ismete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ismete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Håller helt med Trashmasta, jag kör multi då nylonlinan far av i skatbon från spolen på hasplarna. Kanske om man köra stora baitrunners eller big pits att det skulle funka med köldstyv 0,40 nylon, men mindre rullar funkar inte.

Själv kör jag billiga ismeterullar, Ron Thompson HTX och Codex Icebraker. De har dessutom fördelen att inte ha så precisionsskurna mekaniskmer, vilket innebär att de inte kärvar i lager o sånt vid minusgrader.

En varning med multirullar dock: I våras försvann ett av mina spö i hålet vid ett hugg. Jag trodde att rulle övervarvat, men med hjälp av en kompis som hade med lakpimpelgrejorna (Tack Da_Moose!) så lyckades vi bärga prylarna från 4 meters djup. Vad som hade hänt var att jag hade lagt den frikopplade rullen med veven nedåt mot isen, och då solen långsamt tinade isen under veven, så måste den ha vickat till och slagit till spolen. Numera lägger jag alltid rullarna med veven uppåt!
    www.hellfish.se

Kommentera

Vadå finns det folk som ismetar med haspel ??????????????
      En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Ursprungligen postat av trashmasta Visa inlägg
        Har nog aldrig haft något större trassel eller skatbo på multirullarna. Alltid kört med Sufix XL-Strong 0.40. Kör man haspel vill man ju inte köra för stora pga de små spöna, 0.40 nylon på en liten haspel är ingen bra kombination. Blöt flätlina och sedan minusgrader är oxå trist.
        Skulle verkligen rekomendera multirullar och grövre nylon. Undvik dock de riktiga skitrullarna då de inte riktigt pallar...
        Kan bara instämma, flätlina på korta styva spön är ingen höjdare på något sätt.
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Pike1 Visa inlägg
          Vadå finns det folk som ismetar med haspel ??????????????
          Ja, t o m en bild i Fiske-Feber på en specimensnubbe med sina baitrunners på ismete-pulkan. (Förra eller förrförra året)

Det ska funka! Själv ska jag testa den varianten...
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ron Thomson Hyperstrong är en flätlina som knappt alls tar åt sig vatten, har haft den till ismete och funkar för mig. Det lilla vatten som finns kvar tar du bort genom att veva in linan mellan fingrarna.

Kommentera

multirullar och ca 0.40 nylon !!

Kommentera

Använder mest multirulle, men har även en haspelrulle med baitrunnerfunktion som fungerar utmärkt. Använder nylonlina på ca 0.40 mm. Flätlina rekommenderas absolut inte.

Välj spön som har någorlunda stora öglor så att de inte sätter igen av is. Wigglers spön är helt ok, förutom att det röda är för styvt för min smak.

Kommentera

Jag använder mina baitrunners till ismete: Och vet några som använder det med framgång funkar riktigt bra tycker jag. Med dubbel vev att luta spöt på.
                  Men jag är inget proffs på ismete.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                  2 svar
                  453 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg lyly19
                  av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                  1 svar
                  124 visningar