Ismete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vissa verkar se en skillnad mellan ismete och angel. Hur då om man får fråga? Enda skillnaden är att man handdrillar i ena fallet och med spö i det andra..

Kommentera

Kan säga till honom om jag träffar honom. Han är väl ingen internetfreak...
      *TeamStock for life*

Kommentera

Ser förvånat att jag håller med Buster. Han har helt rätt i att det krävs lite smidighet av oss som fiskar om vi ska kunna behålla det fria fisket.
        Men fortfarande enligt Brugård så finns det inga prejudikat kring ismetet som det ju gör med tex trolling. Det var många som hoppades och trodde att trolling skulle ingå i det fria fisket, men så var det alltså inte.
        Men ett ismete med ett lätt flyttbart antal spön borde egentligen ingå i det fria fisket. Det gäller bara att påvisa en skillnad mot angelfiske.
        Men precis som Stenbocken skriver så kanske inte det är helt lätt
        Senast ändrad av KG?; 2003-11-06, 20:37.

Kommentera

Jahapp, intressant å följa detta å se vad som händer. Men är det ingen som känner ngn som har koll på alla regler och bjuda in snubben hit för å skriva vad som gäller?!
          Fast redskap? Ismete? Inte lägga spöt på en pinne med en vippa? Får jag i forsättningen använda min rodpod eller mina banksticks....Jag vill ha fakta kring detta ang ismete kontra annat mete...men vart skall man vända sig?
          Buster, håller med att vi som sportfiskare oxå skall föregå med gott exempel, men jag vill oxå veta vart gränserna går, så länge det är luddigt så kommer troligtvis jag m.fl ha luddig koll på reglerna och konsekvenserna kanske kan bli där efter, fas det kanske inte var menat så!! Jag vill ta reda på reglerna men vet inte alls vart jag skall hitta dem,
          Han som berättade för dig att det inte var lagligt. Jag skulle uppskatta om du tog dig tid med honom och skrev ned hans ord på papper och lade ut dem här!!
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Originally posted by Stenbocken
            Vissa verkar se en skillnad mellan ismete och angel. Hur då om man får fråga? Enda skillnaden är att man handdrillar i ena fallet och med spö i det andra..
            Skillnaden mellan riktig traditionell angel och ismete är bla. tacklingen! När man ismetar kör man med vanlig krok och sänke och att man har spö och rulle.

När jag kör med ismete är det enklast att fiska i sådana sjöar som tillåter angel. Med sprotfiskekortet har man tillgång till många sjöar runt Stockholm där man kan ismeta. Dessutom så finns det fiskekort att köpa även till delar av mälaren så att man får ismeta eller angla.

Diskussionen om att man ismetar med 10 spön verkar lite konstig. Har aldrig hört att någon släpar med sig tex 10 ismetespön ut på isen. Dem flesta ismetare brukar köra med 4 spön.

Jag har inte fattat skillnaden med tex karpfiske och ismete. När man fiskar karp så har dem som regel flera spön. . Det är ett fiskesätt som räknas som sportfiske varför skulle då inte ismetet räknas in likadant?

Det kallar jag dubbelmoral...
            Senast ändrad av Stizo; 2003-11-06, 21:21.

Kommentera

Stenbocken; Fundera lite själv för ett ögonblick och ställ sedan om frågan om det behövs!?!
              Stizo; lite fler skilnader är det väl ändå, ismete är ju egentligen bara ett helt enkelt vanligt gäddmete från isen. Fast det driver inte omkring och täcker av vattnet lika mkt som ett gäddmete gör under den isfria periodedn osv. Jag menar, flötmete isfria tiden kan du ankra och låta fiskarna jobba över ett stort område. UNder vintern jobbar fisken där du sätter den, vill du täcka av större område så får du borra, slita, släpa som f*n...
              Go natt fiskesnackare och övriga
              Senast ändrad av Push-Up; 2003-11-06, 21:20.
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Originally posted by Push-Up
                Stenbocken; Fundera lite själv för ett ögonblick och ställ sedan om frågan om det behövs!?!
                Stizo; lite fler skilnader är det väl ändå, ismete är ju egentligen bara ett helt enkelt vanligt gäddmete från isen. Fast det driver inte omkring och täcker av vattnet lika mkt som ett gäddmete gör under den isfria periodedn osv.
                Jo visst finns det fler skillnader.

Kommentera

När det gäller antal spön så ska väl sportfiske egentligen alltid bedrivas med ett spö. Sedan att Storfiskeregistreringen mfl. inte följer detta klagar nog ingen på.
                  *TeamStock for life*

Kommentera

Verkar råda en allmänt utbredd uppfattning att ismete gränsar till "fast redskap" då angelfiske hör dit. Detta måste vara fel. Följande text är direkt hämtad från Fiskelagen SFS nr: 1993:787:

"Fasta och rörliga redskap och handredskap

7 Med fast redskap menas

1. fiskebyggnad, och

2. fiskeredskap med ledarm, om redskapet är fastsatt vid bottnen
                    eller stranden och avses stå kvar i mer än två dygn i följd.

Med rörligt redskap avses fiskeredskap som inte är fast redskap.

Med handredskap avses spö, pilk och liknande rörliga redskap som
                    är utrustade med lina och högst tio krokar."

För övrigt undrar jag om någon vet om man kan hitta den faktiska lagtexten om det fria handredskapsfisket på enskilt vatten någonstans på nätet?

Kommentera

Tro mig jag har käftat och stått på mig mot olika skärgårdsgubbar och miljonärer med svartbyggen till bryggor som jag fiskat för nära. Men i det här fallet var det lönlöst. Den här farbror som kom på oss hade full utbildning vad gäller området fiske. Han visade tom papper från polis och åklagare vad gäller hans befogenheter. Dessutom hade han med sig minst en gamal dom som visade på förverkade fiskesaker som beslagtagits i samband med isfiske. Först så verkade han otrevlig men det slutade med att vi blev vänner efter att han snackat någon timme eller två. Tror att han dessutom hade pratat över det här med någon av gubbarna på spf. kanslit. Innan detta möte levde jag i tron om att det inte fans något predjukat vad gäller ismetet, och därför hade jag fram till dess fortsatt att ismeta. Tyvärr visade sig detta vara fel. Själv har jag gjort mitt sista pass nu. Men det verkar som ni säger att man måste få ismeta på TDA vatten eller om man har eget vatten. Dock blir detta luddigt i samband med rekord fiskar. För alla stora fiskar som jag känner till är igentligen "tjyvfiskade" och vem skall kunna hålla reda på fuskarna där ute ? Tveklöst kommer dessa individer att anmäla fiskarna från något annat ställe där det kanske är lagligt att ismeta. Skulle bli som svenskan en orättvis tävling där bara vissa får fiska på vissa vatten -andra inte. Knappast rättvist när det kanske står en drömfiskeresa på spel. Eller vad säger ni ?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      248 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      363 visningar
                      0 gillar