Lakens dygns-uppfattning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lakens dygns-uppfattning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lakens dygns-uppfattning

    Här kommer en fundering som slog mig sent igår kväll efter ett par timmar på isen precis efter skymning med ett par fina lakar som resultat:

    efter vad jag hört, läst och sett bör ju laken fiskas under dygnets mörka timmar, men varför är det så?

    Här i ume-trakten känns det inte som att laken skulle ha någon uppfattning om det är ljust eller mörkt ovanför isen då det ofta är både dubbel och trippelfrusen is med massor av snö ovanpå. Ändå så vallfärdar vi som söker dessa fiskar ut till isen först efter att mörkret lagt sig.

    Har den någon sorts inprogramerad ljusmätare eller klocka, blir den precis som vi människor griniga när någon tänder en stark lampa i sovrummet (när vi borrar i isen och släpper ner dagsljus i lakens fall) eller är detta fenomen något som uppstått av den enkla anledningen att de flesta av oss jobbar mellan åtta och fem?


    Mvh

    En som undrar

  • #2
    Alla levande varelser har en klocka av något slag,även dom som sover vintertid.Lake har jag fått på alla "konstiga" tider på dygnet men mest frekvent på kvällen då laken jagar när andra firrar sover och är lättfångade.
    Jig-fishing är roligast.

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
    0 svar
    145 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Najad
    av Najad
     
    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
    1 svar
    102 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Moddifier  
    Arbetar...
    X