Ismete efter Gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete efter Gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jaha på det viset, trodde du, Sevenoak själv höll koll på alla spön samtidigt
    Själv kör jag med 4 spön och första passet blev det en 62 cm och en 103 cm för mig, så antar att jag hade en grymt bra start!

Kommentera

Som sagt, 12-15spön är hanterbart om man än själv.

Förstår inte folk som bara använder 4 spön och hävdar att det blir nog stressigt och svårt att hålla koll på :S Ni måste ha sjukt bra fiskevatten jämfört med oss.
      Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Jag skulle vilja flika in att spöantal beror på säsong och vatten med. Fiskar du sen höst eller vår då fisken ofta är bra i stöten skulle jag aldrig vilja ha 12 spön själv. For ut ett pass med mina 6 spön förrförra våren och hade 10 mört med mig, efter ett tag så blev det tomt i mörthinken, trots att jag återanvände mörtar som satt kvar i gäddmunnar. Fick uppleva dubbelhugg tätt följt av andra hugg. Detta gick bra då det var nära mellan hålen. Först krokar man en gädda, låter den gå, sen tar man upp den andra, snabb återutsättning går vidare å plockar upp nr 1. Just denna tur gick det finfint och jag fiskade på i ca 2 timmar då jag hade 2 spön kvar ute för mörten tagit slut...

Dock så fiskar ofta jag och HR ihop, även brukar vi vara en tredje person och vi har på 3 personer haft 17 spön ute en hel dag utan att man blivit rädd för för många hugg. Detta sega fiske är dock oftast på högvintern och ofta mer pelagiskt fiske. Det som det kan resultera i förutom få gäddor är stora, vilket gör att det känns lönt att nöta efter ett bompass med 17 spön ute i 8 timmar dagen innan... Så 12-15 spön behöver inte vara för mycket... Det får man känna av som fiskare. Jag gör lika vid trolling, är fisken ordentligt i stöten plockar man bort ett par spön, då kan man samtidigt koncentrera sig att fiska mer fokuserat på det man har ute.

f.ö kan jag nämna att när vi fiskar ihop så kör vi inte på våra egna grejer, utan vi kör alltid turordning. Tar Henke en firre så tar jag nästa oavsett vems spö det hugger på. Detta känns som det mest rättvisa när man fiskar flera.

Tycker också att ett av dem bästa sakerna att ha med sig ut på ismete är just en fiskekompis. Singelfiske gör många saker svårt, och vägning foto osv omöjligt i bara någon minusgrad. Jag isfiskar ensam enkom i +grader.
        http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Hustak2k Visa inlägg
          Tack för svaret, jo det verkar inte finnas något annat alternativ än att nöta, nöta och nöta
          Hej Anton Olsson;

Att nöta och nöta på samma plats vid ismete eller angelfiske efter Gädda är inte en metod som någonsin fungerat speciellt bra för mig under massor av års aktivt isfiske efter Gädda.

Tänk också på att Gäddan är mer stationär vintertid än vid öppet vatten där hon står och trycker under isen i någon vik eller utanför en udde. Hon vill behålla sina krafter och spara energi tills det lönar sig att jaga. Bästa och säkraste vägen till ökade fångster av Gädda, speciellt Stor Gädda, vintertid är att hela tiden söka nya platser och nya punkter under isen där Gäddan kan tänkas stå och trycka nära botten. Gäddan hör när du borrar ett nytt hål i närheten och hon ser i ljuset från borrhålet när Mörten hänger glittrande och sprattlande framför henne under borrhålet och skriker "Fri Lunch".

Har du som ensam fiskare 4 -6 och tillsammans med en fiskekompis 8 -12 med levande Mört tacklade ismetespön utplacerade med jämna mellanrum i en rad bör du låta spöna vandra i zigzag utefter stranden och flytta första spöt så snart du placerat ut det sista utlagda spöt. Inget bete bör få fiska under samma hål speciellt länge, eftersom Gäddan som stod under borrhålet och iakttog Mörten när den dalade eller simmade ner mot botten redan efter en liten stund brukar tappa intresset eller så är hon inte är hungrig. Bästa resultatet når du om du under hela fisketuren presenterar dina levande Mörtar för nya och förhoppningsvis hungriga Gäddor.

Tänk på samma sätt som när du spinnfiskar i öppet vatten. Här står du aldrig och nöter med kast efter kast mot samma punkt, utan du täcker av en större yta med dina beten, antingen med parallella kast eller i solfjädersform.

Det finns ingen fiskemetod efter Gädda som är effektivare än angelfiske eller ismete. Däremot måste du hela tiden vara aktiv och placera ut de levande Mörtarna inom synhåll för nya hungriga Gäddor...

Go for the Big Northerns!

Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2012-01-14, 18:28.

Kommentera

Jag vågar överhuvudtaget inte fiska med mer än 4 spön, beroende på vart jag är såklart, för att dubbelhugg är de värsta som kan hända när man är ute själv, i min värld både för fiskens skull och för min egen iver!

Kommentera

Ursprungligen postat av old firehand Visa inlägg
              hej anton olsson;

att nöta och nöta vid ismete eller angelfiske efter gädda är inte en metod som någonsin fungerat speciellt bra för mig under massor av års aktivt isfiske efter gädda.

Tänk på att gäddan är mer stationär vintertid än vid öppet vatten där hon står och trycker under isen i någon vik. Hon vill behålla krafter och energi tills det lönar sig att jaga. Bästa och säkraste vägen till ökade fångster av gädda, speciellt stor gädda vintertid är att hela tiden söka nya platser och nya punkter under isen där gäddan kan stå och trycka nära botten. Gäddan hör när du borrar ett nytt hål i närheten och hon ser när mörten hänger glittrande och sprattlande framför henne under borrhålet och skriker "fri lunch".

har du exempelvis sex med levande mört tacklade ismetespön utplacerade med jämna mellanrum i en rad bör du låta spöna vandra zigzag utefter stranden och flytta första spöt så snart du placerat ut det sjätte spöt. Inget bete bör få fiska under samma hål speciellt länge, eftersom gäddan som stod under hålet och iakttog mörten när den dalade eller simmade ner mot botten redan har tappat intresset eller inte är hungrig. Bästa resultatet når du om du under hela fisketuren presenterar dina levande mörtar för nya och förhoppningsvis hungriga gäddor.

Det finns ingen fiskemetod efter gädda som är effektivare än angelfiske eller ismete. Därför måste du hela tiden vara aktiv och placera ut de levande mörtarna inom synhåll för nya hungriga gäddor...

go for the big northerns!

old firehand
              www.trumman.com
              Inte inte inte inte! Tänk inte ens tanken är mitt råd!
              Senast ändrad av Sevenoak; 2012-01-12, 22:56.

Kommentera

haha, reagerade på samma text.

Kommentera

HAHA fyfan vad galet det kan bli ibland

Kommentera

Ursäkta att jag lägger mig i här! Men jag har själv börjar angla en del, förra året var jag ute tre gånger, dock i högvintern. Nu var jag ute första gången i en sjö i stockholm. Dock hade vi problemet att det inte gick att få tag på levande mört, vilket jag brukar använda vanligtvis. Jag vet dock inte om jag vågar säga vad vi använde istället, men funkade gjorde det inte! Det jag undrar är då, vad kan man använda istället för levande mört? Ingen butik, förutom Täby hade några mörtar, räknar dock med att få tag på det tills nästa gång. Men finns det något man kan köpa i en vanlig livsmedelsbutik att sätta på kroken?

Kommentera

Använde ni Slöjstjärt/"guldfisk"? :P

Annars är det väl bara att ta vilken död fisk som helst. Sik, Strömming, Makrill mm. Hela fiskar alltså, inte filéer.
                      Luktar det fisk och ser någorlunda ut som fisk så kan det locka gäddan till hugg.

Men min erfarenhet av att ha provat dött bete sporadiskt under flera år är att levande bete är hundra gånger mer effektivt.
                      Andra har ju annan efarenhet av dött bete men detta är vad jag upplevt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      484 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lyly19
                      av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                      2 svar
                      329 visningar