Ekolod för vinterfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod för vinterfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod för vinterfiske

Nån som använder ett eagle cuda 128 portabelt eller liknande till isfisket?
    Hur funkar det, måste man ner under isen eller räcker det att man är i ytan. Kanske rent av går att använda genom isen?
    Om man måste ner under isen, är det då nån som har nått bra förlag på hur man ska bygga ställning? Orkar inte fundera själv
    Där jag i första hand tänkte använda ekolodet kan det vara upp till en meter tjock is, men fiskar även på isar som är mellan 1-3dm.

//Robert

Jag har kört med det under vintern, bara tt borra ett hål och sänka ner den någon cm under iskanten så att givaren är under isen.
    Senast ändrad av EliasRR; 2007-03-07, 22:10. Anledning: stavfel

Kommentera

Tack för svaret

Jo jag gissade att man var tvungen att sänka ner det till under isen. Ska snickra ihop nån ställning å prova.

Kommentera

Jag tror inte du behöver borra hål i isen, det räcker nog att det är blött och ingen luft mellan lodet och botten.

Det finns ju "islod" och de ska ju klara att läsa djup genom isen.
        Ola

Kommentera

Eagle Cuda 168 är klockren! Här: http://www.wildmarksshopen.se/group.asp?group=31&sub=31

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
            Jag tror inte du behöver borra hål i isen, det räcker nog att det är blött och ingen luft mellan lodet och botten.

Det finns ju "islod" och de ska ju klara att läsa djup genom isen.
            Det stämmer...på ren blankis om du har vatten på isen att sätta givaren i.
            Har du däremot instängda snölager eller liknande i isen blir det problem krävs att du borrar hål då.
            Ska man ha verklig nytta av ekolodet på isen måste man ha en bra konstruktion som verkligen ser till att givaren hänger absolut lodrätt och är lätt att rigga annars blir det bara struljobbigt, funkar det så är det fantastiskt bra dock speciellt på lite djup.
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
            2 svar
            248 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg ArvillaKovacek  
            Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
            2 svar
            367 visningar
            0 gillar