Pimpla abborre i grund sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpla abborre i grund sjö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Pimpla abborre i grund sjö?

    Hej, jag tänkte pimpla i en sjö som är väldigt grund då den blev sänkt i början av 1900 talet, sjön är väldigt vegetationsrik och är nästan igenvuxen av vass och näckrosor. Maxdjupet som jag mätt ligger på 1.7 meter och medeldjupet ligger väl på dryga metern. Jag vet att det finns både abborre och gädda i sjön då jag fångat de i bur tidigare men aldrig lyckats ”fiska” upp de. Så nu när isen ligger hade jag tänkt att pimpla lite borre då jag inte har några gäddprylar för isen. Var ute igår och pimplade på det djupaste stället på 1.7 m, testade allt möjligt från balanspirk, mormyska och vertikalpirk men det gav inget resultat. Jag undrar alltså vart det är bäst att leta upp abborrarna för att lyckas kroka några, ska man fiska nära vassen där det är typ 0.8 meter eller på det djupaste stället eller var ska man leta? Verkar som att fiskarna bara har försvunnit nu på vintern. Kan tilläga att botten är nästan helt täckt av sjögräs överallt. Alla tips mottages!

    Här går det att se hur igenvuxen sjön är och det går även att se hur stor sjön var innan den blev sänkt, sjön sänktes för att frigöra mark till odling men den marken användes aldrig vilket är lite synd.

  • #2
    Är det dybotten så gör inte som vanligt att lägga dig ett par vevtag från botten utan håll dig lite högre , har en liknande pöl här hemma där det förra vintern togs gäddor på 11 o 13 kg och en del grov abborre med maxdjup runt två meter så du lär ha fisk hos dig också

    Kommentera


    • #3
      Jag skulle nog testa nära land/vassen.
      Fiskar själv en hel del i en grund sjö (maxdjup cirka 2 meter) och har oftast bäst fiske riktigt nära land, även om djupet där bara ligger kring metern.

      Kommentera


      • #4
        Abborren är känd för att vara känslig vad gäller lufttryck och gillar högtryck.

        Abborren har en sluten simblåsa och kan inte tryckkompensera hur som helst, så i en grund sjö kan de inte vandra som de vill för att kompensera och de blir "låga".
        Därför tror jag speciellt på att satsa under dagar med högtrycksväder och syresatta ställen.

        NÄR kan alltså vara nästan lika viktigt som VAR under dessa omständigheter.
        Senast ändrad av anteman; 2022-02-07, 13:28.

        Kommentera


        • #5
          I en så grund sjö spelar det nog ingen större roll vart man fiskar. Jag har en liknande sjö hos mig, den är också sänkt men går att fiska i på våren. Längsta där fick grabben på 104 cm.

          Jag har lite planer på att mäska in några hål med 25 kilo hundmat... det borde väl dra till sig lite vitfisk i alla fall.

          Kommentera


          • #6
            Finns det något ställe där friskt syrerikt vatten strömmar in i sjön kan det vara intressant. I en sjö med mycket växtlighet går det åt syre på vintern medan den döende växtligheten ruttnar.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              I en så grund sjö spelar det nog ingen större roll vart man fiskar. Jag har en liknande sjö hos mig, den är också sänkt men går att fiska i på våren. Längsta där fick grabben på 104 cm.

              Jag har lite planer på att mäska in några hål med 25 kilo hundmat... det borde väl dra till sig lite vitfisk i alla fall.
              Hej Xerup;

              Det var en rejäl Abborre på 104 cm som din grabb fick...
              Mina allra största Abborrar brukar vara betydligt under hälften så långa...
              Den tyngsta Abborre jag fångat vägde 1,8 kilo.
              Old Firehand
              Leif Engström

              Kommentera


              • #8
                hmm ja byt vatten å testa överallt , jag fiskar i ett ganska grunt träsk här i Boden å ja dedär rackarna gömmer sig he kan å vara den Obsena mängden Skoteråkare som tror de är med i "Slednecks " som förstör de stackarna i vattne så de skakar sönder å har hörselskador vem vet jag byter då vatten hela tiden å pimpelfisket tenderar att "fungera" bättre utan "livet" på isen ..Sjukaste är att jag funni abborren ja djävlart i mitten av vattenmassan ! jag erbjuder alltid något matigt på kroken "de ska ha en sista måltid" tänker jag hela tiden å det hugger de på iaf . balans är då inget för mig får väl 1 fisk på balansare vart tionde år utan bete på ..

                Skit Feske
                mvh
                Paul Roger Nilsson
                Norrbotten - Boden

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                0 svar
                145 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Najad
                av Najad
                 
                Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                1 svar
                100 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Moddifier  
                Arbetar...
                X