Hålet fryser igen, Lösning??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hålet fryser igen, Lösning???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag köpte likadanna som dig och det är det bästa köpet jag gjort när det gäller angelfiske. Har inte rensat ett enda hål sen jag köpte dom!
    Ursprungligen postat av mcben Visa inlägg
    Köpte ett gäng av honom och jag är toknöjd. http://www.blocket.se/vasternorrland...1.htm?ca=4&w=1

Väldigt trevlig kille att prata med också.

Det räcker med någon droppe t-sprit i röret och det fryser inte på i alla fall 8 timmar.

Kommentera

Någon som hittat andra alternativ till t-sprit att hälla i hålet på de där små flytande "svamparna?
      Vissa oljor blir segare ju kallare de blir, även fast de har lägre fryspunkt än vatten. Någon som provat kokosnötsolja som har lägsta fryspunkt bortsett från råolja?

Visst kan man gott ta ett varv och isa av med en skopa, men det är inte vad tråden handlar om. Och det är ju bra att maximera sina chanser så gott man kan, för IFALL linan fryser fast (vilket den lär göra tills man går varvet och isar av, för isar man alltid av innan det frusit så är man konstig) så har man plötsligt en risk att gäddan spottar. Ännu större är risken när det kommer till Gös och Abborre som är mästare på att spotta vid minimalt fastfrusna linor.

Kommentera

kokosnötsolja...det får bli ett test med det när isen lagt sig,luktar nog lite trevligare än T-röd också...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ja det tror jag med...och blir man hungrig så är det riktigt mycket energi i kokosnötsolja haha.
          Kanske inte smakar så gott men men

Kommentera

Jag kan tycka att det kan kännas lite jobbigt att hälla saker i vattnet. Har provat med lite t-röd, men när jag gjorde ett litet test på två hål med ca 30 cm mellanrum så märkte jag föga skillnad på frystid mellan de två hålen. Dock var det ganska kallt (runt -15) så det kan påverkat resultatet...

Kokosolja?
            Vart får man tag på det? ...och hur är densiteten jämfört med vatten? Känns ju inte jättejobbigt att hälla i hålet i alla fall. Tintin, du brukar ha lite koll på hur onaturliga prylar påverkar vattnen/beståndet...

// Totten

Kommentera

häller du t-röd direkt i ett stort hål räcker det inte med lite för att det skall hjälpa vid 15 minus...gör några karljohansvampar och prova igen...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

<nynnar på farbror frej http://www.youtube.com/watch?v=GN1pwfUxgh0 >

http://hobbex.se/produkter/11782-mot...ne-eagles.html 169:-
                eller
                http://hobbex.se/produkter/7405-moto...re-tandem.html 219:-
                och
                http://hobbex.se/produkter/3514-prop...eeker-2st.html 29:-

så har man en motor som rör runt i hålet. behövs ev. ett skyddsnät för att skydda linan.
                Detta borde fungera med lite modifikation
                Senast ändrad av daikai1; 2011-11-18, 23:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                  Jag kan tycka att det kan kännas lite jobbigt att hälla saker i vattnet. Har provat med lite t-röd, men när jag gjorde ett litet test på två hål med ca 30 cm mellanrum så märkte jag föga skillnad på frystid mellan de två hålen. Dock var det ganska kallt (runt -15) så det kan påverkat resultatet...
                  Att hälla något direkt i det stora hålet kommer nog fungera mindre bra.
                  Vad man gör är att använda någonting liknande dessa:

Sedan trär man linan igenom dessa, och då flyter de här i mitten av det borrade hålet.
                  Då är det bara ett litet hål som man behöver hålla fritt från is, och det är enkelt att lägga en halvcentimetersmatta av något som inte fryser vid +-0

Kommentera

Att hälla något medel i hålet,är väl inte så smart.Tänk på att fisken du drar upp får medlet på sig och det kanske inte är så bra.Det bästa är att gå och rensa hålen lite då och då.Man håller sig varm samtidigt som när man rensar hålet så brukar jag dra upp linan lite och sedan släppa den,det har ofta lett till hugg.Är man så lat att man inte orkar rensa hålen,så kanske det är bättre att vara hemma.

Kommentera

t-röd är det smidigaste helt klart

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                      2 svar
                      364 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Arbetar...
                      X