ismete:gädda med levande abbore - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ismete:gädda med levande abbore

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ismete:gädda med levande abbore

halåja. var idag på min första ismete tur, först pimplade jag upp några abborrar och satte dem på kroken levande. jag körde med 1 trekrok och krokade abborren i ryggen. ca 20-30 cm över koken knöt jag fast ett 10g sänke. väntade i flera timmar utan hugg. dock så flyttade jag int runt spöna, men körde med 6 spön med ca 5-10 m mellanrum. och undrar nu:

1. är detta ett bra tackel för levande bete?

2. hur effektiv är abborre jämfört med mört?

3. var det en dålig dag / dåligt ställe?

sjön jag fiskade i är rätt så jämn djup (tror jag)

1. Tacklet funkar säkert, men jag hoppas du hade tafs? Nu vet jag inte vad du menar med att du knöt fast ett sänke, men jag brukar använda vanliga kulblyn som du trär på linan, 5-10 gram brukar vara lagom. Öka tafslängden dessutom, 20-30 cm är inte mycket vid gäddfiske.

2. Abborre funkar utmärkt enligt mig och är nästan i vissa fall hetare än mört, håller sig levande längre dessutom.

3. Kan vart en dålig dag, bara du vet att det finns gädda i sjön och platsen du fiskar på har levererat tidigare så är det bara och nöta. Om sjön är ganska jämndjup så skulle jag öka avståndet mellan spöna för att täcka mer yta!

Flytta spön eller inte är en smaksak, jag brukar själv inte flytta mina spön så ofta. Oftast så fiskar jag på platser som jag tidigare kört på som levererat. Men jag har vissa vatten som jag kan flytta något spö på ibland, oftast grunda och plattbottnade sjöar där jag misstänker att fisken kanske står väldigt still för tillfället.
    Senast ändrad av Nilsson; 2011-02-05, 17:19.

Kommentera

ok tackar för svar. gädda finns i sjön men det är en stor sjö (fortsätter ända till havet) så kanske jag var på fel ställe. jo, själva tafsen e 50 + cm, men mellan abborren och sänket är det bara 20-30 cm. kanske borde vara längre så abborren kan röra sig bättre?

Kommentera

När jag metar med levande agn, så använder jag inte sänken, utan låter fisken simma fritt!
        Gäddan och Gösen känner lukten och vibrationerna från den stressade fisken!

Om Du vill veta mer och ha kul läsning kolla Luis Rasmussen´s Blogg

Kommentera

Jag har fångat många gäddor på abborre men det har alltid varit på små abborrar ca hektot och mindre .Jag har testat större men alldrig vad jag kan komma ihåg fått något på dem .
          Ett problem med att pimpla upp betesfisken är att man pimplar abborre när gäddfisket är som bäst på morgonen och förmiddagen .När man väl fått upp lämpliga abborrar så är huggperioden kanske slut ,mitt på dagen så är ofta gäddfisket enligt min erfarenhet ganska dåligt .
          Senast ändrad av RK99; 2011-02-05, 21:00.
          "HalvDan var här"

Kommentera

ok tack, då borde det funka i alla fall så de e bara att nöta på

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
            2 svar
            371 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sadda
            av Sadda

Arbetar...
            X