Vilka arter isfiskes det efter i Sverige egentligen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka arter isfiskes det efter i Sverige egentligen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilka arter isfiskes det efter i Sverige egentligen?

    När man här i söder ännu en gång verkar bli snuvad på någon isfiskesäsong överhuvudtaget, så får man roa sig med att titta på YouTube...
    Jag ramlade in på en kanadensisk tävling, "Game of Inches" och blev imponerad över mångfalden av arter de kunde rikta in sig på där.
    De hade följande kategorier:
    Esox (gädda och muskie)
    Walleye
    Panfish (deras variant av abborre, yellow perch + crappie och annat)
    Whitefish
    Burbot (alltså lake)
    Lake Trout
    Other Trout

    Känns som något liknande i svenska vatten hade varit svårt att hitta lika många arter.
    Abborre
    Gädda
    Regnbåge
    Är väl de arter som jag vet fiskas häromkring (de får gånger det är is).

    Tänker att även gös (det är ju vår motsvarighet till Walleye) borde gå, men det känns inte som det är så vanligt att folk gör det.

    Längre norrut så fiskas det väl en hel del röding. Lake borde väl också gå, men det hör man inte heller så mycket om?



  • #2
    Lake
    Öring
    röding
    kanadaröding (lake trout)
    harr
    sik
    gös
    mört
    Lax
    regnbåge
    gädda
    abborre
    gärs
    asp


    finns garanterat fler arter som kan fångas från is!!
    ur o kör :-)







    Kommentera


    • #3
      Man får ju inte glömma bort de arter som kan fångas när det ligger is på Gullmarsfjorden..

      Kommentera


      • #4
        Björkna nappar också gärna från isen.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
          Lake
          Öring
          röding
          kanadaröding (lake trout)
          harr
          sik
          gös
          mört
          Lax
          regnbåge
          gädda
          abborre
          gärs
          asp
          Intressant liste med en hel del arter där, de syns inte så mycket varken i fiskepressen eller på youtube/sociala medier! Hade ju varit kul att se nån köra en kanadaröding-satsning från is, de sjöar den finns i ligger väl rätt långt norr, så det borde ju gå.

          Lax däremot funderar jag på om det verkligen fiskas (eller kan fiskas) från is, Vänern och Vättern lägger väl sig i princip aldrig, och annars vet jag inte riktigt var den skulle kunna hittas från is?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg

            Intressant liste med en hel del arter där, de syns inte så mycket varken i fiskepressen eller på youtube/sociala medier! Hade ju varit kul att se nån köra en kanadaröding-satsning från is, de sjöar den finns i ligger väl rätt långt norr, så det borde ju gå.

            Lax däremot funderar jag på om det verkligen fiskas (eller kan fiskas) från is, Vänern och Vättern lägger väl sig i princip aldrig, och annars vet jag inte riktigt var den skulle kunna hittas från is?
            Lax finns i fler sjöar än Vänern och Vättern. Silensjöarna och Yxningen bla annat. Är nog inget utbrett isfiske efter lax. De som fångas är nog slumpfiskar vid annat fiske. Men om man ska göra en riktad satsning bör man nog ha rejält pannben.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg

              Intressant liste med en hel del arter där, de syns inte så mycket varken i fiskepressen eller på youtube/sociala medier! Hade ju varit kul att se nån köra en kanadaröding-satsning från is, de sjöar den finns i ligger väl rätt långt norr, så det borde ju gå.

              Lax däremot funderar jag på om det verkligen fiskas (eller kan fiskas) från is, Vänern och Vättern lägger väl sig i princip aldrig, och annars vet jag inte riktigt var den skulle kunna hittas från is?
              kanadarödingen fångas varje vinter i norr från isen, mkt cool art.

              Laxen är väl oftast slump fiskar vid annat fiske men att den är möjlig från is, ingen tvekan gäller bara att de stora sjöarna lägger sig.
              Finns lax i en del insjöar också.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
              0 svar
              145 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Najad
              av Najad
               
              Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
              1 svar
              102 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Moddifier  
              Arbetar...
              X