Hur fäster man linan på vippan vid ismete?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fäster man linan på vippan vid ismete??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur fäster man linan på vippan vid ismete??

Tja
    Helt färsk på ismete och ska göra mitt premiär fiske till helgen.Det jag vill ha tips om är hur man på bästa smidigaste sätt fäster lina på vippan.
    Ös på med tipps och gärna bilder så jag förstår ordentligt ;D
    Tackar på förhand Mvh jensa
    Gilla och följ oss på facebook
    www.facebook.com/TeamFishingForFun

Mina PB:n
    Gädda 12.70 kg 117 cm
    Gös 5.70 kg 80 cm
    Abborre 1.32kg 46 cm

Bara göra en ögla genom att snurra några varv . Det är nylonlina man använder brukar inte trassla så mycket.

Kommentera

Gör en ögla bara? svårare än så är det inte

Kommentera

Använd gummiband! Det gör jag!
        www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

ni som säger att man ska göra en ögla ,,, vad gör ni för knut när ni gör öglan , nån beskrivning för oss nybörjare ?

Kommentera

gör en ögla.. dra igenom linan från spöt genom öglan, inte så bra på att förklara det är lättast att visa i verkligheten

Kommentera

Ta tag i linan och snurra den runt runt runt så det bildas en liten ögla som Jerklimpan menade. - Alt Fästa linan med gummiband.

Det finns även många andra sätt tex olika utlösare... man får testa sig fram. - Jag tänkte testa göra en utlösare utav en mindre plast klädnypa ... för att få ner vikten.
              Mina Placeringar:
              2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
              2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

en kompis använde makaroner....tog linan dubbel och trädde den två ggr genom makaronen och hängde öglan
                över vippan, när mothugg gjordes åkte makaronen väck...ekologiskt i alla fall,och fungerade klockrent...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  en kompis använde makaroner....tog linan dubbel och trädde den två ggr genom makaronen och hängde öglan
                  över vippan, när mothugg gjordes åkte makaronen väck...ekologiskt i alla fall,och fungerade klockrent...
                  Det där var det skönaste tipset jag hört på länge, jobbigt bara om det regnar / snöar och makaronen blir helt mjuk och äcklig.

Det som jag själv kör med och många andra är att du skapar en klyka att låsa linan i, några kör klädnypor eller liknande andra använder buntband som dom viker dubbelt. det finns massa olika material man kan använda i den situationen, gummibandet som vissa tipsar om är inte heller fel. Men det är ju en extra grej man måste ha med på varje tur...

Jag har byggt mina vippor själv och använder mig av buntband som jag kilar linan i.

Jag visar med en bild

Det grå är en bit dubbelvikt buntband som är fasttejpat på vippan med eltejp eller liknande och det blå är linan som går igenom vippan.
                  Click image for larger version

Name:	vippa.jpg
Views:	1
Size:	16,4 KB
ID:	1760139
                  mspaint is the shit! :-)
                  Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Jag har krympslang längst ut på metallbiten. Eftersom jag använder vanliga vippor ("slickepinnen") så klämmer jag bara fast linan mellan krympslang och den lilla plastbit som sticker ut. har jag tyngre/tjurigare mört så lägger jag linan dubbelt och klämmer fast. Har funkat utmärkt.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar