Några snabba frågor om pimpling efter abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Några snabba frågor om pimpling efter abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Några snabba frågor om pimpling efter abborre

Tjenna.
    Var idag ute på sommen en sväng för att prova lyckan på abborre. Vet om en djupbrant som vi gick till. Borrade tre hål med ca 5meters avstånd och fick napp först i tredje hålet. Men sen blev det dött.
    Hur är eran strategi när ni ger er ut och ska hitta en plats?
    Ska jag prova nya hål mot det djupare vattnet?
    Hur ofta bör man byta maggots och hur många sätter ni på? Var ca fem minus ute.
    Hur lång tid ger ni varje hål innan ni provar ett nytt?
    Tacksam för svar

jag ger bara varje hål mellan 5-15 min för får man en fisk i det så är det ju oftast bara ströfisk. då brukar jag flytta migg bara några meter å pröva igen så fortsätter jag tills jag hittar stimmet.
    vart i sommen fiska du ? ska nog ut på den imorn.
    http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Ska ut en sväng imorgon igen, eller idag då. Blir vid Malexander delen av sommen typ.
      Jo man vill ju hitta stimmet och det borde väl vara i anslutning till ströfisken.
      Ska man alltid söka efter botten nu eller även om det är 30m+ djupt tex?
      Vad har funkat bäst för er i sommen? Mormyska balansare eller pirk?

Kommentera

jag har vart utanför arnäs nåra gånger vid ett grund och där är det pilk med olika lim krokar eller balanserare. jag va på Älmtaren i blåvik idag och det var heldött..
        http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

1-3 minuter per hål räcker gott, roligare och vågar påstå att det oftast är bättre med aktivt fiske och leta efter fisken än att sitta still och frysa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
            Tjenna.
            Var idag ute på sommen en sväng för att prova lyckan på abborre. Vet om en djupbrant som vi gick till. Borrade tre hål med ca 5meters avstånd och fick napp först i tredje hålet. Men sen blev det dött.
            Hur ofta bör man byta maggots och hur många sätter ni på? Var ca fem minus ute.
            Hur lång tid ger ni varje hål innan ni provar ett nytt?
            Tacksam för svar
            - Brukar leta på grund och djupkanter. Dessutom brukar jag leta efter gamla pimpelhål där andra varit tidigare.

- Prova djupare, grundare, längre bort och byt ställe helt. Tre hål är på tok för lite. De som får bäst på pimpeltävlingar är de som borrar över 100 hål, ofta mer, på 4 timmar. Hitta abborren, det är inte abborren som ska hitta dig.

Hur ofta bör man byta maggots och hur många sätter ni på?
            - När jag pimplar efter abborre använder jag ofta 1, men ibland 2 maggotar. När man sedan fått en abborre brukar jag trä på abborreögat. Så länge maggoten inte är stelfrusen, avlång eller på annat sätt skadad kan du ha den ganska länge. Om du inte får någon fisk och det är mild ute kan du säkert ha på den 15-30 min.

Kommentera

Tack för era bra svar. Ser fram emot nästa tur nu och prova det ni tipsat om.
              Skönt att höra att man kan köra med maggots så pass länge ändå, trodde dem var tvugna att vara i rörelse för att va effektiva.
              Hur trär ni på era maggots? Brukar sätta på mina i sidan på den tjockare delen och ut där bak på dem men det kommer alltid ut klägg på dem :P
              Är abborre ögat bättre än maggots förresten?

Var ute på sommen idag men var heldött. Framåt slutet kom en gubbe ut till oss och sa att här kommer vi inte få någon fisk för han hade då aldrig sett någon få det, så han tipsade om ett grund längre bort så nu vet man vart man ska nästa gång

Kommentera

Var ute idag på Mälaren och hyffsat med abborre,jag använder ekolod och såg abborrar 3-4m över botten på 12m djup och dom största 5-600gr enkelkroken var överlägsen 3kroken idag och jag kör aldrig med maggots.Garnkrok eller limkrok och abborre öga eller konstgjorda fjädermygg larver är också bra.Ser jag ingen fisk med ekolodet flyttar jag omg. efter 1 min.
                Senast ändrad av LazziLax; 2012-02-12, 21:35.
                Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Jag har varit ute på Åsunden i Ulricehamn nu förra söndagen, och lördag-söndag denna helgen. Har bara fått smått, och inga större mängder.

Åsundens kanter består i stort sett bara av tvära djupkanter om man tittar på djupkartan, och egna erfarenheter pekar på att de har rätt. Har dock bara fått smått som sagt, och det alldeles inne vid vassen där det är ca 1-2 meters djup. Djupen har inte gett något alls trots många borrade hål. Det verkar som att det är lite för kallt för att den stora fisken ska vara hungrig. Har provat både med balansare och vanlig pirk, och det är bara vanlig pirk som gett resultat.

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
                    Tack för era bra svar. Ser fram emot nästa tur nu och prova det ni tipsat om.
                    Skönt att höra att man kan köra med maggots så pass länge ändå, trodde dem var tvugna att vara i rörelse för att va effektiva.
                    Hur trär ni på era maggots? Brukar sätta på mina i sidan på den tjockare delen och ut där bak på dem men det kommer alltid ut klägg på dem :P
                    Är abborre ögat bättre än maggots förresten?

Var ute på sommen idag men var heldött. Framåt slutet kom en gubbe ut till oss och sa att här kommer vi inte få någon fisk för han hade då aldrig sett någon få det, så han tipsade om ett grund längre bort så nu vet man vart man ska nästa gång
                    På ena änden av maggoten ser det ut som att den har två ögon, sätt bara kroken i det yttersta skinnet där så kommer den inte spricka och röra sig riktigt mycket.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lyly19
                    av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                    2 svar
                    356 visningar