Ismete efter Gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete efter Gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismete efter Gädda?

Började att ismeta denna vinter har varit ute på 2 stycken pass där jag har kammat noll, betesfisken har varit helt orörd. Jag har läst det mesta om ismete som går att hitta på Internet och följer det som sägs men ändå så hugger det inte, Kan det vara att jag fiskar på fel ställen? fiskar där de brukar leverera på somrarna och även runt stim med små-abborre. Någon som vet vad jag gör för fel?

Det är bara att fortsätta nöta, förr eller senare så knäcker du gåtan.
    Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
    Full fart spar tid
    http://mrjojje.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Jojje73 Visa inlägg
      Det är bara att fortsätta nöta, förr eller senare så knäcker du gåtan.
      Tack för svaret, jo det verkar inte finnas något annat alternativ än att nöta, nöta och nöta

Kommentera

Ursprungligen postat av Hustak2k Visa inlägg
        Började att ismeta denna vinter har varit ute på 2 stycken pass där jag har kammat noll, betesfisken har varit helt orörd. Jag har läst det mesta om ismete som går att hitta på Internet och följer det som sägs men ändå så hugger det inte, Kan det vara att jag fiskar på fel ställen? fiskar där de brukar leverera på somrarna och även runt stim med små-abborre. Någon som vet vad jag gör för fel?
        Har du anglat gädda innan? Har du fått någon fisk då?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
          Har du anglat gädda innan? Har du fått någon fisk då?
          jag har varit med och anglat efter gädda någon enstaka gång med det var flera år sedan och då fick vi ingen fisk.

Kommentera

Har man grejerna ute så finns det inte mycket mer man kan göra än att vänta. Det gäller bara att vara på rätt plats och den biten lär man sig. Det behöver dock inte vara helt fel ställe bara för att det inte hugger, det kan ha varit ovanligt tröga dagar och därför kanske man inte ska rata stället helt. Ge det en chans i andra väderförhållanden eller en annan tid på säsongen, vem vet du kanske har hittat ett kanonställe.
            En sak som är viktig när det gäller att ismeta gädda är att våga nolla. Om man tror på ett ställe och man känner att här borde det finnas stor fisk då är det värt att sitta några pass där och nöta. De två första passen kanske ger dålig utdelning men rätt vad det är så hugger en större gädda och då blir allt nötande värt det.
            Annars så kan det vara en bra idé att börja med ismetet i ett lite mindre vatten tills man har lärt sig lite. Är oftast mycket lättare att komma i kontakt med fisk där även om dom inte är så stora.
            Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
              Har man grejerna ute så finns det inte mycket mer man kan göra än att vänta. Det gäller bara att vara på rätt plats och den biten lär man sig. Det behöver dock inte vara helt fel ställe bara för att det inte hugger, det kan ha varit ovanligt tröga dagar och därför kanske man inte ska rata stället helt. Ge det en chans i andra väderförhållanden eller en annan tid på säsongen, vem vet du kanske har hittat ett kanonställe.
              En sak som är viktig när det gäller att ismeta gädda är att våga nolla. Om man tror på ett ställe och man känner att här borde det finnas stor fisk då är det värt att sitta några pass där och nöta. De två första passen kanske ger dålig utdelning men rätt vad det är så hugger en större gädda och då blir allt nötande värt det.
              Annars så kan det vara en bra idé att börja med ismetet i ett lite mindre vatten tills man har lärt sig lite. Är oftast mycket lättare att komma i kontakt med fisk där även om dom inte är så stora.
              Tack för ett bra svar, just nu fiskar jag i en ganska liten sjö men kan vara att de gångerna jag har varit ute på sjön så har det varit väldigt dåliga förhållanden isen har varit tunn och det har varit väldigt mycket snö på den. Men som sagt det är väll bara att nöta tillslut så kanske man knäcker nöten

Kommentera

Ursprungligen postat av Hustak2k Visa inlägg
                Tack för ett bra svar, just nu fiskar jag i en ganska liten sjö men kan vara att de gångerna jag har varit ute på sjön så har det varit väldigt dåliga förhållanden isen har varit tunn och det har varit väldigt mycket snö på den. Men som sagt det är väll bara att nöta tillslut så kanske man knäcker nöten
                De sämsta gångerna jag ismetat/anglat har varit de gångerna det varit mycket snö på isen. Den första isen och den sista isen är bäst. Hela mars är underbart fiske och du bor lite längre upp, så förmodar att isen håller även under april månad. Nöt lite till, och om det kommer mer snö och du inte får någonting, ställ in grejerna och vänta någon månad.

Sedan har jag några frågor.
                1. Vilken tid har du satt upp alla spön?
                2. Vilken tid plockar du ihop?
                3. Testar du att presentera betet på olika djup? T.ex. 1 meter under iskanten även om det är 10 meter djupt?
                4. Hur många ismetesspön har du?
                5. Levande eller döda betesfiskar?
                6. Vad för sorts betesfisk?
                Senast ändrad av Sevenoak; 2012-01-10, 15:05.

Kommentera

Vi hade lite sånt fenomen här uppe också. Direkt efter det började komma mycket snö på isarna så var det helt dött ett tag, blev bättre efter nån vecka.

Kommentera

Sevenoak, där håller jag inte helt med.
                    Här uppe där det kommer mycket snö och den ligger många månader så fungerar fisket helt ok fast det är en halvmeter snö på isen. Gäddorna har väl inte råd att sluta äta i flera månader bara för att det blir mörkt. Dom jagar kanske inte lika aktivt men dom måste ändå äta så testa sätta några spön nära botten så hittar man fisk. Sen kan man ändå få vissa individer som jagar mer aktivt närmare isen, gäddor är även dom olika i personlighet och hur dom väljer att hitta sin föda.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    472 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lyly19
                    av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                    2 svar
                    292 visningar