Mäskning vid ismete efter gädda/gös? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mäskning vid ismete efter gädda/gös?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag brukar mäska i ett par hål, men inte med fisk utan med havregryn eller vanligt vitfiskmäsk. Det lockar dit vitfisken och det gör att gäddan blir aktiv och vill veta vad som är på G.
    Kan ibland vara skillnaden som gör skillnaden!

Kommentera

Kanske är i sista rycket nu när det gäller ismetet men är det några fler som labbat med mäskning för gädda och gös? Tänker lite på Jörgen Larssons blogginlägg idag.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Saxat från Fiske-Feber / Jörgen Larsson´s Blogg:

Jag använde mindre betesfiskar och mäskade flitigt i mina hål, medan Anders körde med stora beten och sparsam mäskning.

Kommentera

Som ni läste i Jörgens blogginlägg så var skillnaden verkligen total denna dagen. Nötte på med mina lite större "gäddbeten" hela dagen envis/dum/lat som man är Stora beten-stor fisk visade sig inte funka denna gången heller...

Något jag verkligen tagit med mig efter detta passet är att variera storlek på beten, mäskning, mängd med mäsk osv om fisket är segt. Visst mäskade jag denna dagen, men inte i närheten av så mkt som Mr Larsson gjorde. Är fisket stendött så byt bete/mäskmängd, små detaljer är bevisligen avgörande.

Dagen denna utklassning skedde gav tyvärr bara minigösar så det var inget man direkt brydde sig på. Men åter igen fick man ett bevis på hur märkligt och spännande gösfiske kan vara.
          Senast ändrad av Manhood; 2012-03-02, 21:33.
          www.pikewallis.se

Kommentera

Har provat att mäska två ggr båda gångerna med lyckat resultat.
            Har gjort så att jag mäskat i ca två veckors tid med varannan dag som intervall.
            Halvsmå bitar av sill mört aborre har jag kört samtidigt och även en vända med olja i bitarna.
            sprid ut mäsket lite så dom får leta och hålla sig kvar på platsen.
            både antals mässigt och storleks mässigt har platserna producerat bättre än någon gång innan.
            Har även haft funderingar att köra med strumpa fylld med mäsk i själva hålet under fiske på fri vattnet med betes fisken strax under iskanten, men har ej blivit av än

Kommentera

Citat från FishEco´s:

Ismeta vintergösen - Detta kan vara bra att veta.

"Det kan också löna sig att mäska där man fiskar. Krossade betesfiskar sänks då ned i hålen och det kan då givetvis vara en god idé att fiska sin betesfisk på eller väldigt nära botten där fisk-krosset ligger. Mäskning är enligt många en metod som lönar sig, då lukten från den krossade betesfisken sprider sig långt och kan locka aktiv gös till platsen"

Kommentera

Tjena. Jag har testat med "doftbomber". Mosad / mixad mört som blandas med vatten och hälls i hålet. Svårt att säga men man vill ju tro att man kan påverka fisket när det är trögt. Känns som det är värt att testa när man fiskar på grunt vatten.

Kommentera

I vinter skall det labbas mer med det här. Att mäska in betesfisken låter intressant men då kanske man behöver vara ute i god tid så det får bra effekt. Att mäska med små fiskbitar eller "mos" är nog det som ligger mest nära till hands nu när jag gett mig fasen på att labba mer med deadbait i vinter.
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Kör firren i mixerkannan, frys in kladdet i bollar i delar från en strumbyxa, perfekta doftbomben att droppa i hålen om djupet tillåter, bör ju luckras upp sakta och sprida dofter under en längre tid... så skulle jag göra iallafall.

ps, mixa och städa upp när din partner ifråga ej är hemma och säg inget om de saknade strumpbyxorna!

Kommentera

Borde inte PVA-påsar funka bättre än nylonstrumpa? :P

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                      2 svar
                      359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Arbetar...
                      X