Hålet fryser igen, Lösning??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hålet fryser igen, Lösning???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Som jag skrev tidigare så märker man mest skillnad när det blåser men det är ju aldrig helt vindstilla. Även om man inte känner att det blåser så blir det cirkulation i hålen av den lilla vind som finns så ett högre "rör" är alltid bättre mot frysningen.
    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Förra året fick jag tips om att rapsolja skulle göra hålet isfritt, jag testade att hälla i lite.
      Isfritt blev det men nackdelen var att all utrustning blev kladdig. Det är den fortfarande nu 1 år senare.
      Det gör jag aldrig om!

Kommentera

Läste precis Suomelas senaste blogginlägg och där testade han en "Ismete-svamp" från Predatorshopen.se.

Direktlänk till produkten:

Suomelas blogginlägg hittas här:

Kanske kan vara något?
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Aldrig testat de där ringarna och sprit men en sak jag är lite fundersam över är hur det fungerar när man får hugg. Måste man inte sätta sig och knacka isen innan man gör mothugg/drillar?

Kommentera

Mothugg och drill borde ju gå att göra även om ringen är "fastfrusen" i isen. Dock blir det nog svårt att få upp monstergäddan utan att rensa hålet

Kommentera

Jag kör med nån variant jag hittade härigenom om jag inte minns fel; pvc rör på några cm med typ 12 mm i diameter. Liten skiva rörisolering längst upp så alltihop ser ut som en liten svamp. I med linan i röret o när röret ligger i hålet har jag en liten pipett som jag klämmer ur ca 0,3 ml rödsprit i röret. Fryser inte. Efter mothugget är det bara att knacka isen runt om. Lika enkelt som genialiskt.
              [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
              -Ta med skräpet hem.
              -Var ödmjuk.
              -Njut. Sluta hetsa o stressa.
              -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

Ok. Kändes bara skeptisk att dra ett mothugg när linan ligger mot ett pvcrör eller nybildad isskorpa men det kanske inte händer något då

Kommentera

Jag har inte haft nåt problem med det. Filat kanterna mjuka på röret. Väldigt enkel och effektiv lösning vid ismete.

Vid pimpel under frysgrader kör jag numera med mitt amerikanska isfisketält o värmare. 20 minus utanför tältet o plusgrader inne. Funkar utmärkt på stationär storabborre samt regnbågsfiske har det visat sig...

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Ok. Kändes bara skeptisk att dra ett mothugg när linan ligger mot ett pvcrör eller nybildad isskorpa men det kanske inte händer något då
                  [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
                  -Ta med skräpet hem.
                  -Var ödmjuk.
                  -Njut. Sluta hetsa o stressa.
                  -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

det absolut bästa är en bit svart liggunderlag som man skär till i en cirkel med samma diameter som borren. med en skåra från mitten och ut som man kan trä linan i. ingen is i 12 hål i söndags trotts -10 grader

Kommentera

• Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                      det absolut bästa är en bit svart liggunderlag som man skär till i en cirkel med samma diameter som borren. med en skåra från mitten och ut som man kan trä linan i. ingen is i 12 hål i söndags trotts -10 grader
                      Smart lösning, gör du ett hål i mitten för linan eller har du bara en skåra in till mitten?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                      2 svar
                      364 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Arbetar...
                      X