Balanspirk och bäckröding - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Balanspirk och bäckröding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Balanspirk och bäckröding

    Tänkte i år testa på pimpel efter bäckröding i P&T-sjön hemma. Vad för färger på balanspirk är gångbart? Vad är er erfarenhet när ni fiskat båge/bäckröding/röding?

  • #2
    Har aldrig provat balansare på p&t men det kanske nån annan här har, vad jag däremot vet är att mormyshka med maggot eller liten bit räka funkar väldigt bra. Håll gärna helt still en stund. Ibland skyggar dom för stora blänken mm.

    Kommentera


    • #3
      Fiskar en del regnbåge/röding/bäckröding från isen.
      upplever inte att någon specifik färg skulle vara bättre än någon annan. Snarare storleken är ’lagom’

      Jag fiskar uteslutande med starka färger på balansare/mormyskor, tilläggas bör ju att jag oftast pimplar i mörka humustjärnar.

      Kommentera


      • #4
        Isfiskade förr en hel del i mindre skogssjö med humusfärg men relativt klart vatten.
        Fisken bestod främst av storvuxen regnbåge men även någon form av rödingvariant, troligen bäckröding eller splejk.

        Fick bra med fisk på balansare i grälla färger typ firetiger men även på Rapalas GFR (orange och guld). Ganska snålt med fångst
        på blå- och silver-varianter samt andra mer naturliga färger men det var troligen mer på grund av att dessa inte favoriserades av oss som höll i spöna.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
          Fiskar en del regnbåge/röding/bäckröding från isen.
          upplever inte att någon specifik färg skulle vara bättre än någon annan. Snarare storleken är ’lagom’

          Jag fiskar uteslutande med starka färger på balansare/mormyskor, tilläggas bör ju att jag oftast pimplar i mörka humustjärnar.
          Med storlek "lagom" menar du? 5, 7, 9 cm?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Isfiskade förr en hel del i mindre skogssjö med humusfärg men relativt klart vatten.
            Fisken bestod främst av storvuxen regnbåge men även någon form av rödingvariant, troligen bäckröding eller splejk.

            Fick bra med fisk på balansare i grälla färger typ firetiger men även på Rapalas GFR (orange och guld). Ganska snålt med fångst
            på blå- och silver-varianter samt andra mer naturliga färger men det var troligen mer på grund av att dessa inte favoriserades av oss som höll i spöna.
            Aha GFR. Jag har rapalas bl.a. BKL, BYR, HT, RBDL och RFCW. Så någon/några bör ju funka fint.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Haspelmannen
              Aha GFR. Jag har rapalas bl.a. BKL, BYR, HT, RBDL och RFCW. Så någon/några bör ju funka fint.
              Det tror jag definitivt!

              Jag har en förkärlek för GFR, fiskar gädda med stora Rapala Magnum i den färgen samt abborre med små Magnum samt andra vobblers i GFR.
              Därav var det naturligt att nöta med den på regnbåge och röding också, har för övrigt generellt haft bra fiske på både guld och orange samt färgerna
              ihop vid spinnfiske i skogssjö efter nämnda arter också.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Haspelmannen Visa inlägg

                Med storlek "lagom" menar du? 5, 7, 9 cm?

                Jag kör med den minsta rapalas 5cm, men även andra balansare i liknande storlek och sen mormyskor/minibalansare ca 3-5cm.

                Färger gul/orange/grön/röd.

                Kommentera


                • #9
                  Fiska hellre med mormyska, fisken har en väldigt bra hävstång i en balansare och vrider för det mesta loss sig.
                  Jag har tappat sååååå många bågar på balansare!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg


                    Jag kör med den minsta rapalas 5cm, men även andra balansare i liknande storlek och sen mormyskor/minibalansare ca 3-5cm.

                    Färger gul/orange/grön/röd.
                    Jag har mest 7 cm rapala. Men ett par 5 cm. Jag får helt enkelt testa mig fram vad som funkar bäst i storlek och färg.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    0 svar
                    63 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X