Power pro på pimpelspöt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Power pro på pimpelspöt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Power pro på pimpelspöt?

Funkar det med PP på pimpelspöt eller fryser linan fast i "rullen" och på isen pga att den suger vatten?

Måste byta lina och har en massa PP jag funderar på att slänga på.

/Martin

Superlina i allmänhet är djävulens påfund då man fiskar i minusgrader, bättre att vara nostalgisk och fiska med det klassiska, nylon.

Kommentera

Prova så får du bilda en egen uppfattning. En del smörjer in linan med arméns hudsalva för att undvika frysning. Jag gillar inte flätlina till pimpel, det fryser och trasslar mer när man drar upp fisken. Dessutom tycker jag att linan är för stum när man pimplar grundare än 10-12 meter, jag vill gärna ha dämpningen av nylonlinan när en större abborre smäller på.

Kommentera

Jag kör firle line ice, och det fungerar enligt mig bättre än nylon..

><(((*>

Kommentera

nylon till pimpel!
          UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
          minken.bloggsida.se/

Kommentera

El Crapone...

Fireline Ice har jag missat totalt, hur är den och vad skiljer den från vanliga fireline?

Nackdelen med vanlig flät är ju att den suger vatten, hemskare trassel (när den trasslar), samt är ömtåligare för slitskador - ex iskanter... Fördelen är ju styrkan, ingen töjning samt minimalt linminne... Vilka saker är ändrade?

/D

Kommentera

Jag kör också med fireline ice. Exakt hur den fysiskt skiljer sig från vanlig fireline känner jag inte till, men den fungerar betydligt bättre än vanlig vid pimpel i minusgrader. Längst ned har jag 1 meter nylon.
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Originally posted by Danne67
                El Crapone...

Fireline Ice har jag missat totalt, hur är den och vad skiljer den från vanliga fireline?

Nackdelen med vanlig flät är ju att den suger vatten, hemskare trassel (när den trasslar), samt är ömtåligare för slitskador - ex iskanter... Fördelen är ju styrkan, ingen töjning samt minimalt linminne... Vilka saker är ändrade?

/D
                har ingen aning om hur den skiljer sig mot vanlig firlene, men fungerar gör den (har aldrig testat vanlig fireline vid pimpel) =)

men bättre nylon tycker jag den är.. man känner ju minsta lila hugg direkt vilken jag tycker är viktigt vid pimpel..

><(((*>

Kommentera

beror nog på vilket sätt eller vad man fiskar efter lite vilken lina som är bäst.kör man efter storfisk kanske det kan löna sig med pp men vid snabbt fiske (tävlingspimpel)efter borre så tror jag inte pp eller fireline slår nylon!
                  UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
                  minken.bloggsida.se/

Kommentera

Problemet med flätlina när storabborren hugger är som sagt att inget dämpar. Pimpelspöt har inte mycket till dämpning så det gäller att infästningen mellan krok och pirk är rejält gjord annars går nåt sönder, ibland rätar kroken sig, ibland går den av. Det är f.ö inga problem att känna minsta nafs med nylon heller vid pimpel, däremot är flätlinan suverän vid spinnfiske då man har mer lina ute och spö och rulle mellan sig och fisken.
                    Men det är ju bara att prova sig fram vad man föredrar själv, med tanke på BBRFs inlägg så borde ju nylon med en meter flätlina närmast pirken vara bäst...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    247 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    351 visningar
                    0 gillar