istjocklek och säkerhet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

istjocklek och säkerhet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

[/QUOTE]
    Ps. Jag läste i DN i morse att en isfiskare som heter Christer Jansson utanför Karlstad redan räddat fyra personer i veckan från att drunkna. Det var två äldre runt 70 år och två yngre som Christer räddade ur vakarna när de gått igenom isen i en liten insjö. Ds.[/QUOTE]

Den intensiva kyla kom fort. Snabb isläggning men vattnet nertill (3-4 grader) är fortfartande hyfsat varmt. Äter på isen underifrån.
    Christers första ingripande var lite mindre dramatiskt, en tog sig upp själv, den andra fick hjälp. Så dag två hade han lite extra uppmärksamhet på vad som hände på sjön. Ren tur för de äldre herrarna att Christer för säkerhets skull åkte över till andra sidan när han anade vad som hänt.
    Var inte på isen utan isdubbar, ha alltid sällskap. Extramarginaler hela tiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Linålen
      Den intensiva kyla kom fort. Snabb isläggning men vattnet nertill (3-4 grader) är fortfartande hyfsat varmt. Äter på isen underifrån.
      Du har helt rätt Linålen:
      Ett år på Mälaren var jag med om något jävligt kusligt. Pulsade i snö från Lambarfjärden till Blackeberg. När jag var på lovö-sidan såg jag några svarta hål i snön. Gick närmare för att se vad det var. Petade i snön med en ispik och till min store förskräckelse fans det ingen is under snön. En av de mest skrämmande upplevelser jag varit med om på snöbelagd is. Isen var till stor del runt 10-15 cm på de flesta platserna jag fiskat på, men här.........fy faen. Det är inga grund eller grynner i det här området så det måste vara någon sorts strömmande del av mälaren just på det här området. Snöbelagd is är inte att lita på om den inte har legat länge och blivit till stöp.
      mvh Flodstrøm
      Senast ändrad av Flodström; 2007-01-25, 19:14.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Apropå is, jag skulle kolla i min lila bardomssjö i gbg trakten idag, det låg fin kärnis på den så jag gick ut en meter på den och borrade lite, kom några skär ner i isen och det brakade till som faen, så med ett skutt stod jag på land, scary Inte så van vid is..

Gick en bit på land för att hitta en brygga att borra i från, fick hål på isen och det var runt 3-4 cm skulle jag tro..

Skit tänkte jag det kan aldrig gå att fiska från den, då hör jag tjo och tjim på avstånd ock kollar upp..

Några hundra meter längre bort är det fullt av folk som åker skridskor och spelar hockey.. Humm den kanske håller endå

Dock läbbigt med så tunn is..
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Det viktigaste är att is-kvalitén är bra! Tjockleken är klart viktig men om isen är dålig dvs frusit långsamt med snö osv så kan även tjock is brista! Jag var ute på ca 3,5 cm tjock tjärnins igår och det var inga större problem. Visst knaka det lite men det är är sådant man får ta:P En bra regel är dock att inte ge sig ut om inte isen är av tjänis och minst 5 cm tjock.

Kommentera

Ps. Jag läste i DN i morse att en isfiskare som heter Christer Jansson utanför Karlstad redan räddat fyra personer i veckan från att drunkna. Det var två äldre runt 70 år och två yngre som Christer räddade ur vakarna när de gått igenom isen i en liten insjö. Ds.[/QUOTE]

Christers första ingripande var lite mindre dramatiskt, en tog sig upp själv, den andra fick hjälp. Så dag två hade han lite extra uppmärksamhet på vad som hände på sjön. Ren tur för de äldre herrarna att Christer för säkerhets skull åkte över till andra sidan när han anade vad som hänt.
            Var inte på isen utan isdubbar, ha alltid sällskap. Extramarginaler hela tiden.[/QUOTE]

Hej Linålen; Mälarens is här liksom Vänerns is i dina hemtrakter är en färskvara! Jag kan därför bjuda på lite dagsaktuella fiskerapporter från Bålsta! Kvicksilvret är nu nere på 748 mm Hg (998 mb). Det snöar ganska kraftigt och lufttemperaturen är -1,5 gr.C. Två rödklädda abborrpimplare sitter några meter från varandra på isen vid röda pinnen utanför silon i Kalmarviken. Få abborrar verkar vilja nappa trots att den ene pimplaren fiskar med vackra Nils Master 12 cm balanspirkar i blå/silver färger Nr 46 och Nr 85. Den andre pimplaren fiskar också med 12 cm Nils Master balansare i papegojfärgerna Nr 32 och Nr 52. Isen, 2-4 cm under det tunna, vita snötäcket är ren klar kärnis och har nu blivit 16 cm tjock. En vacker vinterbild!
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Var inte på isen utan isdubbar, ha alltid sällskap. Extramarginaler hela tiden.[/QUOTE]

Kommentera

Hej Linålen; Mälarens is här liksom Vänerns is i dina hemtrakter är en färskvara! Jag kan därför bjuda på lite dagsaktuella fiskerapporter från Bålsta! Kvicksilvret är nu nere på 748 mm Hg (998 mb). Det snöar ganska kraftigt och lufttemperaturen är -1,5 gr.C. Två rödklädda abborrpimplare sitter några meter från varandra på isen vid röda pinnen utanför silon i Kalmarviken. Få abborrar verkar vilja nappa trots att den ene pimplaren fiskar med vackra Nils Master 12 cm balanspirkar i blå/silver färger Nr 46 och Nr 85. Den andre pimplaren fiskar också med 12 cm Nils Master balansare i papegojfärgerna Nr 32 och Nr 52. Isen, 2-4 cm under det tunna, vita snötäcket är ren klar kärnis och har nu blivit 16 cm tjock. En vacker vinterbild!
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                2 svar
                357 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sadda
                av Sadda

Arbetar...
                X