Är de rullar som säljs som ismeterullar (multirullar) för ca. 300 kr något att ha? Kan de användas för trolling efter gös och gädda?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismeterullar
Collapse
X
-
visst kan du
visst går det, men du får vad du betalar för. Men så länge rullen fungerar med broms mm, så går det ju såklart...
Ursprungligen postat av olotor Visa inläggÄr de rullar som säljs som ismeterullar (multirullar) för ca. 300 kr något att ha? Kan de användas för trolling efter gös och gädda?
-
Till ismete duger dem, men inte till trolling. Servar man dem med jämna mellanrum så fungerar dem utmärkt till ismete.Ursprungligen postat av pasi75 Visa inläggNej, de är inget att lita på. Skruvar som rallar upp, broms som är ojämn och kass mm mm !
Men de är ju klart att du får det du betalar för.
Kommentera
-
Fungerar knappt till ismete. Skrot är vad det är! Slirbroms som funkar lite när den själv känner det är vanligaste problemet. Ska nog skrota 8 st till nästa säsong hade jag tänkt...
Hade inte dollarn varit så satans dyr så kan man köpa nyrenoverade c3or för typ 350:- i jänkarland.
Kommentera
-
till ismete kör jag ambassadeur 4600, kanonrullar ligger stadigt på isen dem e lika tunga på varje sida så dem står gött med en batteriklämma. till trolling kör jag daiwa accudepth+ 47lc köpte dem i ifrån usa för 50$ st hade en billig wiggler multi på ett ismeteset.. linan hade en förmåga att fastna innanför spolen mm.. almänt dålig kvalitet tyckte jag..
Kommentera
-
ett bra budgettips är okumas mindre modell med räkneverk, magda 20. de duger även till trolling. har kört med dem till ismetet i 4 säsonger nu utan några direkta problem. wiggler-rullarna är bara smäck. lägg en femtilapp till så har du en magda...
Kommentera
-
Fiskeutrustning är oftast ganska enkelt om man bara lyckas optimera utrustningen efter det fiske man ska bedriva.
En enkel tumregel är som de flesta redan varit inne på: det kostar ungefär som det smakar. Har både Wiggler, Okuma och Ambassadeur liggandes där hemma. Wiggler kostar 300 kr och smakar ungefär 300 kr. Okuma Magda kostar strax under 500 kr och smakar som en femhundring. Ambassadeur kostar 1000 kr och uppåt och smakar ungefär tusenlapp.
Så det kommer alltid an på vad du tycker att du har råd med. Om du bara ismetar och har dålig budget hävdar jag bestämt att budgetrullar typ Wiggler duger. Jag har drillat många fina gäddor på dom utan problem.
Om du både trollar och ismetar och har en mellanbudget för dina köp är Magdan ett bra alternativ. Jag gillar då den mindre varianten Magda20, som lämpar sig bäst för insjötrolling samt ismete.
Om du vill att rullen ska gå att kasta med också, välj en Ambassadeur eller nåt likvärdigt runt tusenlappen.
Om dina preferenser är trolling + ismete och du har en bra budget, Daiwa SG47, Ambassadeur linecounter eller Shimanos trollingrullar.
Så:
1. Ekonomiska förutsättningar för köpet
2. Vilka fiskemetoder ska du bedriva
Kan lova att det kommer att smaka ungefär vad det kostat.
Kommentera
-
Jag har köpt Ambassadeur classic kopior och dessa är nästan exakt som orginalet. De är som en äldre Ambassadeurer och funkar kanon till både isfiske och trolling har även använt dem till spinnfiske och de funkar till det med.
Finns olika märken och tillverkare av dessa rullar tillockmed biltema har en kopia men den kan jag ge ett varningstecken för då kompisen köpte en sån och den höll bara 10 kast. Han kan ju ioförsig ha fått ett måndags exemplar.
Kommentera

Kommentera