ismete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ismete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Re: Ismete

Originally posted by specimen.of
    Skall du regga en ismetad gädda räknas det inte om du använt ett angeldon som redskap eller ett angeldon som spöhållare samt nappindikator. Detta vad som har sagts av "kändisar" på sportfishpages.

Frågan är vart man drar gränsen, jag har en fyrkantig träbit med en angelvippa på!? Denna säsongen kommer jag fiska med limklämmor runt spöna och sen angelvipa fastklämd med hjälp av ett par spännband. ISMETET AEGER ! Längtar som ffann redan...
    Håller med dig till 100 %
    "Efter korsfästelsen kommer uppståndelsen" by Kenteris

Kommentera

Änvänder du för grejor till Ismetet då?

//Markus
      sigpic

Kommentera

Om själva signalvippan sitter på spöet är allt OK men om man använder någon som helst form av fristående anordning för att fästa signalvippan på, så räknas det som angel, om jag fattat saken rätt.

Här skulle man ju vilja att Håkan Brugård i egenskap av storfiskregistrerare och dem som håller i 100-klubben gick in och klargjorde begreppen. En riktigt lång 100-klubbare kan ju vara så tung att den även räknas som storfisk!
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Om man gör som på bilden ovan, vad räknas det som?
          Klämman sitter ju på spöet?

Har prövat med fjädern på spöet, tyckte det sööög...
          sigpic

Kommentera

Säg att man drar med sig annan form av nappalarm ut på isen.. och tex en pod.. detta skulle ju i så fall fungera på precis samma sätt? inte sportfiske då?

><(((*>

Kommentera

Jag räknar det som sportfiske, klart det inte spelar ngn. roll vilken nappindikator man har?
              Sen räknar jag iofs ismetet som mera sportfiske än tradionellt angelfiske.

Tycker allt borde godkännas, poddar med
              sigpic

Kommentera

Det är lite tyckande och tänkande om det här ute i stugorna. Själv bryr jag mig inte så mycket eftersom ismete inte varit aktuellt för min del - än.
                Men frågan var ju uppe redan förra vintern och tydligen vill de mera officiella registren ha sina ord med i laget, både vad avser utrustningens beskaffenhet och antal. Det får alltså inte påminna för mycket om angeldon och angling för att de ska gilla läget.
                Det är därför jag efterlyser ett klart besked från t.ex. Håkan Brugård.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Mr. Hygård

Hacka inte på oss flugfiskare....

Kommentera

Jag skulle också vilja få det hela klargjort från Håkan. Jag vill inte alls dissa er som tycker att det är kul att ismeta. Men att fiska med fler redskap i vattnet samtidigt tycker jag inte är sportfiske i samma utsträckning som att meta med ett spö, eller kasta med ett spö osv. Var går gränsen för sportfiske/"ska ha"-fiske? Är det ok att meta med 20 ismetespön/person? Eller går gränsen vid fem? Helt klart är att det kräver betydligt mindre av utövaren att meta med flera betesfiskar ute än att exempelvis lyckas lura gäddan med artificiellt bete. Om någon undrar över ismetets effektivitet kan jag exempelvis hänvisa till fiske.nu´s fnu-liga. De tre tyngsta gäddorna är tagna på ismete, och hela fem av listans tio största gäddor är tagna på den metoden. Jag missunnar ingen att få stora gäddor, men det hela är en gränsdragningsfråga. Jag förordar fortfarande definitionen en fiskare/ett spö när det gäller gäddfiske.
                    Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Max 5 spön/gubbe. I väldigt fiskrika vatten kankse man inte kan hålla igång mer än 2-3 spön.

Fiskar du med 10 spön själv har du absolute ingen kontroll på grejorna, detta är jävligt taskig mot fisken, vilket ofta leder till djupa krokningar och allt vad det medför.

Det kallar jag verkligen inte moraliskt fiske!!!
                      Gränsen går efter vad man för tillfället känner att man klarar av att hantera!
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lyly19
                      av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                      2 svar
                      356 visningar