Stizo;P-U m.fl.: Att folk använder donen utan att lägga ett spö på det betyder inte automatiskt att man använder traditionell angelkrok. Väldigt många anglare byter ut angelkroken mot en eller två trekrokar och har alltså ett ändtackel som ser ut som ert. Är det bättre med ett trekrokstackel än angelkrok är nästa fråga man får ställa sig? Väldigt många ismetare använder fortfarande själva angeldonet som "spöhållare", med skillnaden att de lägger sitt ismetespö på donet och nyttjar vippan som nappindikator utan att nyttja själva handlinan. Det finns definitivt en del som kör med tio ismetespön, precis som det finns de som kör med tio don där det är tillåtet. Jag ser ingen annan skillnad i ismete getemot angel om man tar ovanstående i beaktande än att man drillar för hand på donen och med spö vid ismete. Personligen tycker jag att det känns löjligt att drilla med ett spö genom ett litet hål, och att känslan vid handdrillningen är speciell och mycket svårare än dito med spö.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismete
Collapse
X
-
Att drilla fisken med spöt är liksom hela grejen med sportfiske för mig och dom flesta skulle jag tro. Skulle aldrig vilja drilla en sutare med linan i handen och så inte heller en gädda bara för att det är is. Jag klankar inte ner på angelfiske och har märkt att många angelfiskare kommer in i butiken och köper material för att göra egna tafsar, precis som du säger.
Buster: Det du säger tycker jag låter lite konstigt. Hur kunde han ha rätt när det inte finns några klara regler för ismete? Om det som du säger finns prejudikat är väl detta i och för sig det ända man kan gå på. Grattis till Succen med Buster Jerk! För en succe måste det väl ha blivit? :-)*TeamStock for life*
Kommentera
-
Stenbocken
Danne: Jag fiskar själv med spön från isen, men det hindrar inte att jag tycker att det är mycket svårare att drilla fisk för hand, då slirbromsen sitter i fingrarna. Största anledningen till att spöna åkte ut på isen var ju att man då kunde regga fisken, samt att oddsen att landa fisken ökade markant. Jag tycker att utmaningen ligger i att hitta fisken och presentera rätt bete på rätt djup och plats oavsett vilken metod man använder. Jag fiskar på samma sätt och platser oavsett om jag skulle angla eller lägga ett spö på mina don. Hur snabbt man krokar fisk, vilket tackel man använder, hur man behandlar landad fisk etc. hänger ju på fiskaren och inte metoden. Jag tycker det är larvigt av de ismetare som anser att de är förmer än anglare p.g.a metoden som ju i grund och botten är densamma.
Kommentera
-
123
Kolla bilagan till Fiskelagen. Där står att fiske med angeldonsliknande metod inte är tillåten...Originally posted by JR
Verkar råda en allmänt utbredd uppfattning att ismete gränsar till "fast redskap" då angelfiske hör dit. Detta måste vara fel. Följande text är direkt hämtad från Fiskelagen SFS nr: 1993:787:
"Fasta och rörliga redskap och handredskap
7 Med fast redskap menas
1. fiskebyggnad, och
2. fiskeredskap med ledarm, om redskapet är fastsatt vid bottnen
eller stranden och avses stå kvar i mer än två dygn i följd.
Med rörligt redskap avses fiskeredskap som inte är fast redskap.
Med handredskap avses spö, pilk och liknande rörliga redskap som
är utrustade med lina och högst tio krokar."
För övrigt undrar jag om någon vet om man kan hitta den faktiska lagtexten om det fria handredskapsfisket på enskilt vatten någonstans på nätet?
Kommentera
-
En fråga kvarstår:
Om man håller i spöt medans man ismetar då ?C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Stenbocken: Håller med dig fullt ut. Men sportfiske är fiske med spö. Att sedan många hyser agg mot anglare är nog för att C&R inte är särskillt utbred ibland dessa. 15 angeldon kan fånga väldigt mycket fisk på en dag. Men självklart är taktiken mycket liknande mellan dessa två fisken.*TeamStock for life*
Kommentera
-
Buster, det känns fortfarande lite för luddigt.....fast iofs känns hela fria handredskaps fisket ganska luddigt vid eftertanke.
Men min fundering om det där med att vippan måste sitta på spöet vintertid men inte sommartid. Måste jag tejpa fast mitt larm och banksticks på spöt så det bli till en enda enhet för att göra det hela lagligt, tolka inte som ironiskt eller sådär nu, det är tankebanan jag vill få fram lixom....hoppas ni hajjar vad jag menar!?
Jag ismetar vidare tills reglerna ligger klara på bordet!!!!
Trevlig helg föresten
Senast ändrad av Push-Up; 2003-11-07, 16:47.Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
DanneStock, tack då é jag med på argumentet!Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Stenbocken
Danne: Visst kan det vara så. 15 ismetespön fångar säkerligen mer än 15 don, med tanke på hur mycket lättare det är att både kroka och drilla fisken med spö och rätt tackel. Enda sättet att få C&R mer utbrett tror i.a.f jag är med information och inte genom att sätta sig över de som klubbar. Angel har varit ett folknöje tidgare om man lyssnar med äldre butikspersonal och fiskare och jag unnar dem som tillbringar en helgdag på vintern med att angla med sina kompisar den upplevelsen även om de skulle klubba några gäddor. Jag skulle definitivt föredra att fisken gick tillbaks, men förhoppningsvis kommer den dagen då alla föredrar att släppa tillbaks fisk man inte äter.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera