en annan ska ju ut imorrn...har dock ingen koll på hur tjock isen är. man måste alltid va på g när det gäller is. förra året hade jag 10 cm tjock is på några ställen och precis intill nästan ingen is alls. men så här när det fryst på ganska bra nu i knappt en vecka ska nog de mindre sjöarna hålla..... btw någon som vet nått om järnlunden?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur många cm is behövs..
Collapse
X
-
Var ute en sväng på Getaren nu på morgonen. Tyvärr var fisket lite sådär men isen var grym. Ca 12cm och helt genomskinligt kärnis. Runt 11 gav vi upp pga alldeles för mycket skridskoåkare.
Antalet fiskar då? Jo, en massa tusenbröder på pimpel och en missad gädda på uppmäskat hål med deadbait-mört.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Hej Gäddfeskern; Med dina uppgivna siffror gällande hållbarhet på 3 cm tjock is för människa och 15 cm för bil får du många som vill veta "var din brevlåda bor" åtminstone bland de som litat på dig och överlevt....Ursprungligen postat av gäddfeskern Visa inläggNog mer korrekt att säga följande
3 cm = tjock nog att bära en människa
15cm= Håller för en mindre bil
70cm= Håller för en lastbil
110cm= Håller för ett lok
Ett Brått Slut eller ett Gott Nytt År!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2008-12-31, 17:20.
Kommentera
-
Hur många cm is behövs.. ?
Enligt Björn Elman, ordförande för SSSK Stockholms Skridskoseglarklubb bör isarna vara minst 8 cm tjocka för att vara åkbara och åkvänliga.
Igår tisdagen 30/12 2008 var isen enligt färska rapporter 9 cm i Orlången, 7 cm på Trekanten, Långsjön, Drevviken och Magelungen samt 9 cm på Rösjön, Mörtsjön, Vallentunasjön, Rönningesjön och Ullnasjön men bara 1-2 cm på Stora Värtan, Östersjön. Brackvattensisarna brukar lägga sig betydligt senare än på Mälaren och alla mindre insjöar. Isbill är bäst och isbill ett bra alternativ att undersöka isarnas bärförmåga med innan du beger dig ut på dem...
Israpporter är färskvara och kan ändras från dag till dag!
Old Firehand
Kommentera
-
I Örebro finns fortfarande ett nummer som man kan ringa, dock gäller det väl bara delar av Hjälmaren men ibland smyger även andra närliggande sjöar med i rapporten. Än har inte internet tagit över allt....Ursprungligen postat av Fullifan Visa inläggJag minns en gång på min tid ( innan internet ), att jag ringde till en is-rapport och fick hyfsat uppdaterade rapporter från sjöar och drag i sthlms-området.
Finns det nå sånt nuförtiden?
Kommentera
-
Hej Benny, du som alltid varit "Fullifan"! Klicka på www.isplanket.se. Här kan du leta bland israpporter och hitta svar på många av dina isfrågor.Ursprungligen postat av Fullifan Visa inläggJag minns en gång på min tid ( innan internet ), att jag ringde till en is-rapport och fick hyfsat uppdaterade rapporter från sjöar och drag i sthlms-området.
Finns det nå sånt nuförtiden?
Gott Nytt År!
Old Firehand
Ps." Ekoln - Uppsala Område: Ekoln (Mälaren)
En härlig skridskotur på Ekoln från Skarholmen till Lårstaviken, en bit förbi Wiks slott och sedan en kort sväng på Gorran och Oxen. Jättefin is, säkerligen minst 10 cm. Speciellt vägen tillbaka mot Skarholmen var skön med medvind och solsken. Ett par videosnuttar kan ses på www.YouTube.com. Sök på "Ekoln", "Skridsko på Ekoln" alt. "trannelo". För den som har möjlighet och orkar rekommenderas verkligen en tur imorgon på Nyårsdagen.
Lennart 2008-12-31 21:29/ www.isplanket.se" Ds.Senast ändrad av Old Firehand; 2009-01-01, 10:25.
Kommentera
-
Vid - 10 gr. C och svaga vindar växer isen i tjocklek med 20-25 mm på ett dygn. För att du ska kunna gå tryggt på isen bör den bestå av 8 cm kärnis över hela det område du tänker vistas på och du bör vara ordentligt utrustad med isdubbar, ispik,livlina och visselpipa samt gärna flytoverall eller flytväst....
Igår uppmättes följande istjocklekar i Stockholmsområdet: 23 cm is på Rönningesjön i Täby, 23 cm is på Rösjön i Täby, 23 cm is på Getaren i Botkyrka, 20 cm is på Norrviken i Sollentuna, 25 cm is på Råstasjön i Solna, 26 cm is på Vallentunasjön, 20 cm is på Källtorpssjön i Nacka, 20 cm is på Trekanten i Gröndal, 20 cm is på Långsjön i Älvsjö, 20 cm is på Magelungen i Farsta, 20 cm is på Drevviken, Sköndal och 16 cm is på Brunnsviken, Solna.
Glöm inte att israpporter är färska dagsrapporter och att isen aldrig är lika tjock över hela sjön eller efter några dagar om vädret blir mildare.
Uppgifterna är hämtade från DN idag 10 janurari 2009 och respektive kommun.
Be Careful out there!
Old Firehand
Kommentera
-
Alltså "lastbilsisar"..ganska lagom även om jag föredrar tunnare. Tyckte tidigare vid isfiske att det var lite jobbigt att borra med 200 mm, drygt.. borr i 40-45 cm is..Framför allt om det handlade om många hål ;-) Men va fan man lär av sina erfarenheter...Inte läge att vid 40 cm is, dra på storklossen som inte kan sticka upp näbben ens i hålet..;-) God fortsättning förresten..
Och...Ansluter mig till skrinnarnas 8 cm-is. Säkra kort. Det handlar om erfarenhet och intresse...Själv svajar jag ut på 25-35 mm is..och har aldrig gått igenom..Därför att jag har koll...Senast ändrad av Hemi; 2009-01-11, 01:43.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera