Mäskning vid ismete efter gädda/gös? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mäskning vid ismete efter gädda/gös?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mäskning vid ismete efter gädda/gös?

    Är det någon av er som brukar mäska vid ismete efter gädda/gös? Jag funderar på att labba lite med det under nästa fisketur så vore kul att höra om era erfarenheter och funderingar kring detta.

    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

  • #2
    hur har du tänkt mäska? skära isär mört typ som vid kräftfiske? intressant iaf tanken har alldrig slagit mig

    Kommentera


    • #3
      Testat! Inte värt besväret.
      Jag tycker, alltså finns jag.
      Jag fiskar, alltså lever jag.

      Kommentera


      • #4
        Jag har varit inne på samma funderingar men ej utvecklat det fast vid gädd/gösmete.

        Min tanke är att stjäla en nylonstrumpa av tanten eller något annat "nätigt" (snyggt ord) och fylla med sönderhackad mört,löja eller vad jag får tag på.

        Strumpan hänger man sedan en bit ovanför betet på samma lina typ en meter längre än så ska det väl inte vara för utkastets skull.

        Nu är det ju inte haj jag ska fiska och vet inte hur känsliga deras receptorer (heter det så) är om de kan känna lukten på några längre avstånd.

        Men från tanke till handling är det en bit så jag kanske testar det iår...

        //C
        http://sportfisher.se

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
          Jag har varit inne på samma funderingar men ej utvecklat det fast vid gädd/gösmete.

          Min tanke är att stjäla en nylonstrumpa av tanten eller något annat "nätigt" (snyggt ord) och fylla med sönderhackad mört,löja eller vad jag får tag på.

          Strumpan hänger man sedan en bit ovanför betet på samma lina typ en meter längre än så ska det väl inte vara för utkastets skull.

          Nu är det ju inte haj jag ska fiska och vet inte hur känsliga deras receptorer (heter det så) är om de kan känna lukten på några längre avstånd.

          Men från tanke till handling är det en bit så jag kanske testar det iår...

          //C
          Du tror inte de kan hugga på strumpan 8/10 ggr i så fall? Jag är nog orolig för det... :/
          www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

          Kommentera


          • #6
            Jag har tänkt att mäska men bara med smak/luktämnen vid ismete efter lake - så inte fisken kan bli mätt på något. Jag har stängda feeders (utan blyvikt) som jag stoppat in en bit tvättsvamp i. Denna ska jag doppa i en dip som luktar fisk.

            Kan ju funka till gädda. Vissa boostar ju dead-baits med olika fiskoljor.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2010-01-21, 08:27. Anledning: grammatik...
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #7
              Jag har själv testat att mäska lite då några mörtar kanske dött. Fast jag lägger dom i en plastpåse med lite vatten sedan mosar jag dem så att blodet blandas med vattnet som jag sedan häller ut i hålen. Dock kan jag inte säga om det har haft någon effekt men de stärker tron.

              Kommentera


              • #8
                VI har provat en hel del. Framför allt gäddan reagerar mycket positivt! Vi köper strömmingsfileer i mataffären och klipper ner 1 cm breda remsor av fileerna av dessa och skickar i en liten näve i ett par av våra hål. Det har hänt flertalet gånger att det kommer 2 eller 3 snabba napp i ett av mäskhålen efter en stund! Det har funkat positivt i både insjö och hav.

                Vi har också mäskat vid gösfiske men där är inte skillnaden så markant. Dock har vi kunnat konstatera att gösen inte skyggar för fiskbitarna, för vi har fått ett par gösar i mäskhål. Likaså abborren.

                Har också hört historier om gubbar som mäskat ett hål på nån gösgrynna regelbundet i 2-3 veckors tid och sen efter dessa mäskveckor bara behövt 5 minuter på sig att pimpla upp helg-gösen. Vi har vid ett tillfälle också provat att mäska upp ett mindre område med ströbrödmäsk för vitfisk. Detta med meningen att locka in betesfisk som i sin tur lockar in gädda. Och den enda gången vi provade detta fick vi faktiskt en gädda i ett av hålen. Om det var mäsket eller inte vet jag ej. Så sätt igång att testa bara. Gäddan är ju tacksam att laborera med. Den är det svårt att misslyckas med. ;-)
                Den som har flest prylar när han dör vinner!

                Kommentera


                • #9
                  Jag skulle mala ner fiskrens/bitar till en puré och göra mäskbollar i PVA-nätpåse.
                  Tror det skulle vara bättre om det inte finns bitar som fisken kan äta på.

                  Kommentera


                  • #10
                    Intressant att det är flera som iallafall funderat i samma banor. Tanken var att mäska med någon som är litet till storleken men luktar mycket. Typ småbitar av mört, strömming eller kanske till och med räkor. Dock har jag ingen aning om hur mycket gäddan använder lukten till att hitta sina byten.

                    De gäddor vi fick senaste turen hade också en jäkla massa parasiter/mask så det borde innebära att de står hyfsat still. Eller gjorde i Fredags iallafall. Kan köra hälften av hålen med mäsk och hälften utan mäsk och se om det blir någon skillnad på nästa tur.
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X