Ursprungligen postat av Old Firehand
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismetekontroller
Collapse
X
-
OF snart kommer jag fan lägga en order på Trumman.com
Skulle iof behöva lite Smithwick inför årets gösfiske.
Lämna en kommentar:
-
Det stämmer att tingsrätten inte kan bli ett prejudikat, men så länge det inte har kommit högre upp i rättinstansen så får vi gå på vad tingsrätten säger även om det inte är ett prejudikat.Ursprungligen postat av mikwed Visa inläggDu har så rätt tumlaren ,jag har flera instanser som ska efterleva dessa regler som har samma tolkning.
För att det ska bli prejudikat så måste det gå till högre instanser än tingsrätter vad jag har hört och dom fall som varit har inte kommit högre än tingsrätten.
Det har blivit några fällande domar och några friande domar och i dom friande domarna har det handlat om andra saker än antal spön som gjort att rätten friat.
Så småningom så får vi svart på vitt om antal spön men för närvarande så ligger ribban på 1 spö.
Det jag kan hålla med om är att en del regler är otidsenliga.
För att berömma så är det stora flertalet skötsamma och trevliga.
Det är ju skönt att de flesta sköter sig, det är också min erfarenhet som tillsyningsman här nere i södern. södern men tyvärr så finns det rötägg även bland sportfiskare.
Tumlaren
Lämna en kommentar:
-
Du har så rätt tumlaren ,jag har flera instanser som ska efterleva dessa regler som har samma tolkning.Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inläggVad jag har förstått så har han Kbv. med sig i tolkningen av fiskelagen och när var och en har sin egen tolkning så måste det för allas bästa bli ett prejudikat, sen slipper vi ju allt tjafs om vem som har rätt eller fel.
Är det inte hans jobb som fisketillsyningsman att sätta fast dem som inte följer lagen enligt den tolkningen som tillsyningsmyndigheten (Kbv.) har, oavsett om det är en fiskebroder eller ej. Eller skall ta dem han inte tycker om utseendet på eller de använder fel märke på utrustning enligt honom så därför skall ta dem.
Så vad är det jag skall förstå, att vi sportfiskare aldrig skall bli tagna av en fisketillsyningsman för att vi är fiskebröder.
Tumlaren
För att det ska bli prejudikat så måste det gå till högre instanser än tingsrätter vad jag har hört och dom fall som varit har inte kommit högre än tingsrätten.
Det har blivit några fällande domar och några friande domar och i dom friande domarna har det handlat om andra saker än antal spön som gjort att rätten friat.
Så småningom så får vi svart på vitt om antal spön men för närvarande så ligger ribban på 1 spö.
Det jag kan hålla med om är att en del regler är otidsenliga.
För att berömma så är det stora flertalet skötsamma och trevliga.
Lämna en kommentar:
-
Nej. men slår du ner en pinne i marken över normalvattenståndet och binder fast spöet med en lina i pinnen så blir det ett fast redskap.Ursprungligen postat av carpfenmazter Visa inläggSå vaddå. Om jag sitter med mitt mestspö, och sedan lägger ner det på marken för att dricka mitt té medan tacklet fortfarande är i vattnet, så övergår det från handredskap till fast redskap?
Tumlaren
Lämna en kommentar:
-
Nej!.Ursprungligen postat av carpfenmazter Visa inläggSå vaddå. Om jag sitter med mitt mestspö, och sedan lägger ner det på marken för att dricka mitt té medan tacklet fortfarande är i vattnet, så övergår det från handredskap till fast redskap?
Lämna en kommentar:
-
Så vaddå. Om jag sitter med mitt mestspö, och sedan lägger ner det på marken för att dricka mitt té medan tacklet fortfarande är i vattnet, så övergår det från handredskap till fast redskap?
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Ola Visa inläggDäremot så kan du förmodligen Använda "långrev" som nån frågade om ovan med max 10 krokar & en mört på varje krok. Det borde även fungera med 1 spö och en bunt med 3-vägslekanden så du får 10 linor med en krok på varje. Sen är det bara att borra 10 hål och sänka ner dem i varsit, då har du ju bara ett spö och du följer deras tolkning av lagen.
Lämna en kommentar:
-
Vad jag har förstått så har han Kbv. med sig i tolkningen av fiskelagen och när var och en har sin egen tolkning så måste det för allas bästa bli ett prejudikat, sen slipper vi ju allt tjafs om vem som har rätt eller fel.Ursprungligen postat av Jenk Visa inläggTumlaren, tank efter nu. Finns det inget prejudikat dar ute sa ar det val idiotiskt om en fiskare som Mikwed forsoker skapa ett prejudikat genom att satta fast sina rgna fiskarbroder. AR DET SVART ATT FORSTA?
Är det inte hans jobb som fisketillsyningsman att sätta fast dem som inte följer lagen enligt den tolkningen som tillsyningsmyndigheten (Kbv.) har, oavsett om det är en fiskebroder eller ej. Eller skall ta dem han inte tycker om utseendet på eller de använder fel märke på utrustning enligt honom så därför skall ta dem.
Så vad är det jag skall förstå, att vi sportfiskare aldrig skall bli tagna av en fisketillsyningsman för att vi är fiskebröder.
TumlarenSenast ändrad av Tumlaren; 2009-01-22, 23:26.
Lämna en kommentar:
-
Två spön i vänster hand, därefter enhandskast med höger hand med det tredje spöt... därefter byter man plats på det utkastade spöt med något av de andra två och kan på så sätt kasta ut alla spön. Därefter så tar man bakhandtaget under armen och vevar in med höger eller vänster hand beroende på vad som känns lättast, man byter sedan plats på spöna och vevar ett spö i taget medans man håller de andra två i handen och spinner in det ena medans man gör vevstopp på de andra spöna.Ursprungligen postat av Ola Visa inläggJag tror de har hakat upp sig på "handredskap" och tolkar det som att det måste hållas i någon av händerna. De flesta av oss har bara 2 händer och därav resonemanget max 2 spön (1 spö om du har lina som du ska veva in).
Så om du kan ha ett spö i munnen och ett i varje knäveck så hjälper inte det för då skulle de definera det som munredskap respektive knäredskap.
Däremot så kan du förmodligen Använda "långrev" som nån frågade om ovan med max 10 krokar & en mört på varje krok. Det borde även fungera med 1 spö och en bunt med 3-vägslekanden så du får 10 linor med en krok på varje. Sen är det bara att borra 10 hål och sänka ner dem i varsit, då har du ju bara ett spö och du följer deras tolkning av lagen.
Din film vore kul att se.
På det här viset kan man räkna alla spön som handredskap
Samma teknik fungerar även för 4 spön, kanske till och med 5. Det enda man riskerar är rejäla lintrassel, speciellt om det skulle klippa på något.
Får fixa en film någon gång i framtiden
Hmm, märker att jag börjar bli lite trött... Godnatt!
Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: