Power pro på pimpelspöt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Power pro på pimpelspöt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

BBRF den dagen du fler än två abborrar i samma hål så kommer även trasslen...Fast det kan ju dröja förstås...

Kommentera

Har inga trasselproblem med Fireline på isen, snarare mindre eftersom linminnet på nylon kan bli jobbigt med småspolarna. Isbildningen är det absolut största problemet tycker jag. Bättre känsla än nylon helt klart. Vad gäller länkar, krokar och fästen får man se till att ha bra grejor, vilket iofs inte är det lättaste att hitta. Kör man vassgnugg med riktigt små krokar kanske nylon är att föredra även om töjningen i en bra nylon är ganska liten på grunt vatten.

Kommentera

Originally posted by KG?
        BBRF den dagen du fler än två abborrar i samma hål så kommer även trasslen...Fast det kan ju dröja förstås...
        Hmmmm, och varför skulle det trassla mer ju fler fiskar man får i samma hål?.....KG?, nästa gång kan du videofilma undertecknad och sen sitta hemma i godan ro och studera icketrassel....He, he....
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Jag har kört med Fly Fishermans fusionlina i flera år, den har en tunn plastcoating eller liknande och fungerar otroligt bra i kyla, bättre än vanlig hylon. Den är naturligtvis stum oxå....
          "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
          "Keep it simple"

//Jan O
          www.fisheco.se
          www.brofiske.net
          www.magazinefisheco.se

Kommentera

KG?, Ja du får nog inse att proffspimplarna kör med flätlina....Nylon är BN-stuket...

Kommentera

Originally posted by BBBRF
              KG?, Ja du får nog inse att proffspimplarna kör med flätlina....Nylon är BN-stuket...
              Ja, om det är du, Stenbocken och Jan O som är proffsen så kan ju inte gärna säga emot...Men annars är det inte många pimplare som använder flätlina. Men tycker man det är bra så ska man givetvis använda det.
              Och varför man får trassel när man får många abborrar efter varandra lär du märka den dagen det sker...

Kommentera

KG?...Har i o f s inte fått fler än 3-4 st i samma hål. Förstår ändå inte problemet.
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

3-4 borrar i samma hål då förstår jag!
                  men det är nog lite skillnad på fiskesätt och vad för borrar man är ute efter oxå.när man tävlings pimplar är det inte ovanligt med 100 borrar i samma hål.fick själv 7kg i ett hål på tävling förra veckan och då skulle jag inte velat suttit med fireline..
                  UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
                  minken.bloggsida.se/

Kommentera

Minken,
                    Det lär ju ha varit en bra sjö du tävlade på, skaplig medelvikt på borrarna.
                    En kompis till mig tävlade förra veckan, han drog 108 abborrar med en vikt av 835g!
                    Buster L och jag är polare!

Kommentera

Det är ju väldigt stor skillnad på tävlingspimpel där mycket av fisket är grunt och nöjespimpel med inriktning på lite större fisk. Beroende på när under vinterhalvåret det sker bör väl kanske också påpekas. Det är tjugo år sedan jag satt på en tävlingsskrylla och då fanns det bara nylon att tillgå. Flätlinan har ju stora för- och nackdelar. Eftersom jag sällan besväras av trassel återstår vattenbindningen för mig personligen. Mot det kan jag väga styrka kontra diameter vid pillfiske med mormyska eller upphängare och stumheten. Om jag sitter på en halv till två meters djup kanske nylontöjningen spelar mindre roll, men när jag fiskar djupare märker jag en markant skillnad på pillnappen och linförflyttning. Jag tycker att många pirkar jobbar bättre med tunnare lindimensioner dessutom. Det är ju självklart upp till var och en att väga för- och nackdelar, och eftersom jag sällan fiskar under tre meters djup, behandlar min lina, inte trasslar speciellt mycket och föredrar pillfiske även på djupet blir mitt val flätlina.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      247 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      354 visningar
                      0 gillar