Gädda andvänder visst lukten, men kanske inte lika mycket som gösen... hur hittar dom annars deadbaits?? och varför andvänder alla engelska gäddfiskare luktämnen i betesfiskarna??
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mäska för simete efter Gädda?
Collapse
X
-
Håller helt med, det deadbaitfisket man kan läsa om i bl.a UK verkar ju vara riktigt effektivt. Sedan alla doftmedel och doftbeten.Ursprungligen postat av AriHar läst en bok av den engelska gäddfiskaren Mick Brown. I ett kapitel i boken beskrev han hur han hade mäskat under lång tid i en liten djupränna i en sjö. När han sedan började fisket så var det så otroligt bra att han trodde sig ha samlat alla sjöns storgäddor på ett och samma ställe. Varje gång han kom dit och lade ut ett bete så nappade det nästan omgående. Som mäsk använde han sig av all slags fisk han kom över. Det var både saltvattensfisk och sötvattensfisk, såväl hela fiskar som delar och tom. fiskhuvuden.
Att gäddan kan jaga även med sitt luktsinne finns det ingen tvekan om. Därmed påstår jag inte att dem föredrar att göra det. Dem kan göra det, antingen enbart med luktsinnet eller i kombination med andra sinnen, beroende på förhållanden. Jag har själv fångat en 5 kilos gädda på ett litet mörthuvud som var avsett för ål, mitt i bäcksvarta augustinatten.
För mig står det helt klart att det i vissa vatten är möjligt att mäska till sig gädda och lära dem att äta döda bytesfiskar. I vissa vatten äter dem troligen döda byten helt naturligt. Det hela beror helt enkelt på vad för sorts miljö gäddan lever i. En pelagiskt levande gädda i ett stort vatten kan man troligen aldrig lära att ta ett dött byte på botten. Dels är dess jaktstrategi så inpräntad och dels för att den aldrig eller mycket sällan vistas i närheten av ställen där det kan förekomma döda fiskar.
Att påstå att en gädda inte "jagar med lukten" är felaktigt.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av N-R-GJa jag har provat... men inte haft samma resultat som mina polare ( men det har varit under samma pass) vi har landat fisk på 10+
Hur många gånger innan fiskedagen mäska ni då? Märker ni någon skillnad är det bättre om ni mäskar? Gör det någon effekt om man bara mäskar med fiskbitar under fiskedagen el typ dagen innan + fiskedagen el är det för kort tid för att ge resultat? Ni fiskar med levande fasst att ni mäskar med dött bete va?
MVH Oscar
Kommentera
Kommentera