hehe funkar väl:P i Bollnäs finns de en massa mört :P
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur går anglingen
Collapse
X
-
Tappad Gädda
Har mer och mer den senaste tiden känt att jobbet inkräktar för mycket på mitt fiske, så drog en sjukanmälan i morse och gav mig ut på Orlången
Riktade fisket efter gös, så hade endast med mig 15cm borr och fluo carbon-tafsar med små trekrokar.
När jag höll på att rigga upp det tredje spöt small det till i det första som var placerat ca 10-15M bort. Kutade dit, såg att linan löpte för fullt och gjorde hårt mothugg.
Det var det värsta jag känt och efter ungefär 10 min fick jag upp odjuret mot islocket, kikade ner i hålet och fick se ett sjukt stort gäddhuvud tittandes upp
på mig med ett öga stort som en pingisboll.
Naturligtvis hade jag gäddgreppet i pulkan vid spö nr 3 och var fan helt omöjligt att vända upp huvudet på gäddan som låg klistrad på tvären under islocket.
Stod där nån minut med paniken stigande och undrade hur i helvete jag skulle få upp eländet ur det mikroskopiska hålet.
Ända chansen var att frikoppla och snabbt som attan kuta bort å hämta gäddgreppet.
När min tröga och chockade hjärna insåg detta kastade sig fanskapet våldsamt nedåt och tafsen gick av som en sytråd!
Satt apatiskt och stirrade ner i snön minst en halvtimme efter, och känner mig fortfarande helt psykiskt våldtagen...
Det var väl straffet man fick för att låtsas vara sjuk och fiska istället för
att gå och knega...
Kommentera
-
Hehe ni verkar kunna de här med angling... För mig är det första vintern jag anglar/ismete.... Har varit ute 4 ggr och ingenting inte ens ett endaste fäll... Anglar/ismetar i en liten tjärn med dybotten, finns bågar o öringar mört o abborre. Sen finns ju dom där storgäddorna som jag är ute efter, tjärnens djupaste ställe är 10m.
Tänkte åka ut i veckan igen. Kör med mört.
Någon som har nåt bra tips?
Senast ändrad av Korven; 2009-03-02, 14:44.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Korven Visa inläggHehe ni verkar kunna de här med angling... För mig är det första vintern jag anglar/ismete.... Har varit ute 4 ggr och ingenting inte ens ett endaste fäll... Anglar/ismetar i en liten tjärn med dybotten, finns bågar o öringar mört o abborre. Sen finns ju dom där storgäddorna som jag är ute efter, tjärnens djupaste ställe är 10m.
Vet inte vart i landet du bor och hur du har det med snö, men här är det ganska mycket snö på isarna och stöpis. 3-4dm snö, varav 1 dm är stöpis.
Tror det är svårfiskat om det ligger mycket snö på isen. Har hört det av flera stycken och det verkar stämma, för mej ialla fall.
Men mört låter väl bra om du ska ha storgäddan! Och en termos kaffe!
Skitfiske[FONT="Tahoma"]En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst[/FONT]
Kommentera
-
testa och sätt riktigt grunt, vi har haft bäst fiske mellan 50 cm - 3 meter . det går riktiga grisar och stökar inne på grundvattnet, utanför vassar funkar bäst för oss.Ursprungligen postat av Korven Visa inläggHehe ni verkar kunna de här med angling... För mig är det första vintern jag anglar/ismete.... Har varit ute 4 ggr och ingenting inte ens ett endaste fäll... Anglar/ismetar i en liten tjärn med dybotten, finns bågar o öringar mört o abborre. Sen finns ju dom där storgäddorna som jag är ute efter, tjärnens djupaste ställe är 10m.
Kommentera
-
Har haft ett hyffsat isfiske i vinter. Vart ute 8 rundor o fått upp runt 90-100 gäddor på kanske 130 fäll. Även lyckats med att få en 2 kgs gädda på pimpel. =)
Har dock en fråga någon kanske kan svara på. Har bytt ut angelkroken till dubbla trekrokar på dom flesta donen jag har. Säg att jag brukar sätta ut 15 don med trekrok, och 4-5 med angelkrok. När vi igår satt o väntade på fäll började vi diskutera kring på vilka don de flesta huggen kommit o det visade sej att kanske 60-70 % faktiskt huggt på mörten på angelkroken.
Ser detta lite som ett problem då jasg är precis värdelös på att dra upp firrarna med angelkrok. Vad kan detta bero på? Vi kom fram till att det förmodligen har att göra med att mörten på angelkroken beter sej mer skadan, vilket den oxå är, än vad fiskarna på trekrokarna gör, dom simmar ju nästan omkull donen för en.
Ska man kanske skära ett snitt i mörten när man sätter den på trekrokar för att locka till mer hugg? eller vad tror ni?
Kommentera
-
testa ni aldrig å rullstarta den?Ursprungligen postat av Fiskejonas Visa inläggAngling på Sörsjön igår (söndag) resulterade i 2 gäddor på 5 fäll. Ganska hyffsat ändå då vi drog av startsnöret på borren efter sju hål
Efter de fick vi borra tre pimpelhål i en trekant och hacka med ispik emellan. Tacka motorborren säger jag bara. 
alltså vrida spiralen å få igång den på det viset, har vi gjort nån gång när hela startapparaten pajat, men kanske inte går på alla?
Kommentera
-
Japp så är det här. Med snö o stöpis..... Mycke kaffe går det åt iaf...... Och korv så klart...Ursprungligen postat av KustomK Visa inläggVet inte vart i landet du bor och hur du har det med snö, men här är det ganska mycket snö på isarna och stöpis. 3-4dm snö, varav 1 dm är stöpis.
Tror det är svårfiskat om det ligger mycket snö på isen. Har hört det av flera stycken och det verkar stämma, för mej ialla fall.
Men mört låter väl bra om du ska ha storgäddan! Och en termos kaffe!
Skitfiske
Har testat från ungefär 1m till 10m... Men nu i veckan när jag ska ut så ska jagUrsprungligen postat av Holme Visa inläggtesta och sätt riktigt grunt, vi har haft bäst fiske mellan 50 cm - 3 meter . det går riktiga grisar och stökar inne på grundvattnet, utanför vassar funkar bäst för oss.
testa ha alla på grunt. Tack för tipset... Får hoppas det funkar bättre
Kommentera
-
Va trist att startsnöret gick av. Men det är väl skönt att få röra på sig lite också?Ursprungligen postat av Fiskejonas Visa inläggAngling på Sörsjön igår (söndag) resulterade i 2 gäddor på 5 fäll. Ganska hyffsat ändå då vi drog av startsnöret på borren efter sju hål
Efter de fick vi borra tre pimpelhål i en trekant och hacka med ispik emellan. Tacka motorborren säger jag bara. 
Brukar borra ungeför 10-15 hål med en 200mm (handjagare).. Inte så farligt men man får ju iaf upp temperaturen i kroppen..
Kommentera
Kommentera