Balansarknep? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Balansarknep?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Balansarknep?

Hej!
    Var ute o pimpla abborre häromda o fick några fina på halvkilot. Detta med en urgammal "vanlig" pilk o maggot, testade sedan att byta till en liten balansare, en NilsMaster, men det hände inte ett smack, tvärdött.
    Ryckte o drog ungefär som med en vanlig pilk, så jag tänkte i mitt stilla sinne: Finns det nåt fiffigt knep eller hade jag bara osis den dan?
    Oroa dig inte, snart är du död och inte en fan kommer att sakna dig.

Ibland är en vanlig pirk bättre än en balans... Ibland tvärtom. Gör inte för stora rörelser med en balans eftersom den sticker iväg ganska lätt, och inte heller för små.. Testa någon meter under isen så ser du hur den rör sig vid olika rörelser. Men ett knep som jag tycker funkar perfekt ibland är att "dunka" balansen (gäller även pirk) mot botten, och låt den sedan ligga där någon sekund och lyft sedan sakta uppåt med lite småryck och håll sedan helt stilla när den är ca 10-30 cm ovanför botten. Hugget kommer i regel när du håller den stilla.

Kommentera

Kör mjukare och långsammare rörelser med balansaren än med vertikalpirken. Fiskar du en balansare på samma sätt som en vertikalpirk så skrämmer det mer än det lockar, om det inte är sjukt bra fart på abborrarna. Riktigt små balansare kan funka att fiska snabbt och ryckigt.

Kommentera

Perfekt att denna tråd kom upp idag! Har tänkt att sticka ut imorgonbitti och prova mina nyinköpta balanspirkar, men hade ingen aning om hur man ska röra dom. Kan kanske passa på att slänga ut frågan här om hur man fiskar med mormyskor? Har köpt ett spö till detta och några mormyskor, men det är lite "finlir" med dessa små gynnare va??
        [FONT="Tahoma"]En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av yxadde Visa inlägg
          Hej!
          Var ute o pimpla abborre häromda o fick några fina på halvkilot. Detta med en urgammal "vanlig" pilk o maggot, testade sedan att byta till en liten balansare, en NilsMaster, men det hände inte ett smack, tvärdött.
          Ryckte o drog ungefär som med en vanlig pilk, så jag tänkte i mitt stilla sinne: Finns det nåt fiffigt knep eller hade jag bara osis den dan?
          Hej Andreas; Jag har sett hur de riktiga pimpelproffsen hanterar sina balansare. De lyfter balansaren ganska långsamt och sedan släpper de tillbaka handen till utgångsläget. Små balansare på grunt vatten brukar de också lyfta långsamt men avsluta lyftet men en liten, kort knyck för att få balansaren att göra en längre utflykt. Sedan har jag sett hur de riktiga rävarna långsamt varpar upp balansarna med "varpspön" från botten och upp genom vattenlagren på marsisarna. Att pimpla med balansare på samma sätt som med en Bergman eller Pilo ger nog inte lika bra resultat. En maggots på varje krokspets på trekroken under buken gör din balansare mer aptitlig. Själv lyckas jag bäst med mina gamla, dresserade Bergman och Pilo i silver/guld på djupare vatten och Leijona i silver/koppar på grunt vatten. Glöm inte flytoverall, isdubbar, livlina och visselpipa.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Oj, tack för alla snabba o bra svar. Nu ska jag på det igen, börjar bli bråttom innan isen försvinner här i sthlm..
            Oroa dig inte, snart är du död och inte en fan kommer att sakna dig.

Kommentera

Jag fiskar bara med balansare när abborren jagar det märker man om man börjar med en pirk och det hugger och man "tappar"flera fina då växlar jag snabbt till balansare med plastfena som jag tycker fiskar bättre än med ekorre hår,har testa detta i många år även på tävlingar har även fått lax och öring på detta vis.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Gör mjuka rörelser mellan 5-10 upp och ner, men följ linan neråt varje gång så linan alltid har kontakt. Då går balansaren i en cirkel där nere. Sen håller man still och sen gungar man den genom att lyfta den 5mm upp och ner. Jag tycker de flesta hugg kommer i gunget.

Ha så kul!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                2 svar
                454 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg lyly19
                av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                1 svar
                136 visningar