Ismete-packning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete-packning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismete-packning

Sitter mitt i sommaren och funderar kring, hur man bygger en bra och praktisk "pulka" till att ha ismetesgrejjerna på. Ibland går man väldigt långt på isen och jag har sett endel fina exemplar, men tappat trådarna till dem. Vore fint med lite tips och beskrivningar på den ultimata "pulkan" där mkt får plats. Ska man utgå från en hederlig pulka med plastbackar och spöhållare, eller ska man ha två avkapade skidor att bygga på. eller också kanske skridskoskenor? under pulkan? Har en jättebra "väska"just nu som håller ihop mina spön. Men vore skönt slippa bärandet, då man ska ha endel annat med sig också:P
    http://bellafishing.blogspot.com/

Det finns massa spännande konstruktioner, själv har jag en stor jävel m. plastback o mörthink på en "plattform" o sedan ben som går ut o sedan ner till ett par avsågade skidor. Går precis in i bilen när den är isärskruvad.
    Så du behöver ju tänka på vad du behöver ha plats för(spön mörthink stolar avkrokningsmatta kaffe o brännvin), hur ser terrängen ut på väg till sjön, hur passar den i bilen osv....
    De flesta jag sett är ju bara en plastback med ett par "miniskidor" under, men jag kan tänka mej att de strular om det börjar bli snö på backen.
    Så det finns många faktorer som spelar in. Du nfår bygga efter eget huvud helt enkelt....
    Oroa dig inte, snart är du död och inte en fan kommer att sakna dig.

Kommentera

Kör med snowracer underrede och en stor plastback på för all utrustning utom spön och mört. På sidorna har jag skruvat dit spöhållare och bak finns en hållare för en liten limhink till mörten. Är nöjd med den hittills. Har dock inte testat den i 20+cm snö än.

Kommentera

pulka

vi har en stor back med spöhållare på utsidan. det finns plats för det mesta på insidan när man har spöhållarna på utsidan. inga skidor på den nu men det är jävligt jobbigt så det blir nog såna till den här säsongen.

Kommentera

Är det snö är skidor inget bra. Då jag säger snö menar jag alltså norrland-snö, inte nå fjuttiga 5 cm som en del sörlänningar får... Det som händer är att backen tar stopp mot snön... Det var ett rent elände i våras då vi for på några turer. 40 cm blötsnö.... Det gick inte dra skiten... Funderar själv på en vanlig pulka. Problemet är hur man då fäster en back i. Inte direkt vänligt material att arbeta med..
          http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Jo, är ju viss skillnad på om pulkan ska användas i Piteå eller Växjö... Har själv en stor trälåda på ett par avkapade skidor. Lådan går bra att sitta på och isborrar och bill förvaras liggande under transport vilket gör att den inte välter i våran snö här nere iaf. Spöhållare runt om och en 25 liters kylbox för betesfisken längst fram.
            Funkar väldigt bra på blankis (men det gör väl allt) och helt ok på snö, dock ganska tungdragen på snön men välter iaf inte.

Kommentera

Köp bios ismetepulkor.

Helt överlägsna alla hemmabyggen jag testat.

Helt perfekt i djupsnö såväl som blankis.

Vet inte vars dom säljs men jag bad miekofishing ta hem och de var inga probs.

Kommentera

Själv köpte jag en murbruksback på biltema för nån hundring och ett par
                barnskidor för 20 spänn på secondhand affär.
                Sen popnitade jag fast en platta rostfri aluminium i botten
                och fäste skidorna med ca 10cm metalldistanser.
                Fungerar klockrent, även när det ligger 15 cm snö

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                2 svar
                370 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sadda
                av Sadda

Arbetar...
                X