Märka ut pimpelhål - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märka ut pimpelhål

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Märka ut pimpelhål

Hallå!

igår när jag och grabben var ute med skotern på väg hem från vår skog var det många som pimplat ute på sjön i skoterledens omnejd.
    Tanken slog mig då att hålen var stora, flera mellan 200-250mm(?) och att minsta grabben på 2,5 år lätt slinker ner om han inte ser sig för (vilket barn i regel är dåliga på..)!

vore det inte fint att börja märka ut sina hål lite när man lämnar, likt man gör med vakar? Eller är det kanske redan så att man brukar det men inte just här?

tänker att även jag som vuxen riskerar att snubbla över dem om man är ute och promenerar på kvällskvisten eller snöblind på dagen.

bara en tanke.. ingen fisk fick vi för övrigt tidigare samma dag! ‍♂️

Intressant frågeställning. Säg att man pimplar borre så kan man ju borra hundra hål på en dag. Blir många kvistar som fryser fast. Oftast fryser hålen under natten. Så skeptisk. Men samtidigt vill man ju inte orsaka en olycka.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
      Intressant frågeställning. Säg att man pimplar borre så kan man ju borra hundra hål på en dag. Blir många kvistar som fryser fast. Oftast fryser hålen under natten. Så skeptisk. Men samtidigt vill man ju inte orsaka en olycka.
      Men hålen vid abborrfiske är sällan 200-250mm stora.

Kommentera

Nä, men 150 mm är inget konstigt för borre om man inte tävlar. 200+ är ju säkert ismete. Men är man ett gäng på 4 som drar ut och ismetar kan det utan problem bli 50 hål på en dag.

stefan1 brukar du märka upp hålen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Ryrwilliam Visa inlägg
          Hallå!

igår när jag och grabben var ute med skotern på väg hem från vår skog var det många som pimplat ute på sjön i skoterledens omnejd.
          Tanken slog mig då att hålen var stora, flera mellan 200-250mm(?) och att minsta grabben på 2,5 år lätt slinker ner om han inte ser sig för (vilket barn i regel är dåliga på..)!

vore det inte fint att börja märka ut sina hål lite när man lämnar, likt man gör med vakar? Eller är det kanske redan så att man brukar det men inte just här?

tänker att även jag som vuxen riskerar att snubbla över dem om man är ute och promenerar på kvällskvisten eller snöblind på dagen.

bara en tanke.. ingen fisk fick vi för övrigt tidigare samma dag! ‍♂️
          Ett stort problem är att föräldrar i regel är dåliga på att se efter sina barn ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

stefan1 brukar du märka upp hålen?
            Nix, mina 150mm hål är svåra att gå ner sig i.

Kommentera

Ismetar man och gör hål på 250 mm kan det nog vara vettigt med en grankvist i hålen.
              Om man gör så många hål på en dag som Niklar räknade på blir det bara 12,5 kvistar på en dag.
              ​​​​​​​Ingen större insats för att förhindra olycka :⁠-⁠)

Kommentera

Självklart tänker jag inte att man ska efterlikna en gräsmatta av kvistar efter ett aborrsmete. Har aldrig tänkt i dessa banor förrän jag såg det för mig, nya stora varianten av hål!

En vild tanke: skotta igen de mindre hålen efter sig med ismodden från borrningen och märka ut om man gjort större hål? Då slipper man snubbla på massa is-kratrar (skoterförare kanske uppskattar också?) och barna hajar till på en kvist när de ränner runt i strålande sol och bländande snö.

Absolut kan man ha ungar i löplina osv men det kanske inte direkt var det som var problemet här

Obs! Klagar egentligen inte utan tänker att diskutera lite kanske kan leda till nåt smart, eller att jag fattar en grej mer i livet.

Kommentera

En grej är nog att ismetarna inte gärna vill avslöja sina platser och gärna täcker hålen med snö efter fisketuren är över.

Kommentera

Mina barn skulle ju garanterat sprungit till garnkvistar om de fick springa fritt på isen. Som en gillrad fälla.

Skämt å sido, helt klart värt att tänka på. Även en skridsko åkare kan ju göra sig rejält illa om de åker ner i ett hål. Lättast är dock att lämna snövallen kvar. Fiskar man långt ut har man ju sällan tillgång till granar.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    345 visningar
                    0 gillar