Hawk eye isekolod ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hawk eye isekolod ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hawk eye isekolod ?

Halloj gubbar, gummor, pojkar och flickor !

Tänkte kolla om någon av er har testat isekolod och då kanske även det som heter Hawk Eye ? Jag och polaren har nämligen beställt ett av Jenk men i vet inte så mycket om prestandan på dom. Grejar det tex 25 cm halvrisig is med lite slask på eller måste man borra ett hål då ? Är det kärnis funkar det givetvis bättre men är deet tillräckligt bra även på "Stockholmsisarna" i nuläget ?

Någon som vet deras hemsida förresten så man kan läsa på lite om det ? Har letat men inte funnit tyvärr ...

Hjälp herr Bergman nu !
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Bergman, menar du det vanliga handlodet av "ficklamsmodell" eller det som är som ett vanligt ekolod? Av det jag sett av PU och Linus lod (ficklamsmodellen) så verkar det funka helt OK men inte så bra på vanliga isar, utan du får vackert borra upp ett hål. Kärnisar har det ju knappt varit några så där vet jag inte hur pass bra det skjuter igenom. Har själv Marcum LX-i som är kraftigare lod helt klart, jag skjuter igenom rätt gråa isar på 15-20 cm uta att borra. Tyvärr har detta lod en puckad lösning på batteriplaceringen, att det har faktiskt smugit sig in lite fukt och då har det blivit lite tokspel på lodet.

Kommentera

Bergman, precis som m@ skriver är det med Hawk Eye lodet.
      Det visar djupet bra i borrat hål, men inte genom vanlig grå is. Enda kärnis jag hittat i år var 10-15cm och det sköt den igenom.
      Storleken är klockrent och passar de flesta overallfickor vilket är ett enormt stort plus, det ksa ju vara lätt å ha med sig där du går och står.
      M@'s har mkt kraftigare utefekt, men är oxå högre i pris....
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Det är ficklampsmodellen vi beställt och man lär få träna musklerna ytterligare då men skönt att slippa handloda i varje hål om man inte har djupkarta.

Förhoppningsvis hinner det anlända inför nästa fisketur och sedan ska det testas !

P-U, funkar inte erat lod alls på "gråa" isar eller kan det mäta fel djup ? Vet inte riktigt hur de fungerar nämligen ...

Kommentera

Nope, det blir bara streckat i displayen. Det är asskönt att slippa handloda.......
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Bergman, tror du kommer bli nöjd med det lodet, det funkar som sagt till ändamålet det är tänkt att fungera för. Det andra Hawkeye lodet däremot, var en riktigt usel historia. Köpte version 1 när det kom, men det var rent ut sagt rena dyngan. Dels klarade det inte av att mäta på större djup än 9 meter, dels så var ekolodspresentationen som man har på vanliga lod, ersatt av en fast botten linje, för att emellanåt visa nåt stenblock lite då och då. Kändes ungefär som att kika på ett donkey-kong gameboy om du fattar jämförelsen...:-) Som tur var så var nasaren fullt förstående så jag fick reklamera det köpet...

Kommentera

Jann, kan du utveckla klockrent är du hygglo ? Läste artikeln men hittade inga detaljer om lodet.

Fungerade det genom is eller körde ni i borrade hål ? Vilken typ av is var det om ni körde genom isen ?

Kommentera

Hittade artikeln nu ... jag letade först bland fångstrapporterna.

Kommentera

M@, lodet får nog bekänna färg nästa helg bara det hinner anlända innan dess.

Att handloda med lina och sänke är ingen höjdare iallafall ...

Kommentera

Jävlar vad nöjd jag är med Marcum LX-i. Efter lite tätningstrix så funkade det klockrent idag. Skjuta igenom 20-30 cm grå is var nemas problemas...lite vatten på isen sen var det klockrent att loda...:-D

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                    2 svar
                    362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X