tänker fortsätta med angeldon för jag har inte den ekonomiin att köpa spön och rullar tyvärr så angelfiske ett tag till så länge. har sett på youtube hur dom verkligenbtar i o krokar men i för sig e ju det med spön o det fjädrar en del och gör man det med handen så blir det ju mer direkt mothugg.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
        Jag har en fundering inför anglingfisket i vinter, jag tänker byta ut angelkrokarna mot trekrokar. Jag undrar gör man lika hårt mothugg i linan på anglingen som man ser på ismetet för att kroka gäddorna?
        Hej Lars Skoglund;

        Vid Angelfiske använder du en speciell V-formad Angelkrok med endast en krokspets och vid Angelfiske krävs dessutom betydligt större hål genom isen, helst uppbillade hål, än vid Ismete...

        Vid Angelfiske måste du bevaka angeldonen under hela fisketiden och vara beredd på att rusa fram och kroka Gäddan...

        Vid Angelfiske måste du kroka Gäddan och hålla linan sträckt under hela hemtagningen av Gäddan ända tills hon ligger och sprattlar uppe på isen...

        Vid Ismete med en eller två trekrokar i betesfisken kan du jämfört med Angelfiske ha betydligt fler ismetespön utplacerade eller grova, långa pinnar med upprullade ismetelinor rakt över borrhålen...

        Dessutom kan du vid Ismete vänta i lugn och ro tills du ser att Gäddan dragit ut lina och stannat för att vända eller svälja betesfisken. I detta skede kan eller bör du gå fram och kroka Gäddan med ett lätt ryck och sedan veva eller för hand dra upp Gäddan på isen...

        Mycket ofta krokar Gäddan sig själv vid Ismete med flera trekrokar i betesfisken och därför kan du ha flera Gäddor på samtidigt som fastnat vid ismete...

        Old Firehand
        www.trumman.com
        Senast ändrad av Old Firehand; 2016-11-03, 12:52.

        Kommentera


        • #5
          Nu hänger jag inte med hur herr firehand menar... Varför skulle hålen vara större vid angelfiske än vid ismete? Gäddan är väl lika stor oavsett vilken krok den sitter på.

          Kommentera


          • #6
            det är lättare att få in trekrokar i ett litet hål än en angelkrok som kanske är närmare 15 cm lång/bred....så det var inget konstigt med det rådet alls
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #7
              Hmm jag belv fundersam jag med, nu skall ju jag byta ut alla sketna angelkrokar som jag bara tycker e skräp till trekrokar... och vad jag ville veta var om man skall gör alika kraftigt mothugg som dom flesta vekar göra vid iismete. och jag vet hur man angelfiskar har gjort det i 25 år men dock inte med trekrok

              Kommentera


              • #8
                Många gör alldelse för kraftiga mothugg tycker jag,ser ut som de försöker rycka upp gäddan ur vattnet direkt....räcker väl med att man drar till lite om man kör med angeldon och har linan direkt i handen....cirkelkrok är ett annat alternativ som jag testat vid ismete, då skall du inte göra mothugg alls utan bara börja dra lite lungt när gäddan går ifrån dig,krokar jäkligt fint i mungipan då....
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  det är lättare att få in trekrokar i ett litet hål än en angelkrok som kanske är närmare 15 cm lång/bred....så det var inget konstigt med det rådet alls
                  Då tänker man väl lite bakvänt om man anpassar hålet efter kroken och inte den potentiella fisken som ska upp genom sagda hål?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
                    Då tänker man väl lite bakvänt om man anpassar hålet efter kroken och inte den potentiella fisken som ska upp genom sagda hål?
                    men en gädda som har en krok som sticker ut kanske en decimeter ur munnen i sidled,vilket en angelkrok ofta gör,behöver större hål än samma gädda med en trekrok eller två i munnen....inte svårt att förstå....
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    102 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X